Participanti & Proiecte
Mandrie si Beton
|
Organizator: Centrul de Fotografie Documentara |
|
Categorie: Arta si cultura |
Modelul de succes al taranului care pleaca in Occident si trimite in tara bani pentru reconstructia casei este unul vizibil si privit ca un exemplu de succes in comunitate. Aceasta competitie sociala a afectat ireversibil, in numai cativa ani, o mostenirea culturala a Tarii Oasului si a Maramuresului, conservata sute de ani. Pentru cei plecati la munca in strainatate construirea unei case noi inseamna dovada succesului, pentru autoritatile sume bune de bani la impozitele locale, dar pentru majoritatea celor neimplicati in acest cerc inseamna distrugerea patrimoniului national. In mod cert satul evolueaza si se transforma, dar aceasta transformare peste noapte se produce muteste si este necesara creearea unei dezbateri atata timp cat se mai pot lua masuri menita sa amelioreze acest fenomen.
| Scopul proiectului
Scopul proiectului a fost acela de a documenta, intr-un mod accesibil publicului larg, un fenomen contemporan de amploare, discutat doar intr-un limbaj academic si cercetat numai in cercurile de specialisti, fenomen ce nu a fost expus pana acum cu adevarat in fata opiniei publice.
Obiectivele proiectului:
- sa informeze si sa provoace discutii despre invazia betonului ce distruge ireversibil patrimoniul cultural.
- sa demonstreze ca se pot face proiecte jurnalistice independente in Romania.
- sa creeze un standard profesional si sa genereze un bun exemplu de executie multimedia.
| Aria geografica
Interantionala
| Rezumat
Daca il cauti acasa pe taranul roman azi, n-ai sa-l gasesti. E plecat la munca in strainatate. Si vrea sa stii asta. Ti-a lasat un mesaj – o casa din beton cu patru etaje, atat de mare “ca poti sa intorci tirul in ea”.
„Mandrie si Beton” este un proiect multimedia ce si-a propus sa documenteze transformarile recente petrecute in satele traditionale din Romania, in mod special in cele din Tara Oasului si Maramures, in urma plecarii oamenilor la munca in strainatate. Fotograful Petrut Calinescu impreuna cu Ioana Hodoiu, jurnalist, au urmarit acest fenomen in perioada 2010-2013, atat in tara, cat si in Franta, unde s-au stabilit cei mai multi dintre oseni.
Activitati: lungi deplasari in tara, in mod special de sarbatori si in luna august, cand toti cei plecati la munca in strainatate se intorc acasa si transforma satul in scena deschisa a unei competitii sociale scapate de sub control; o rezidenta ICR de o luna la Paris, interviuri cu batranii ramasi acasa, cu doua generatii plecate la munca in strainatate (primii plecati si copiii lor care au crescut fara parinti si la 16 ani au fost luati si ei la munca – generatia adulta de azi), interviuri cu sociologi, antropologi, autoritati locale, afaceristi locali care au prosperat de pe urma celor plecati; 60 de ore de filmari si inregistrari audio, plus o arhiva de peste 100 de fotografii de cea mai inalta calitate, o selectie de 30 de fotografii de expozitie, printate si caserate; design, programare, editare site multimedia.
Rezultate: 7 expozitii personale in tara si in strainatate, un site multimedia, un scurt metraj documentar si primul album foto din Romania finantat integral de catre cititori printr-o campanie de crowdfunding care si-a depasit targetul cu 25%.
| Date beneficiari
Beneficiarii directi, cei plecati la munca in strainatate, au fost cei care au facut posibila realizarea proiectului. Le suntem recunoscatori osenilor si maramuresenilor care ne-au primit in casele si vietile lor cu o ospitalitate coplesitoare si care au acceptat sa-si spuna povestea cu o sinceritate dureroasa uneori.
| Rezultatele proiectului
Proiectul s-a bucurat de un deosebit interes national si international inca de la inceput. Au avut loc 7 expozitii personale in tara si in strainatate, din care una chiar in mijlocul comunitatii fotografiate la Negresti Oas in luna august (2012) cand tot ce-i plecati se intorc acasa. Numai expozitia de debut din noiembrie 2011 de la Muzeul Taranului Roman a atras cateva mii de vizitatori (doar intr-un weekend, conform custodelui de sala au fost inregistrati 500 de vizitatori). Cel care a avut cuvantul de deschidere, antropologul Vintila Mihailescu, a afirmat ca se poate spune, fara indoiala, ca Mandrie si Beton este cea mai frumoasa si completa expozitiei fotografica gazduita vreodata de muzeu.
Pagina de Facebook a proiectului are azi 6.600 de fani.
Albumul Mandrie si Beton a fost prefinantat de catre cititori printr-un crowdfunding care avea ca target 200 de albume vandute in avans si s-au vandut 260 de albume, Mandrie si Beton devenind primul album foto din Romania finantat integral de cititori.
Credem ca proiectul Mandrie si Beton le-a dat tinerilor din Oas sansa sa spuna ceea ce nu indraznesc: cei mai multi dintre ei nu-si doresc aceste case mari, care le consuma resursele financiare in totalitate. Multi ar vrea sa studieze, sa calatoreasca si nu sa investeasca intr-o casa cu 4 etaje. Exista un conflic mocnit intre generatii, dar pana una alta, intr-o asemenea societate traditionala tinerii se supun dorintei parintesti. Acest proiect le poate fi un aliat si el poate declansa o scanteie a schimbarii.
| Bugetul proiectului (in RON)
142359,00
| Parteneri
World Press Photo, Panos Pictures, Administratia Fondului Cultural National (AFCN), Ordinul Arhitectilor din Romania (OAR), ICR Paris, Muzeul Tarii Oasului, Muzeul Taranului Roman.
| Website-ul proiectului
http://mandriesibeton.ro