Participanti & Proiecte
Fondul Special pentru Copii
|
Organizator: Fundatia Regală Margareta a Romaniei |
|
Categorie: Educatie, Invatamant, Cercetare |
Potrivit datelor Eurostat, rata abandonului școlar de 18,5% situează România pe locul 3 în topul țărilor europene, iar principala cauză a acestui fenomen este sărăcia. Pe lângă cei care au abandonat învățământul, există și copii care nu au mers niciodată la școală. Cei peste 28 de ani de experiență în proiecte sociale, ne-au arătat că singura modalitate reală de a ieși din cercul vicios al sărăciei este accesul lor la educație. Copiii aflati in situatii difcile de viata au nevoie atat de resursele necesare pentru a frecventa scoala, cat si de sprijin in procesul educational. Am raspuns prompt atat familiilor la limita subzistentei care ni s-au adresat individual, selectand beneficiarii in baza anchetelor sociale, dar ne-am axat si pe sustinerea prin granturi a centrelor social after-school din mediul rural si comunitati mici.
| Scopul proiectului
Fondul Special pentru Copii este un program național de asistență și acces la educație în sprijinul copiilor aflați în situații de viață foarte dificile. Fondul Special si-a propus in 2017 sa previna abandonul scolar a 1000 de copii, astfel:
1. Prin Burse pentru scoala - un sprjin financiar acordat familiilor, pentru a depăși o un context criză din cauza căruia copiii ar putea să renunțe la școală
2. Prin Granturi acordate Centrelor sociale de tip after-school din comunități mici, izolate, contribuind astfel la dezvoltarea lor si sprijinind procesul educational in acest zone
| Aria geografica
36 de judete, 14 orase, 72 sate si comune (judete: Alba, Arad, Arges, Bacau, Bihor, Bistrita Nasaud, Brasov, Bucuresti, Buzau, Braila, Bacau, Caras Severin, Cluj, Calarasi, Constanta, Covasna, Dambovita, Harghita,Giurgiu, Gorj, Ialomita, Ilfov, Iasi, Mures, Maramures, Neamt, Olt, Prahova, Sibiu, Salaj, Teleorman, Tulcea, Mehedinti, Satu Mare, Sibiu, Valcea)
| Rezumat
Abandonul școlar este una din cele mai mari probleme ale sistemului educațional românesc. Potrivit datelor Eurostat, rata abandonului școlar este de 18,5%, ceea ce situează România pe locul 3 în topul țărilor europene, iar principala cauză a acestui fenomen este sărăcia. Pe lângă cei care au abandonat învățământul, există și copii care nu au mers niciodată la școală.
Fondul Special pentru Copii acționează pentru reducerea abandonului școlar in randul copiilor din comunitati defavorizate.
Programul national a avut doua directii de actiune:
1. Burse pentru școală - Ajutor financiar individual, pe perioada anului școlar, acordat copiilor și tinerilor din familii aflați în situații grave, pentru a preveni abandonul școlar și a le acoperi costurile frecventării școlii. au fost sprijiniți copiii din toată țară, din mediul rural sau urban, în limita a 350 Euro anual. Finanțarea s-a oferit personalizat, astfel încât să asigure efecte pe termen lung în viața copilului.
2. Granturi pentru centre sociale de tip after-school din mediul rural si orase sub 35.000 de locuitori - Granturile in valoare de 2000 - 4000 Eur au fost acordate pentru a acoperi costurile legate de masa, materiale educationale și igienico-sanitare. Aceasta investiție a contribuit la dezvoltarea educației în comunități mici, izolate si modernizarea centrelor de zi din zonele cele mai defavorizate ale tarii.
Rezultate in 2017:
1. 1000 copii au continuat scoala, si-au imbunatatit frecventa scolara si rezultatele (328 cazuri individuale, 671 inscrisi la after-school);
2. 13 centre sociale de tip after school din mediul rural si-au modernizat metodele de sprijin social si educational;
3. 24 de specialisti in educatie si personalul a 8 centre sociale si-au insusit metode non-formale in educatia copiilor
| Date beneficiari
1000 de copii din 36 judete, înscriși într-o formă de învăţămant preuniversitar de stat, aflați în contexte sociale dificile. Aceștia sunt din familii cu venituri reduse, lăsați în îngrijirea rudelor, cu părinți bolnavi sau din familii cu mulți copii sau care au în îngrijire persoane cu handicap sever, din familii monoparentale; 13 centre sociale de tip after school din mediul rural sau localitati mici, care asigura asistenta sociala si sprijin educational; 87 de familii defavorizate; 252 de voluntari implicati
| Date beneficiari
Peste 200 de persoane, membri ai familiilor finantate, copii prescolari in contexte sociale precare, parintii si bunicii copiilor
| Activitati
Activități principale pentru copiii din medii dezavantajate:
1. Intervențe socială și monitorizare în funcție de nevoile identificate, specific pentru fiecare dintre beneficiari. Bursele pentru școală au asigurat copiilor rechizite, materiale educaționale obligatorii și auxiliare, îmbrăcăminte și încălțăminte, produse de igienă și sanitare, cazare, masă sau transport la internat pentru copiii care învață în altă localitate, ochelari de vedere, proteze auditive, integrarea în programe de tip after-school.
2. O masă sănătoasă în fiecare zi a fost una dintre preocuparile programului, finanțarea acoperind costurile unei alimentații suficiente și sănătoase, fie in cadrul familiei, la cantina școlară sau la un centru social de tip after-school.
3. Consiliere socială și asistență tehnică acordată familiilor aflate în dificultate pentru îmbunătățirea situației și găsirea unor soluții la problemele lor, dar și ONG-urilor locale pentru stabilizarea lor și asigurarea sustenabilității proiectului post-finanțare.
4. Cursul de dezvoltare a aptitudinilor de comunicare și metodelor non-formale de educatie pentru 24 de specialisti in educatie și personalul a 8 centre sociale de tip after school.
5. Tabăra motivațională a avut ca scop recompensarea a 50 de copii cu o evoluție școlară foarte bună și a fost organizată în vacanța de vară, la Râu Sadului.
| Rezultatele proiectului
1.1000 copii au continuat scoala,si-au imbunatatit frecventa scolara pana si rezultatele scolare (328 cazuri individuale, 671 inscrisi la after-school);
2.13 centre sociale de tip after school din mediul rural si-au modernizat metodele de sprijin social si educational;
3.24 de specialisti in educatie si personalul a 8 centre sociale si-au insusit metode non-formale in educatia copiilor
4.50 de copii cu progrese scolare evidente au participat in tabara motivationala de la Raul Sadului-Sibiu
Efect neintentionat:
Fondul Special pentru Copii a devenit un "proiect scoala" pentru studentii Universitatii Bucuresti - Facultatea de Sociologie si Asistenta Sociala, care au facut stagii de practica la biroul Fundatiei sau pe teren;
| Bugetul
594606
| Parteneri
1. Companii sponsor: Fundatia Vodafone Romania, B&B Collection, Castrol, Piraeus Bank; 2. ONG-uri finantate: Fundatia Inocenti BN, Fundatia Filantropica Omenia NT, Asociatia pentru Dezvoltare Comunitara Cumpana CT, Asociatia parintilor Florian Cristescu TR, Asociatia Mansio MM, Asociatia Samarineni in Comunitate IL, Asociatia Triada IF, Asociatia Caritas Metropolitan Greco Catolic Blaj AB, Asociatia pentru persoane varstnice si copii in dificultate Familia 2004 AB, Asociatia Hercules AG, Fundatia People to People BH, Asociatia Familie si Educatie pentru copii MS, Asociatia Matias IF
| Website proiect
www.fpmr.ro