Participanti & Proiecte
Linia de front - recuperarea patrimoniului local prin exerciții artistice
|
Organizator: Asociatia 37 |
|
Categorie: Proiecte pentru tineret |
“Linia de front” s-a dezvoltat sub umbrela “Parteneri edu-creativi 2017” realizat de Asociatia MetruCub - resurse pentru cultura, proiect cofinantat de AFCN si ARCUB, care isi propune sa creeze o platforma de acompaniere si indrumare dinamica pentru scoli publice si organizatii neguvernamentale culturale. Echipa proiectului a beneficiat de formarile si mentoratul oferite de-a lungul anului cu scopul de a structura un proiect pe durata unui an scolar care sa integreze arta intr-un context educational ce stimuleaza creativitatea si inventivitatea tinerilor din scolile publice romanesti prin intalnirea directa cu artistii si creatiile acestora. “Linia de front” este o continuare a oportunitatilor oferite proiectul AFCN “Parteneri edu-creativi 2017” si a beneficiat de consilierea mentorilor si formatorilor care fac parte din echipa acestuia.
| Scopul proiectului
Cresterea interesului pentru scoala pornind de la experiente personale, trecutul familiei si istorie locala care devin semnificative in raport cu istoria nationala.
Atragerea inspre literatura si istorie prin abordarea unor aspecte semnificative din experienta tinerilor prin mijloacele artei contemporane.
Crearea unei comunitati interesate de patrimoniul local prin cresterea sentimentului de apartenentă la valorile locale asociate istoriilor personale ale elevilor si familiilor acestora.
Integrarea istoriei locale in istoria nationala pornind de la sentimentul de identitate locala.
| Aria geografica
Targu Ocna,Bacau, Timisoara, Targu Mures, Bucuresti
| Rezumat
Pe de o parte, Targu Ocna este un oras care nu ofera alternative pentru consumul de cultura contemporana, pe de alta parte, patrimoniul legat de Primul Razboi Mondial - monumente si cimitire ale eroilor- este pierdut in geografia orasului, fara a fi recunoscut sau valorificat.
Patrimoniul ca resursa. Patrimoniu militant.
Patrimoniul cultural asigura un stimul esential pentru educatie si invatarea continua. Devine model de practica pentru profesori, profesionisti culturali si autoritati locale.
Complementaritate educationala
Artistii si profesionistii prezenti in proiect condimenteaza istoria cu perspectiva domeniului propriu, adaugand noi straturi de intelegere, trecand de la livrarea de informatii la formarea de competente.
Istoria cauzelor mici
Proiectul imprima istoriei un filtru cu dioptrii mioape care maresc detaliul. Se urmaresc cauzele mici, destinele particulare, numele de strazi, geografii cu poveste, “obiecte vii”, intr-un alt mod de a înțelege istoria.
Obiectiv general
Cresterea interesului pentru scoala al elevilor pornind de la experiente personale, trecutul familiei si istorie locala care devin semnificative in raport cu istoria nationala.
Activitati
Ateliere de istorie practica (Muzeul de Istorie, Vanatorii de munte, Crucea Rosie, relicve din transee, plantare de arbori memorie pentru eroii locali) si creativa cu artisti (Lea Rasovszky, Sorina Vazelina, Nicu Ilfoveanu, One World Romania)
Rezultate
5 trasee culturale locale realizate de către elevi ( urcate pe platforma gratuita de turism cultural Questo), 19 de ateliere creative, 5 evenimente de dezbatere asupra metodelor proiectului si temei Centenarului (Targu Mures, Timisoara, Bucuresti, Bacau, Targu Ocna), , 200 de afise si 1000 de carti postale cu benzi desenate realizate de catre elevi.
| Date beneficiari
Elevi Tineri de 16-17 ani, elevi la Colegiul National Costache Negri din Targu Ocna, in clasa a XI-a E, cu rezultate medii si slabe la invatatura, cu familii cu provocari sociale mari si venituri mici. Familiile sunt in majoritatea lor monoparentale, existand si cazuri cu parinti fara adapost sau incarcerati. Elevii sufereau de “stigmatul clasei problema”, nu sunt implicati in activitatile de performanta ale celorlalti profesori si sunt contrariati de alegerea clasei lor pentru acest proiect. In proportie de 90% erau analfabeti functionali si, in mai putin de doi ani, trebuiau sa promoveze examenul de Bacalaureat. Nu erau atrasi de scoala, de manualele scolare sau de orele de curs. Din chestionarele aplicate clasei, majoritatea nu fusesera la muzee, galerii, teatre si cinematografe si erau curiosi sa experimenteze cat mai multe medii artistice la scoala. Cadre didactice Profesori din Colegiul National Costache Negri, dar si din Timisoara, Targu Mures, Bacau si Bucuresti, unde au avut loc prezentari la finalul proiectului, care au aflat de metodele non-formale folosite in proiect si au fost incurajati sa realizeze activitati extracurriculare care promoveaza patrimoniul cultural material. Parteneri Organizatiile partenere ale proiectului, ONG-uri si institutii care au putut pune intr-o noua perspectiva efectele intalnirilor avute cu tinerii prin prisma construirii treptate a constientizarii si implicarii in tema istoriei locale. 30 de elevi ai clasei a XI-a E de la Colegiul Național Costache Negri care au participat la toate atelierele de-a lungul anului scolar, au luat contact contact direct cu artistii, au realizat propriile lor lucrari de arta, au participat la atelierele de “re-enactment” si au lucrat in echipe pentru a realiza trasee culturale locale. 20 de profesori din Colegiul National Costache Negri au asistat alternativ la atelierele pentru elevi si participat la evenimentul final al proiectului. 60 de profesori din orasele partenerilor care au participat la prezentarile proiectului facute la Timisoara, Targu Mures, Bacau si Bucuresti.
| Date beneficiari
Aproximativ 50 de elevi si 50 de profesionisti culturali prezenti la dezbaterile finale de la prezentarea proiectului in cele 5 orase (Timisoara, Targu Mures, Bucuresti, Bacau, Targu Ocna) 1 echipa din partea autoritatilor locale prezenta la dezbaterea finala a proiectului (primar, viceprimar, administrator de oras) 20 profesori de limba si literatura romana care au participat la intalnirea metodica zonala 3 artisti si 3 echipe ale partenerilor institutionali au testat noi abordari artistice/de prezentare cu o miza pedagogica aparte, descoperind odata cu elevii istoria locala a zonei.
| Activitati
Proiectul se construieste pe o pedagogie contemporana menita sa raspunda nevoilor profesorilor, elevilor si profesionistilor culturali, pornind de la dezvoltarea de competente ale elevilor prin experiente directe si semnificative.
Munca de cercetare care sta la baza realizarii atelierelor presupune o documentare atipica la nivel local prin adunarea intr-un singur pachet de informatii istorice, sociale, antropologice si de foclor urban menite sa inspire echipa multidisciplinara.
Proiectul imbina experiente artistice, istorice si practice intr-o logica menita ca la final sa ofere competente reale pentru viata si adaptarea in societate.
Evenimentele de final din orasele partenere aduna laolalta perspectivele si experientele a trei puncte de vedere din proiect: profesionist cultural, profesor si elev.
Activitati
- Ateliere de istorie practica (in arhiva de imagini si filme de la Muzeul de Istorie Onesti, re-enactment istoric in transeele de pe dealul Ciresoaia alaturi de Vanatorii de munte, atelier de prim ajutor pe front cu Crucea Rosie, atelier senzorial cu relicve din transee, plantare de arbori memorie)
- Ateliere de instalatie, banda desenata, video, fotografie, performance: instalatie din jucarii reciclate cu Lea Rasovszky, atelier de banda desenata cu Sorina Vazelina pornind de la luptele de pe dealul Ciresoaia, atelier fotografic cu Nicu Ilfoveanu pornind de la albumul sau “Serii. Multiplii. Realisme” cu fotografii ale monumentelor de Primul Razboi Mondial din tara.
| Rezultatele proiectului
Proiectul Linia de front a reusit sa mobilizeze in jurul temelor sale un grup de artisti dedicat educatiei prin cultura. Acestia au pregatit atelierele pentru elevi cu o atitudine lipsita de prejudecati fata de statutul social sau pregatirea elevilor din Targu Ocna. Rezultatele acestui tip de interactiune au fost impresionante prin libertatea si creativitatea pe care au adus-o tinerilor: s-au simtit in largul lor sa-si exprime parerile, au exersat abilitatea de a construi si susține prezentari orale, au experimentat scrisul in diverse forme cathartice, au invatat sa lucreze in echipe, au facut pentru prima data cercetare in arhive si pe teren, au invatat sa foloseasca brainstorming-ul vizual, sa facă moodboards, dar si sa structureze informatiile in functie de relevanta pentru destinatari si s-o pipereze cu fictiuni personale. Mai mult, elevii care au participat la dezbaterile din cele 5 orase si-au exersat abilitatea de a vorbi in fata unui auditoriu necunoscut si de a discuta cu jurnalistii.
In urma discuțiilor avute cu directoarea Colegiului si cu administratorul orasului, vom promova impreuna traseele culturale realizate de catre copii.
Echipa proiectului a fost selectata pe baza conceptului “Linia de front” pentru a participa la formarea Europe in Perspective. International Co-operation in Cultural Learning cofinantat de Uniunea Europeană, prezentand proiectul la nivel international.
| Bugetul
22290
| Parteneri
Colegiul National Costache Negri, Asociatia MetruCub – resurse pentru cultura/ Sustine cultura in educatie, Institutul Francez din Timisoara, ASOCIATIA MINITREMU, One World Romania, SOCIETATEA NATIONALA DE CRUCE ROSIE FILIALA BACAU, Brigada 61 Vanatori de Munte ''General Virgil Badulescu
| Website proiect
https://www.facebook.com/CercArtaContemporana/