Participanti & Proiecte
Proiectul de lege Finantarea normativa a creselor
|
Organizator: Centrul Step by Step pentru Educatie si Dezvoltare Profesionala |
|
Categorie: Educatie, Invatamant, Cercetare |
Educatia timpurie este considerata a fi o prioritate pe agenda guvernelor dupa ce a fost tratata ca atare la forumul economic mondial de la Davos. In Statele Unite ea este considerata o problema de securitate nationala si un vot recent i-a asigurat o finantare considerabila pentru urmatorii ani.
In Romania, educatia timpurie a fost recunoscuta ca necesitate abia in 2011 si, chiar si asa ea nu a primit niciodata atentie din partea guvernantilor.
Numarul mic de institutii in care acest tip de servicii functioneaza si mai ales nivelul de calitate din serviciile existente sunt considerate una dintre cauzele slabei pregatiri a copiilor pentru scoala si mai apoi a abandonului scolar. Creatorii de politici au inteles importanta primelor 1000 de zile din viata fiecarui copil in devenirea lui ca adult si corelarea cu piata muncii.
| Scopul proiectului
Proiectul de lege face parte dintr-un pachet de actiuni de advocacy si comunicare care vizeaza cresterea calitatii serviciilor de educate timpurie care se ofera copiilor din Romania. Aceasta modificare a LEN are drept scop cuprinderea segmentului anteprescolar in sistemul de educatie, ceea ce inseamna revizuirea curriculum-ului, profesionalizarea personalului (trecerea la studii superioare si studii de specialitate) si finantarea in consecinta. Si, nu in ultimul rand constientizarea publica a ideii ca educatia timpurie este importanta si primeste atentia cuvenita din partea statului.
| Aria geografica
Nationala
| Rezumat
In Romania se nasc anual 180.000 de copii pentru care sunt disponibile servicii de educatie timpurie intr-un un numar 350 de crese dintre care doar una in medul rural. Legea 1/2011 a Educatiei Nationale care a statutat finantarea per elev, prevede ca finantarea se face si pentru anteprescolari dar aceasta prevedere nu s-a aplicat ca atare niciodata. In consecinta, se impunea modificarea acestui act normativ care sa treaca institutiile de educatie anteprescoala de la comunitatile locale la Ministerul Educatiei si sa le finanteze in consecinta.
CEDP Step by Step a determinat introducerea acestui proiect de lege cu ajutorul unui grup de parlamenatri in circuitul legislativ. Totodata, utilizand resusele sale si alte sume provenite din sponsorizari, CEDP a argumentat public necesitatea adoptarii acestui proiect de lege. La finalul sesiunii parlamentare, Proeictul a fost votat in unanimitate in plenul Parlamentului, urmand ca prevederile noii legi sa devina efective din anul scolar 2019-2020.
In esenta, eforturile CEDP s-au concretizat in activitati de comunicare publica de sustinere a nevoi de educatie timpurie, dar si in activitati de comunicare avand ca grup tinta parlamentari din comisiile avizatoare si nu numai.
| Date beneficiari
180.000 de copii cati se nasc pe an in Romania din care doar 10 % beneficiaza de servicii de educatie timpurie a caror calitate nu este masurata
| Date beneficiari
Copii intre 0-3 ani, familiile lor, familiile care planuiesc sa aiba copii, angajatorii acestor familii, piata fortei de munca de azi si in viitor
| Activitati
Colectarea de resurse - rezultate ale cercetarilor recente in domeniul neurostiintelor, economiei, studii sociologice, opinii ale specialistilor care sustin importanta educatiei timpurii si a investitiilor in cresterea calitatii acestor servicii.
Utilizarea lor pe diferite suporturi ca argumente in sustinerea proiectului de lege
Identificarea unui grup de parlamentari potrivit pentru a trece legea
Intalniri in grupuri si individual cu acestia
Identificarea unor lideri de business care sa sustina ideea din perspectiva pietei muncii - calcule economice care arata beneficiile multiple pe care serviciile de educatie timpurie de calitate le aduc familiilor copiilor mici, angajatorilor paritilor, bugetului de stat, societatii in general, astazi si in viitor, cand acesti copii vor deveni adulti.
Servciile de educatie timpruie de calitate sunt un argument valid si in eforturile de crestere a natalitatii si a cresterii calitatii vietii familiilor din Romania.
| Rezultatele proiectului
la finele sesiunii parlamentare 2017-2018, am reusit sa obtinem votul parlamentului pe poiectul de modificare a Legii Educatiei Nationale care transforme cresele in instutii de educatie si le finanteaza pe principiul finantarii per capita (la fel ca la gradinite si scoli).
Noile reglementari se aplica incepand cu anul scolar 2019-2020. In prezent, CEDP lucreaza impreuna cu Ministerul Educatiei Nationale si alte institutii interesate, la crearea unui pachet de masuri tranzitorii necesar a fi adoptat prin Hotarare de Guvern, referitor la modul de finantare efectiva, standarde pentru aceste servicii, preluarea si calificarea personalului/structura personalului, currriculum, materiale suport, sistem integrat socio-educational pentru copiii aflati in situatii dificile.
Tototdata, CEDP a introdus in Parlament un proiect de modificare a Codului Fiscal care prevede insentive-uri pentru companiile care investesc in educatia timpurie - credit fiscal pentru serviciile de educatie timpurie platite de angajator in beneficiul copiilor angajatilor.
| Bugetul
0
| Parteneri
CEDP Step By Step si ReadyNationRO
| Website proiect
www.stepbystep.ro