close

Abonează-te la newsletter

Lasă-ne adresa de email
și fii primul care află noutățile.




Participanti & Proiecte



Gradina Copiilor



| Organizator:
    Asociația Team Work
| Categorie:
    Originalitate
| Problema de fond
    Copiii din aglomerarile urbane au din ce in ce mai putin timp pentru a se juca, iar atunci cand au timp liber, ei si-l petrec in fata televizorului sau pe computer. Mai mult, in conditile in care spatiile naturale urbane sunt inlocuite cu malluri sau parcuri de distractie, suntem de parere ca necesitatea de a avea acces la spatii verzi corect si ofertant amenajate este foarte mare. O alta problema este lipsa spatiului verde intr-un spatiu urbanizat intens, cum este Bucuresti (în 2011 sectorul 6, unde este situata Gradina Botanica, inregistra doar 17,71 m2/cap de locuitor – insuficient fata de cei 26 m2 ceruti la nivel european). Numeroase dintre problemele enumerate pot fi diminuate prin educatia de mediu, insa pentru o transformare la nivel de mentalitate este necesar ca familiarizarea cu natura sa inceapa de la o varsta timpurie.

| Scopul proiectului
    Scopul a fost de a amenaja în Gradina Botanica un spatiu exterior special destinat activitatilor de educatie ecologica, in care copiii de toate varstele sa poata descoperi si explora natura prin joc, luand parte la activitati de tip learning-by-playing. Obiectivele au fost: amenajarea sub forma unei plante uriase a unui spatiu de 1.800 m2, un sector permanent al Gradinii Botanice Bucuresti dedicat activitatilor externe de eco-educatie; implicarea a 175 de voluntari; organizarea a 4 evenimente de educatie ecologica non-formala la care sa participe cel putin 550 de copii si 150 de parinti.

Gradina Copiilor Gradina Copiilor Gradina Copiilor

| Aria geografica
    Bucuresti

| Rezumat
    Deoarece in Bucuresti spatiile verzi s-au micsorat de la an la an, copiii nu sunt familiarizati cu natura asa cum ar trebui. Ei nu se mai joaca in aer liber si nu mai au dorinta de a explora mediul natural, preferand parcurile de distractie, televizorul si calculatorul ca mod de a petrece timpul liber. Astfel, s-a conturat ideea de a amenaja un spatiu in care acestia, prin joaca, sa invete despre natura.
Pentru a pune in aplicare aceasta idee, au fost stabilite obiectivele:
- Amenajarea unui spatiu de 1.800 m2 din Gradina Botanica Bucuresti, in mod original, sub forma unei plante uriase, devenind un nou sector permanent al Gradinii;
- Organizarea a 4 evenimente de eco-educatie non-formala;
- Participarea la activitatile de eco-educatie a cel putin 550 de copii si 150 de părinti.
Au fost amenjate pe rand: Radacina, sub forma unor tuneluri prin care copiii puteau trece asemenea apei; Frunza, „bucataria plantei”, sub forma unui spatiu cu nisip in care se putea pregati „mancare” pentru planta; rotonda Frunzelor, in care erau expuse decupaje pentru a exemplifica diverse tipuri de frunze; Floarea, un „cort” colorat unde copiii puteau invata despre polenizare; Fructul, o cladire abandonata si reconditionata pentru a fi spatiu de expozitie si de joaca.
Fiecare dintre aceste sectiuni ale plantei a fost gazda evenimentelor de educatie ecologica, deosebit de bine primite de parinti si de copii.
Resursele utilizate in implementarea proiectului au fost umane (voluntari, biologi, ingineri) si materiale (lemn, vopseluri, materiale de constructie, optandu-se pentru variante ecologice; papetarie, consumabile, fructe si legume pentru activitatile de educatie ecologica).
Proiectul a avut un mare succes, numarul total de persoane implicate fiind de 1.008: voluntari, copii, parinti.


| Date beneficiari
    

| Rezultatele proiectului
    Cel mai important rezultat al proiectului a fost amenajarea unui nou sector oficial si functional, necesar si util Gradinii Botanice Bucuresti, un spatiu exterior dedicat activitatilor educationale non-formale, in care o frunza poate fi mai mult decat un desen pe o plansa. Acest spatiu, organizat pentru a maximixa experiente de tipul learning-by-playing, a fost structurat sub forma unei plante uriase impartite in mai multe sectiuni, oferind fiecare o experienta educationala distincta: Radacina, Tulpina, Ramificatiile, Frunza, Rondul Frunzelor, Floarea si Fructul, carora li s-a adaugat un panou foto si o mini-livada.
La activitatile de amenajare si educatie ecologica din cadrul Gradinii Copiilor participantii au depasit numarul asteptat, implicarea voluntarilor tinandu-i pe acestia aprope de proiectele Team Work si aducandu-i pe foarte multi la evenimentul ce a urmat amenajarii: Curatenia de Toamna.
In plus fata de aceasta implicare, proiectul poriectul a fost foarte bine primit atat de copii, cat si de parinti si bunici. Un indicator al acestui fapt este ca in momentul de fata Gradina Copiilor este un spatiu permanent vizitat, in care copiii se pot juca in interiorul plantei, iar parintii ii asteapta in Ramificatii, o zona special amenajata, cu bancute si scaune din trunchi de copaci (spatiul are astfel si o componenta sociala, nu doar educationala). In plus, in momentul in care copiii viziteaza cu parintii pentru prima data acest spatiu, adesea parintii se opresc, citesc copiilor fisele informative si le explica lucrurile pe care acestia nu le inteleg.


| Argument
    Copiii au din ce in ce mai putin timp pentru a se juca, iar atunci cand au timp liber, ei si-l petrec in fata televizorului sau pe computer. Este o realitate urbanizata, iar Bucurestiul se confrunta din plin cu aceasta problema. Astfel, Gradina Copiilor reprezinta un spatiu amenajat sub forma unei plante uriase, in care copiii de toate varstele pot desfasura activitati de educatie ecologica, imbinand jocul cu invatarea si descoperirea spatiului inconjurator intr-un alt mod decat o fac intr-o sala de clasa. Spatiul este astfel amenajat incat la fiecare pas cei mici sunt incurajati sa se aproprie de natura, sa fie curiosi, sa cunoasca in joaca lor tot ceea ce are de oferit mediul inconjurator sub forma unei plante ce prezinta functiile si componentele sale vizitatorilor ce doresc sa o cunoasca. Radacina are forma unor tuburi confectionate din nuiele si liane, Tulpina (aleea) este marginita de cate un cordon din sfoara ce ilustreaza canalele conductoare, Frunza este marginita de mici butuci, iar nervurile sunt ilustrate de trunchiuri de copaci. Si pentru ca Frunza este locul unde se realizeaza fotosinteza, deci este bucataria plantei, copiii pot „gati" cu nisipul dintre nervuri „mese copioase" pentru Plantuta Uriasa. De asemenea, in Floare cei mici pot sta la umbra petalelor, investigand diversele forme ale „boabelor de polen". Fructul, un mic foisor reamenajat, este „adapostul" unei mici expozitii de fructe si seminte, iar podeaua „gazduieste" doua sotroane „botanice".

| Bugetul proiectului (in RON)
    17867

| Parteneri
    Gradina Botanica „Dimitrie Brandza” a Universitatii din Bucuresti ca partener; Fundatia pentru Parteneriat si MOL Romania ca finantatori prin programul Spatii Verzi, componenta Spatii Verzi Urbane

| Website-ul proiectului
    www.gradina-copiilor.ro





Copyright © Gala Societății Civile - 2024
Site dezvoltat de Netvibes

-->