close

Abonează-te la newsletter

Lasă-ne adresa de email
și fii primul care află noutățile.




Participanti & Proiecte



Reading to Learn



| Organizator:
    Asociatia Romana de Literatie
| Categorie:
    Premiul Special pentru INOVATIE
| Problema de fond
    Proiectul a pornit de la rezultatele levilor romani la testele inetrnationale, la evaluarile nationale si neconcordanta dintre aceste evaluri si evaluarile curente de la clasa.Documentele europene:Raportul Grupului de Experti la Nivel Inalt in Domeniul Literatie,Raportul de tara realizat in cadrul proiectului ELINET(2014) arata faptul ca elevii romani sunt pe ultimul loc la nivel european in ceea ce priveste alfabetizarea functionala(competentele de literatie de citire, intelegere si aplicare).Discutiile cu profesorii ne-au aratat problema analfabetismului functional, adica a lipsei competentelor de literatie la elevi, nu este constientizata si nici cunoscuta.La institutiilor care conduc sistemul educational aceasta problema nu era luata in calcul. Lipsesc politicile si masurile care ar putea diminuna acest fenomen.

| Scopul programului
    Scopul proiectului:reducerea analfabetismului functional și a competentelor de invatare ale elevilor din invatamantul obligatoriu prin folosirea strategiilor de literaţie în procesul de predare de către toţi profesorii şcolii.
Obiectivele proiectului:
-Constientizarea si formarea profesorilor cu privire la importanta literaţiei in invatarea pe tot parcursul vietii
-Propunerea si sustinerea unei politici educationale care include literatia in formarea initială si continua a profesorilor
-Crearea si testarea unui model educational de interventie,cu scopul dezvoltarii competentelor de literatiei


Reading to Learn Reading to Learn Reading to Learn

| Aria geografica
    Bacau, Botosani, Iasi, Neamt, Suceava, Vaslui

| Rezumat
    Reading to Learn adreseza problema analfabetismului functional la elevii din ciclul gimnazial, ca urmare a faptului ca 38% dintre elevii romani de 15 ani sunt analfabeti functional, fiind pe ultimul loc la nivel european(PISA).O cauza majora a acestei situatii este lipsa competentelor de literatie ale elevilor(capacitatea de a citi, intelege si aplica in contexte diverse informatiile din textele lecturate).De asemenea testele PISA si PIRLS ne spun ca elevii romani sunt nefericiti la scoala,ca nu inteleg ceea ce citesc sau li se preda. 50% dintre elevii din mediul rural obtin in mod constant note sub 5 la evaluarea nationala.Pentru a imbunatati aceste aspecte este necesar ca profesorii sa cunoasca,sa inteleaga si sa aplice la clasa strategiile care dezvolta competentele de literatie si de invatare activa.Prin proiectul Reading to Learn am lucrat cu echipele de profesori si directori din scoli:formare, mentorare, observarea lectiilor si oferirea de resurse pentru schimbarea practicii de la clasa in predare, relatai cu elevii si implicarea acestora in invatare.
Obiectivul principal:imbunatatirea competentelor de invatare ale elevilor prin folosirea strategiilor de literatie in procesul de predare de către toti profesorii
Dintre obiectivele specifice avem:
-Constientizarea profesorilor din 30 de scoli cu privire la importanta literatiei in invatarea pe tot parcursul vietii
-informarea si constientizarea decidentilor
-Crearea si testarea unui model educational la nivelul scolii,pentru dezvoltarea competentelor de literatie ale elevilor,prin implicarea conducerii,profesorilor, părinţilor, elevilor).
Rezultate: 450 de profesori formati,40 de mentori in literatie,in jur de 9000 de elevi testati care au beneficiat de imbunatatirea competentelor de literatie, 2 carti traduse


| Date beneficiari
    450 de profesori, 40 de directori de scoli, 9000 de elevi

| Date beneficiari
    20 de inspectori din inspectoratele din Regiunea NE, decidenti din MEN: secretari de stat (2), ministru (1), inspectori generali din MEN(3)

| Activitati
    
Evaluarea competentelor de literatie ale elevilor din program la:limba romana, matematica, stiinte
Realizarea unei analize cu privire la nivelul competenţelor de literatie ale elevilor (testarea elevilor si analiza rezultatelor obţinute de acestia)
Crearea si testarea modelului de intervensie la nivelul scolii
Acreditarea primului program de formare in domeniul literatiei
Formarea unui număr de 40 de formatori/mentori in domeniul literatiei
Formarea a 450 de profesori (de la toate disciplinele)
Traducerea si publicarea a două cartii în domeniul literatiei
Realizarea unui ghid pentru literatie si a cinci brosuri cu texte ajutatoare pentru fiecare arie curriculara
Organizarea/sprijinirea a 30 de cluburi de lectura din scolile din proiect
Organizarea seminariilor anuale si a primei conferinte internationale de literatie
Donatii de carti si echipamente pentru 5 cluburi de lectura
Metodologia de implementare a presupus urmatorii pasi:constientizare, crearea strategiei si instrumentelor, aplicare, analiza a efectelor asigurarea sustenabilitatii si continuarii prin crearea de resurse (umane, didactice si pedagogice), initierea comunitatilor de bune practici si promovarea acestora.Am avut o abordare colaborativ prin: implicarea ISJ-urilor in selectia scolilor, a conducerii scolilor,profesorilor in aplicarea colaborativa la clasa a startegiilor si modelului de interventie,parintilor pentru sustinerea lecturii acasa.


| Rezultatele programului
    Rezultatele proiectului sunt pe trei niveluri:
ELevi: au fost aplicate intre 2-5 evaluri la fiecare scoala din proiect: la limba romana, matematica si stiinte. De la o evaluare la alta s-au comparat rezultatele si s-a urmarit progresul elevilor. S-au realizat analize pe clase, discipline si pe scoala. S-au inregistrat progrese la toate disciplinele, elevii migrand din zona de frustrare catre zona de slab functional sau chiar inalt functional. Progresele cele mai mari s-au obtinut la evaluarea vocabularului, acolo fiind si cei mai multi dintre elevi cu dificultati de cunoastere si intelegere.(testele au avut patru niveluri:frustrare-dificultati de citire si necesita interventie din partea profesorului, slab functional-dificultati de intelegere, necesita interventia profesorului, inalt functional-necesita sprijin din cand in cand, independent-se descurca singur.
Profesori: au constientizat o parte dintre cauzele resultatelor slabe ale elevilor, cele care tin de lectura si intelegere. Au aplicat la clasa strategiile invatate in sesiunile de invatare-formare, in special cele care tin de intelegerea lecturii, a vocabularului,. S-au inregistrat imbunatatiri in relatiile profesor-elev si in implicarea elevulor in invatare. Directorii au inclus in planul de dezvoltare institutionala reducerea analfabestimului functional si urmaresc strategiile de literatie in predare, atunci cand fac observarea lectiilor. La nivelul comisiilor metodice au fost asumate experiente de invatare la profesori, care urmaresc aplicarea strategiilor de literatie si impactul predarii.


| Buget
    1361129

| Parteneri
    ISJ Bacau, ISJ Botosani, ISJ Iasi, ISJ Neamt, ISJ Suceava, ISJ Vaslui. Parteneri media: Ziarul de Iasi si media locala/regionala

| Website program
    http://www.arlromania.ro/reading-learn-citesc-pentru-invata/





Copyright © Gala Societății Civile - 2024
Site dezvoltat de Netvibes

-->