Participanti & Proiecte
Turnul de Arta
|
Organizator: Make a Point |
|
Categorie: Arta si cultura |
Proiectul foarte complex s-a nascut intai de toate din dorinta de a atrage cat mai multi locuitori la
evenimentele culturale din spatiu Make a Point.
“Turnul de apa” a trasnformat o relicva industriala – dar cu mare vizibilitate zonala – intr-o emblema a
cartierului Pantelimon, implicand pentru prima oara locuitorii – si in special locuitorii tineri – intr-o
schimbare a peisajului urban, schimbare care ii priveste asadar in mod direct.
Turnurile de apa, in teorie, apartin altor timpuri; sunt mostenirea unor vremuri de industrializare
rapida, iar astazi, in oricare sens practic, masivitatea lor devine inutila, si chiar suparatoare pentru
peisajul urban. O alternativa la demolarea turnurilor a devenit, peste tot in lume, incercarea de
incorporare a turnului in peisajul urban existent, prin interventii aritistice si arhitecturale
| Scopul proiectului
Turnul de apa din cartierul Pantelimon, unul dintre putinele ramas in picioare in Bucuresti, devine foarte repede un simbol si landmark permanent in zonal.
Proiectul “Turnul de apa” este menit sa atraga atentia asupra importantei patrimoniului industrial si sa
mobilizeze un numar mare de cetateni intr-o initiativa culturala cu efect pe termen foarte lung. Sediul
Make a Point se afla chiar in dreptul turnului de apa, asa incat, in urma proiectului “Turnul de apa”,
Make a Point este si mai clar identificat ca un centru cultural zonal
| Aria geografica
Acoperire nationala, focus pe cartierul Pantelimon, Bucuresti
| Rezumat
“Turnul de apa” continua seria de proiecte prin care organizatia socio-culturala Make a Point faciliteaza
accesul la cultura acolo unde el este limitat sau ingradit.
Organizatia culturala Make a Point are sediul in fosta fabrica de textile Postavaria Romana, unde a
reconvertit spatiul industrial – fosta sectie de repasat a uzinei, de exemplu – in centru cultural, cu
galerie de arta proprie, spatiu de proiectie, biblioteca, mediacteca.
Cu cel mai recent proiect al “Make a Point”, “Turnul de apa”, ne-am propus sa facem pasul urmator,
firesc, in deschiderea spre locuitorii orasului: trasnformarea Turnului de Apa din curtea uzinei si
personalizarea lui.
Pe scurt, scopul proiectului “Turnul de apa” este: interventie arhitecturala (reabilitarea singurului turn
de apa functional din Bucuresti si reconversia spatiului interior in spatiu expozitional - galerie de arta
inedita, pe verticala); concurs deschis artistilor din intreaga tara, cu 45 de lucrari inscrise in
concurs; interventie artistica (pictura murala chiar pe locul bazinului de apa al turnului, vizibila di
intreg cartierul); campanie de mobilizare sociala (proiectele propuse in urma unui call for artists au
fost promovate in intreaga tara, cu accent pe Bucuresti si cartierul Pantelimon, incluzand campanie
outdors in statiile de metrou din cartier, RATB, liceele din cartier, scolile speciale etc. In procesul de
selectie am implicat asadar locuitorii, in intreaga tara, cat si local, la sediul Make a Point si in turnul de
apa, iar lucrarea de arta care a castigat prin vot popular a fost cea realizata sus pe turn de catre Make
a Point.
In perioada campaniei de vot am organizat evenimente paralele pe tematica reciclarii si reconverisiei
de spatii inducstriale (proiectii de film, seminarii, expozitii)
| Date beneficiari
Beneficiarii directi, locuitorii cartierului, cei care vad turnul transformat in fiecare zi, in drum spre
serviciu, din statia de autobuz, sau de la balcoanele blocurilor, cand isi intind hainele la uscat, cu
totii au fost invitati sa aleaga lucrarea care ii reprezinta. Campania a fost foarte aproape de
locuitori, in statii Metrorex, RATB, pe arterele principale. S-au organizat evenimente conexe, care
sa transmita locuitorilor mesajul ca parerea lor conteaza, si ca este important sa se implice in
schmbarea la fata a orasului. Au fost invitati la evenimente culturale gratuite. S-au organizat
evenimente dedicate liceenilor si elevilor cu nevoi speciale. Participarea activa a comunitatii locale a
fost mult peste asteptari.
| Rezultatele proiectului
Sunt mai multe grupuri diferite care beneficiaza pe termen lung pe pe urma proiectului "Turnul de
Arta": comunitatea artistica si consumatorii de arta, locuitorii unui cartier cu acces limitat la cultura,
dar si accent pus pe tineri cu nevoi speciale din zuna, etc.
Informatia ca se intreprinde o actiune in folosul comunitatii a fost constientizata/ receptionata
pozitiv (50000 e marja de jos estimata din activitate online, facebook, rating media, feedback in
cartier, la sediu si in spatiul public)
150 de artisti s-au mobilizat in sprijunirea proiectului, 45 de artisti au participat cu lucrari; 4422
locuitori au votat; aproximativ 1000 au participat la evenimentele Make a Point din Proiectul Turnul
de Arta (proiectii, expozitii, seminar, petrecerea de Revelion). Dintre acestia 75 au fost liceeni de la
scolile speciale din cartier.
12 artisti si 2 arhitecti au fost promovati in presa si in comunitatea artistica de catre Make a Point
90000 de locuitori ai cartierului Pantelimon se bucura de turn in noua lui forma.
Fiind un proiect care vizeaza calitatea vietii, efectele initiativei "Turnul de Apa" vor continua sa se
faca simtite pe termen lung si foarte lung.
| Bugetul proiectului (in RON)
225100
| Parteneri
Make a Point / ING Bank Romania / AFCN / Apa Nova / Hot News / Discovery Channel / Restaurant Est / Hotel Est / Modernism.ro / Sape seri / Restaurant Est / Postavaria Romana
| Website-ul proiectului
www.makeapoint.ro