Participanti & Proiecte
Bienala Tinerilor Artisti, editia a V-a, Overlapping Biennial
|
Organizator: Fundatia Culturala Meta |
|
Categorie: Proiecte pentru tineret |
Conceptul editiei a 5-a a Bienalei Tinerilor Artisti, Overlapping Biennial, a avut ca punct de plecare raspandirea la nivel global a fenomenului de ”bienala”, dezvoltarea tehnologica, precum si tendinta de dezvoltare continua a discursului curatorial in favoarea celui artistic.
Acestea au fost puse in discutie prin intermediul unei configurari inovative, in care obiectul din spatiul fizic este citit doar prin intermediul spatiului virtual.
O astfel de propunere este imperativa in contextul actual al globalizarii, in care activitatile cotidiene depind din ce in ce mai mult de mediul virtual.
Evenimentul a fost primul de acest gen pe plan local si national si a contribuit la alinierea mediului artistic romanesc la scena culturala contemporana.
| Scopul proiectului
Scopul: Sa constituie in domeniul artei contemporane o platforma ampla de comunicare si cooperare intre scena artistica locala si cea internationala
Obiectivele:
-sa ofere posibilitatea publicului larg de a cunoaste si a se familiariza cu creatiile tinerilor artisti si particularitatile artei contemporane
-sa dezvolte o perspectiva culturala asupra fenomenului globalizarii
-sa promoveze creatia contemporana a tinerilor artisti
-sa contribuie la dezvoltarea contactelor si cooperarii la nivel European
-sa contribuie la dezvoltarea limbajului artistic contemporan prin abordarea unor tematici noi
| Aria geografica
Bucuresti
| Rezumat
Fundatia Culturala META a organizat la Bucuresti, in perioada 11 octombrie – 11 noiembrie 2012, Bienala Tinerilor Artisti. Editia din 2012 s-a desfasurat sub titlul Overlapping Biennial si a avut la origine un proiect de arta contextuala. Bienala a propus o viziune inovatoare asupra modului in care publicul interactioneaza cu arta. Overlapping Biennial a fost in esenta un eveniment virtual, in care conexiunea dintre lumea virtuala si cea reala s-a realizat prin intermediul codului QR – o matrice, un cod de bare – ce poate fi scanat cu ajutorul telefonului/tableta/PDA.
„Avand in vedere ca ne aflam in era comunicarii, totul tinde sa devina co-creatie, impartasind si accesand linkuri de informatie.” Acestea au fost duse la urmatorul nivel in Overlapping Biennial unde arta vizuala este privita ca informatie vizuala, inlocuind perceptia traditionala cu un cod din sfera informatiei. Experienta interactiva dintre receptor si lucrarea de arta a devenit ea insasi o legatura intre realitate si realitatea virtuala.
In lumea reala, evenimentele Bienalei s-au desfasurat in diferite spatii din Bucuresti. Lucrarile au fost expuse indoor la Foto Anexa -MNAC, Institutul Goethe, Centrul Cultural Ungar, iar outdoor la MNAR, OAR, Carturesti Verona, precum si in statiile de metrou Unirii, Universitate, Piata Victoriei, Basarab si Bazilescu.
In Overlapping Biennial au coexistat unsprezece discursuri curatoriale, iar polifonia artistica s-a materializeazat prin contributiile a peste 70 de artisti vizuali, ce provin din Canada, SUA, China, Singapore, Israel, Austria, Danemarca, Franta, Germania, Italia, Irlanda, Marea Britanie, Olanda, Suedia, Bulgaria, Cehia, Croatia, Grecia, Serbia, Turcia, Ungaria si Romania.
| Date beneficiari
| Rezultatele proiectului
- o expozitie internationala indoor si outdoor de lucrari codificate ce au putut fi vizualizate doar in mediul virtual, insumand peste 100 de lucrari selectate de cei 11 de curatori;
- o platforma electronica cu lucrarile selectate, ce este activa si poate fi accesata pe durata a cel putin 2 ani (prin codul QR din catalog);
- o larga receptare a evenimentului in presa locala si internationala;
- 30 000 de persoane informate asupra evenimentului;
- familiarizarea publicului tinta cu noi tipuri de explorare a lucrarilor de arta contemporana (prin intermediul device-urilor proprii);
- interactivitatea dintre cel care vizualizeaza si lucrarile propriu-zise (se poate lasa un comment, se poate “share-ui” pe Facebook etc.);
- schimbarea perceptiei asupra posibilitatii realizarii unui eveniment real/virtual, un dialog interactiv participativ;
| Bugetul proiectului (in RON)
157141
| Parteneri
Parteneri: Ministerul Culturii si Patrimoniului National si Administratia Fondului Cultural National, Institutul Goethe Bucuresti, Muzeul National de Arta Contemporana, Muzeul National de Arta al Romaniei, Ordinul Arhitectilor din Romania, Foto Anexa - MNAC, Metrorex, British Council, Ambasada Regatului Tarilor de Jos la Bucuresti, Centrul Cultural al Republicii Ungare Bucuresti, Carturesti. Sponsori: Automobile Bavaria, Grolsch; Parteneri media: Revista Caminul, Academia Catavencu, B24-Fun, Metropotam, ArtClue, Zeppelin, Think Outside The Box, Medien Holding, Romania libera, Webcultura, Modista, Revista la Plic, ArtAct Magazine, CMYK
| Website-ul proiectului
http://artbiennial.ro/