Participanti & Proiecte
IMPACT - Antreprenori sociali pentru viitor
|
Organizator: FundatiaNoiOrizonturi |
|
Categorie: Impact |
Proiectul cladeste pe experienta si expertiza Programului IMPACT creat ca raspuns la apatia si lipsa de incredere generalizate cu care se confruntă tinerii si s-a bazat pe analiza nevoilor tinerilor, conform studiilor in vigoare: tinerii din Romania sunt de 3 ori mai probabil sa fie someri (International Labor Organization, Investing in Young People, Financial Times Special Report, January 2010), doar 25% dintre tineri se gandesc sa inceapa o afacere sau sunt pregatiti sa intre pe piata muncii, curriculumul scolar este supraincarcat si cu o relevanta scazuta pentru tinerii ce urmeaza sa intre pe piata muncii (Nevoi emergente ale copiilor din Romania, Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile, 2009), tinerii nu primesc instrumentele necesare pentru a face fata problemelor si nu sunt pregatiti sa reuseasca pe cont propriu (idem).
| Scopul proiectului
Proiectul a avut ca scop crearea unui model replicabil pentru dezvoltarea aptitudinilor si abilitatilor sociale, civice si de viata ale copiilor si tinerilor, cu impact pe termen lung asupra comunitatii in ansamblu prin crearea unei componente de antreprenoriat social in cadrul Programului IMPACT. Obiectivele proiectului au fost: consolidare deprinderi de interactiune sociala si implicare comunitara in randul a 220 copii si tineri din 3 judete cu zone defavorizate, formare de abilitati antreprenoriale in randul beneficiarilor, creare curriculum de antreprenoriat social cu potential de replicare in intreaga retea IMPACT (peste 3600 tineri).
| Aria geografica
judetul Hunedoara (Petroasni, Lupeni, Uricani), judetul Iasi (Iasi, Barnova), judetul Neamt (Roman)
| Rezumat
Scopul proiectului a fost crearea unui model replicabil pentru dezvoltarea aptitudinilor si abilitatilor sociale, civice si de viata ale copiilor si tinerilor, cu impact pe termen lung asupra comunitatii in ansamblu. Proiectul a cladit pe experienta si expertiza cluburilor de initiativa comuniatra pentru tineri IMPACT, program creat de FNO ca raspuns la apatia si lipsa de incredere generalizate cu care se confrunta tinerii din Romania. Obiectivele proiectului au fost: (a) consolidare deprinderi de interactiune sociala si implicare comunitara in randul a 220 copii si tineri din 3 judete cu zone defavorizate (HD, IS, NT); (b) formare de abilitati antreprenoriale in randul beneficiarilor; (c) creare curriculum de antreprenoriat social cu potential de replicare in intreaga retea IMPACT (160 cluburi, 3.600+ membri, 12-19 ani). Principalele activitati:
• dezvoltare curriculum antreprenoriat social;
• acreditare CNFPA cursului de formare de formatori pentru antreprenoriat social, selectie si instruire profesori si alti voluntari pentru predare curriculum antreprenoriat social IMPACT;
• implementare curriculum si proiecte de antreprenoriat social de catre cele 14 cluburi IMPACT din proiect: tinerii au alcatuit planuri de afaceri pentru activitati de economie sociala, iar in baza acestora fiecare club a derulat in mod efectiv, ca exercitiu educational, activitati economice, iar fondurile obtinute au fost folosite pentru sustinerea unei cauze sociale din comunitate;
• organizare seminar national pentru diseminare bunelor practici;
• activitati de monitorizare si evaluare.
| Date beneficiari
Folosirea unor instrumente de educatie nonformala practice si atractive (proiecte de antreprenoriat social create si manageriate de tineri) i-a motivat pe tineri sa se implice si sa isi dezvolte abilitati antreprenoriale. Ei au analizat si identificat nevoile din comunitate pe care doresc sa le solutioneze prin proiectul lor de antreprenoriat social, s-au gandit la o afacere, au construit un plan de afaceri si un buget, au primit o microfinantare din partea FNO si au implementat afacerea, iar profitul l-au folosit pentru rezolvarea cauzei sociale. In final, tinerii beneficiari au devenit interesati si motivati sa participe la viata publica, sa isi asume responsabilităti individuale si de grup si sa contribuie cu propriile resurse si competente la binele comun.
| Rezultatele proiectului
Rezultatele proiectului au fost: tinerii beneficiari s-au implicat activ in identificarea de solutii la problemele grupurilor defavorizate din comunitatea lor, au dovedit ca pot lucra eficient in echipa, folosind comunicarea asertiva si negocierea principiala, au dobandit cunostintele necesare pentru a construi un mic plan de afaceri, au derulat activitati economice care au servit unei cauze sociale din comunitatea lor, au invatat despre antreprenoriat social in baza unui curriculum structurat pe tematici de interes si exercitii practice. Prin activitatile proiectului, peste 70 de persoane active in domeniul educational cunosc programul de antreprenoriat social. Participantii la proiect au devenit interesati si motivati sa participe la viata publică, sa isi asume responsabilităti individuale si de grup si sa contribuie la constructia economica a propriei comunitati. Dezvoltarea unui curriculum de antreprenoriat social bazat pe educatie prin experienta si serviciu in folosul comunitatii si implementarea imediat a unor proiecte de antreprenoriat social de catre tineri au fost instrumentele eficiente prin care s-au obtinut 100% rezultatele proiectului. Strategia prin care au fost atinse obiectivele proiectului a fost pregatirea in cascada a liderilor de club IMAPCT capabili sa conduca programe educationale pe teme de atreprenoriat, predarea curriculumului de antreprenoriat social in cluburile IMPACT participante la proiect si derularea proiectelor de antreprenoriat social de catre cluburile IMPACT.
| Argument
Obiectivele proiectului au fost atinse pe deplin, creind premisele unor schimbari pe termen lung cu efecte pozitive in persectiva dezvoltarii sociale si a integrarii tinerilor pe piata fortei de munca. Prin cunostintele de antrepreonoriat social si abilitatile dobandite, dar mai ales prin afacerile sociale realizate, cei 220 de tineri beneficiari au dovedit ca pot deveni antreprenori creativi si curajosi care sa aiba in vedere, dincolo de dobandirea profitului, atingerea unor scopuri sociale. Proiectul a motivat foarte mult tinerii pentru implicare si participare activa, dezvoltand competente de comunicare, lucru in echipa, creativitate si initiativa. Tinerii au fost puternic motivati de dorinta de a deveni mici oameni de afaceri care, prin ceea ce fac, pot avea un impact semnificativ asupra comunitatii, aducand schimbari pozitive atat in viata lor cat si a celor din jur. Si pentru liderii de club IMPACT a fost o experienta pozitiva si plina de invataminte atat in domeniul economic cat si in implementarea unui proiect si lucrul cu tineri de varste diferite intr-o comunitate de cele mai multe ori reticenta la inovare.Pe tot parcursul proiectului au fost aplicate chestionare si folrmulare de feedback cu accent deosebit pe evaluarea implicarii active a beneficiarilor iar la finalul proiectului, pentru a evalua impactul programului educational, s-a facut o cercetare calitativa prin focus grupuri, realizata Catedra de Stiinte Politice a Universitatii Babes Bolyai.
| Bugetul proiectului (in RON)
298000
| Parteneri
„IMPACT - Antreprenori Sociali pentru Viitor” a fost implementat de FNO cu sprijinul MEC prin Inspectoratele Scolare Judetene ca parteneri ai Programului IMPACT si finantat de FDSC, Fondul ONG si sponsorizat de Miniprix si Mini Accesories.
| Website-ul proiectului