close

Abonează-te la newsletter

Lasă-ne adresa de email
și fii primul care află noutățile.




Participanti & Proiecte



Auditul Serviciilor Sociale pentru Copii din Romania



| Organizator:
    Hope and Homes for Children Romania
| Categorie:
    Impact
| Problema de fond
    In 12 ani de activitate am inchis direct sau ne-am oferit suportul pentru a inchide 46 de astfel de institutii. Am salvat din aceste centre 4.602 de copii. Toti aveau o singura nevoie – aceea de-a avea o casa si o familie. Dovada sunt copiii care traiesc astazi ca intr-o familie cu multi frati in cele 85 de case de tip familial construite de noi.

Stiam ca mai traiesc in astfel de institutii aproximativ 10.000 de copii, iar pentru a eradica aceasta forma anacronica de protectie a copilului, trebuia sa stim in detaliu cati, unde, cum traiesc acesti copii, si mai ales cate instituii mai sunt, pentru a putea face un plan fezabil de inchidere a lor pana in 2020.

Auditul a devenit o certitudine odata cu semnarea in 06.05.2011 a Memorandumului de Intelegere dintre Fundatia HHC Romania si Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale.


| Scopul proiectului
    Auditul si-a propus o evaluare reala a sistemului de protectie a copilului din Romania, in general, si a serviciilor oferite copiilor, in mod particular, pentru a realiza o analiza obiectiva la nivel national, care sa stea la baza elaborarii unui Plan National Strategic pentru finalizarea reformei sistemului si, implicit, pentru inchiderea tuturor centrelor de plasament de tip vechi din Romania pana in 2020 (obiectivul principal HHC Romania).
Raportul auditului furnizeaza baza critica pentru continuarea reformei, in parteneriat intre structurile de stat si cele non-guvernamentale.


Auditul Serviciilor Sociale pentru Copii din Romania Auditul Serviciilor Sociale pentru Copii din Romania Auditul Serviciilor Sociale pentru Copii din Romania

| Aria geografica
    toate judetele din Romania

| Rezumat
    Hope and Homes for Children Romania (HHC Romania) este o organizatie care de 12 ani inchide centrele de tip vechi in care sunt cazati copiii abandonati (acelea care aduc mai degraba cu niste spitale municipale decat cu niste locuri pe care sa le poti numi „acasa”) si dezvolta servicii de tip familial.

In acest context un audit national transparent al serviciilor sociale era absolut esential pentru a avea o privire de ansamblu si pentru a dezvolta, in parteneriat cu Ministerul Muncii, o strategie nationala de inchidere a tuturor acestor institutii pana in 2020. Pentru prima data in evaluarea sistemului serviciilor sociale au fost implicati si copiii.

Ce am urmarit sa aflam ?

• cati copii se afla in sistem
• cate institutii de tip vechi mai sunt
• ce tipuri de servicii de protectie a copilului ofera fiecare judet
• care e structura directiilor de protectie a copilului (DGASPC): modul de organizare, structura manageriala, capacitatea organizationala
• care sunt relatiile dintre posturile existente si cele vacante; eficienta structurii de resurse umane vis-a-vis de nevoile efective ale sistemului social
• analiza financiara detaliata a sistemelor sociale la nivel judetean

Am avut trei chestionare:

• unul legat de capacitatea institutionala in care vedem radiografierea Directiilor de Protectie a Copilului ca Institutii
• unul focalizat pe centrele de plasament de tip vechi care inca exista in Romania ca sa stim exact cate sunt si cati copii traiesc in ele
• unul bazat pe informatii financiare - felul in care sunt cheltuiti banii, prin structura de venituri si cheltuieli


| Date beneficiari
    Fiecare chestionar a avut la final si o parte explorativa in care, pe langa sutele de intrebari care iti dau o imagine cantitativa, statistica, asupra sistemului, am colectat sugestii valoroase de la cei care lucreaza in Directiile de Protectie a Copilului. Ei sunt pe teren, ei lucreaza cu copiii, ei se lovesc de probleme si pot sa vina cu sugestii legislative si de imbunatatire a modului de lucru cu copiii.

Costul unui copil in sistem, la ora actuala, se invarte in jurul cifrei de 2.000 Ron pe luna. Costurile difera de la un judet la altul. E o suma foarte mare care merge spre membri de personal, administrare, cheltuieli curente pentru intretinerea unui copil intr-un centru de plasament de tip vechi. Ar fi mult mai ieftin ca acel copil sa fie sprijinit sa ramana in familie si astfel contributia din partea statului ar fi mai redusa.


| Rezultatele proiectului
    Rezultatul proiectului este un raport extrem de complex care va sta la baza dezvoltarii unei strategii nationale de inchidere a tuturor centrelor de plasament de tip vechi. Pe baza acestui raport vrem sa facem, impreuna cu Ministerul Muncii si cu cei din Departamentul pentru Politici Publice din cadrul Guvernului, o politica publica de prevenire a separarii copiilor de familie. E un plan pe urmatorii trei ani de zile. Ce credem ca aduce esential aceasta initiativa a auditului este o metodologie limpede si niste instrumente de lucru clare pe baza carora asistentii sociali si lucratorii din directiile de protectie a copilului sa poata interveni inainte ca acei copii sa ajunga in sistem.

Prima parte a raportului prezinta datele cantitative colectate la nivel de DGASPC si include o sectiune care reuneste opiniile directorilor DGASPC, cea de-a doua parte se refera in mod specific la centrele de plasament existente in subordinea celor 45 de DGASPC. Opiniile copiilor si tinerilor din centrele de plasament cu privire la serviciile care li se ofera, dar si asteptarile pe care le au ei de la viata sunt incluse aici. Alaturi de acestea se regasesc si opiniile evaluatorilor asupra mediului fizic si social oferit de centrele de plasament. Partea a treia reuneste date financiare furnizate de 33 de DGASPC. Analiza financiara cuprinde date pentru intregul an 2010, precum si pentru primul trimestru al anului 2011.
Partea a patra a raportului reuneste o serie de concluzii si recomandari derivate din analiza datelor.


| Argument
    Prin realizarea Auditului in parteneriat cu institutiile statului avem sanse reale sa schimbam radical viata celor peste 8.000 de copii care astazi inca traiesc in centre de plasament de tip vechi.

Pe termen scurt oferim partenerilor nostri, care au cu adevarat puterea sa accelereze reforma,
o imagine de ansamblu a ceea ce exista in acest moment in sistem. Raportul Auditului contine o serie de recomandari, inclusiv aspecte legislative, care pot fi fundamentul unui Plan National Strategic de finalizare a reformei.

Pentru colectarea datelor financiare, s-au solicitat DGASPC-urilor conturile de executie bugetara 68.02 pentru aparatul propriu si pentru fiecare serviciu furnizat de acestia si au acoperit anul 2010 (total) si 2011 (primul semestru: ianuarie-iunie).

Pentru colectarea datelor de evaluare am avut doua chestionare, care au imbinat datele cantitative cu cele calitative.

Primul a vizat capacitatea Directiilor de Protectie si a concentrat informatia la nivel general si cantitativ. Aspecte calitative se regasesc in cadrul interviului participativ, unde directorii DGASPC au avut ocazia sa evalueze serviciile furnizate.

Cel de-al doilea a vizat centrele de plasament, concentrand date cantitative care ofera o imagine clara cu privire la realitatea centrelor de plasament existente. Chestionarul cuprinde doua parti calitative: interviurile cu copiii si sectiunea care reuneste opiniile evaluatorilor despre centrele de plasament auditate.


| Bugetul proiectului (in RON)
    389000,00

| Parteneri
    Fundatia Hope and Homes for Children Romania (HHC Romania), ARK (Absolute Return for Kids), Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale / Directia Generala Protectia Copilului, Inaltul Reprezentant pentru Protectia Copilului

| Website-ul proiectului
    Nu este cazul.





Copyright © Gala Societății Civile - 2024
Site dezvoltat de Netvibes