Participanti & Proiecte
Educatie Juridica pentru Copii - Resurse Adaptate (CLEAR)
|
Organizator: Salvati Copiii Romania |
|
Categorie: Originalitate |
C.L.E.A.R. abordeaza lipsa de informare a copiilor cu privire la apararea drepturilor lor si respectarea obligatiilor ce le revin. Proiectul ia in considerare faptul ca majoritatea ingrijorarilor exprimate de copii atunci cand au fost consultati in cadrul Euro-barometrului Comisiei Europene au fost legate de faptul ca nu stiu cum sa-si apere drepturile si pe cine sa contacteze atunci cand acestea le sunt incalcate (lucruri menționate de 80% dintre copiii chestionați). C.L.E.A.R. ii sprijina pe copii sa identifice situatii in care drepturile le sunt incalcate si ii invata sa apeleze la mecanismele relevante (inlcusiv la prevederile legale) menite sa le garanteze drepturile.
O alta preocupare a proiectului a vizat abordarea problemelor inainte ca tinerii sa intre in conflict cu legea, punandu-se astfel accent pe prevenirea delincventei.
| Scopul proiectului
Proiectul si-a propus sa:
*asigure, in randul copiilor aflati la varsta adolescentei, o mai buna intelegere a drepturilor si obligatiilor lor, precum si a mecanismelor de punere in aplicare a acestor drepturi, in conformitate cu instrumentele juridice relevante, internationale si naționale;
* sa imbunatateasca gradul de constientizare cu privire la drepturile copiilor in randul specialistilor, inclusiv al celor implicati in justitia juvenila.
*sa dezvolte capacitatea actorilor publici si privati de a implementa initiative privind educatia juridica a copiilor.
| Aria geografica
Romania (nivel national), Belgia, Italia, Spania si Marea Britanie
| Rezumat
Proiectul „Educatie Juridica pentru Copii – Resurse Adaptate”, prescurtat C.L.E.A.R. (Children’s Legal Education, Adapted Resources), s-a derulat in 5 tari membre ale UE –Romania, Belgia, Italia, Marea Britanie si Spania, fiind sprijinit financiar prin Programul pentru Drepturi Fundamentale si Cetatenie al Comisiei Europene. Proiectul abordeaza lipsa de informare a copiilor cu privire la apararea drepturilor lor si respectarea obligatiilor ce le revin, luand in considerare ca majoritatea adolescentilor nu stiu cum sa-si apere drepturile si pe cine sa contacteze atunci cand acestea le sunt incalcate. CLEAR ii sprijina pe copii sa identifice situatii in care drepturile le sunt incalcate si sa apeleze la mecanismele relevante (inlcusiv la prevederile legale) menite sa le garanteze drepturile.
Dupa o etapa de cercetare si documentare, a fost elaborat si testat un pachet de resurse destinat educatiei juridice, adaptat nivelului de intelegere al adolescentilor. Peste 3.300 de copii cu varste intre 12-17 ani, din 5 tari, au invatat despre drepturile lor si legi si au contribuit la testarea pachetului de resurse educationale „Adolescentii – drepturi si legi”. Peste 200 de specialisti si-au expus opiniile cu privire la acest pachet care este acum disponibil in 5 limbi – romana, engleza, italiana, neerlandeza si spaniola.
Mai mult de 100 de specialisti au fost apoi formati in utilizarea si multiplicarea abordarilor educationale dezvoltate in proiect, participand la ateliere nationale de formare a facilitatorilor.
Peste 500 de persoane (reprezentanti ai autoritatilor nationale, organizatiilor neguvernamentale si mass-media) au fost informate cu privire la rezultatele proiectului, printr-o serie de evenimente derulate atat la nivel national, cat si european.
| Date beneficiari
Copiii au avut un rol activ inca de la inceputul proiectului. Ei au dezvoltat, alaturi de adulti, materiale si resurse adaptate. Mai mult decat atat, copiii au fost implicati in sprijinirea educatiei juridice a celor de varsta lor, actionand ca facilitatori (formatori de la egal la egal).
In cadrul seminarelor care au urmarit diseminarea setului de resurse educationale, abordarile proiectului au fost exemplificate de adolescenti care fie au vorbit despre experienta lor de facilitatori, fie au organizat activitati inspirate din pachetul de resurse elaborat in proiect.
Asadar, C.L.E.A.R. a avut la baza principiul participarii copilului, asa cum este definit in Conventia ONU cu privire la drepturile copilului.
Similar, specialistii au fost consultati si implicati in dezvoltarea resurselor educationale.
| Rezultatele proiectului
Proiectul a dus la dezvoltarea (si testarea) pachetului de resurse educationale destinat educatiei juridice „Adolescentii – drepturi si legi”, adaptat nivelului de intelegere al adolescentilor. Pachetul este compus din 3 manuale pentru adolescentilor si un ghid pentru facilitatori. Ghidul este destinat atat specialiștilor (profesori, asistenți sociali, specialiști din domeniul prevenirii si tuturor celorlalți care lucreaza cu adolescenți), cat și formatorilor de la egal la egal (adolescenți care vor sa sprijine informarea celor de o varsta cu ei).
Pachetul de resurse acopera 5 tari membre ale UE, Romania, Belgia, Italia, Marea Britanie si Spania, fiind disponibil in tot atatea limbi.
Resursele dezvoltate au fost primite cu deschidere de scoli si alte institutii relevante si pot contribui, indirect, la prevenirea delincventei, prin dezvoltarea responsabilitatii adolescentilor. Mai mult, publicatiile au fost solicitate de Serviciul de Probatiune din Romania, urmand sa fie distribuite tuturor serviciilor judetene de probatiune din tara (responsabile de coordonarea masurilor educative aplicate copiilor care au savarsit o fapta penala). Similar, serviciul public pentru tinerii in conflict cu legea din Cambridge (Marea Britanie) si-a exprimat interesul pentru utilizarea resurselor CLEAR.
Proiectul, implicit rezultatele testarii resurselor educationale, arata ca adolescentii pot invata despre drepturi si legi, inclusiv despre asumarea responsabilitatilor si solicitarea ajutorului daca drepturile lor sau ale celorlalti sunt incalcate, atat timp cat abordarea este adecvata.
| Argument
Sunt putine sursele din care adolescentii pot invata despre legi si, de multe ori, notiunile din sfera juridicului le sunt explicate abia dupa ce au incalcat legea. Etapa de cercetare a aratat ca notiunile despre drepturi si legi sunt insuficient si impropriu abordate in scoli, iar o parte din demersurile de informare tind sa trateze adolescentii ca pe potentiali infractori, concentrandu-se pe prevenirea delincventei si insuflarea unui sentiment de teama in fata legii. In timp ce CLEAR recunoaste importanta explicarii riscurilor la care adolescentii pot fi expusi, proiectul si-a propus sa treaca dincolo de frica de lege si sa le dezvolte responsabilitatea, explicandu-le ca legile pornesc din drepturi si exista pentru a-i proteja, dar si pentru a le oferi liberatatea de care au nevoie pe masura ce cresc. Dincolo de teama, responsabilizarea vine din intelegerea drepturilor si limitarilor (dreptul inceteaza daca il incalca pe al altcuiva) si din modalitatea in care legile pot fi utilizate pentru ne proteja. In activitatea de promovarea a drepturilor copilului, ne lovim de retincenta unor persoane deranjate ca, invatand despre drepturi, copiii uita de obligatii si devin revendicativi.Dar raman la revendicare pentru ca nu cunosc alte instrumente de asigurare a drepturilor. CLEAR ofera adolescentilor informatii si abilitati care sa le permita sa ceara sprijin atunci cand ei sau cei apropiati lor se confrunta cu incalcari ale drepturilor, devenind cetateni puternici si responsabili.
| Bugetul proiectului (in RON)
1761738
| Parteneri
Parteneri: Save the Children Spania, Universitatea Anglia Ruskin (Cambridge, Marea Britanie), Asociatia de cooperare sociala San Saturnino onlus (Italia), Colegiul Universitar Artesis Plantijn (Belgia), Observatorul International de Justitie Juvenila (cu sediul in Brussels, Belgia). Partener asociat: Consiliul Comitatului Cambridgeshire.
| Website-ul proiectului
www.clearproject.eu