Participanti & Proiecte
De-a Arhitectura Povestita
|
Organizator: Asociatia De-a Arhitectura |
|
Categorie: Originalitate |
Am primit multe solicitari de la parinti care doreau sa ii puna in contact pe copii cu lumea fascinanta a arhitecturii. Multi copii doresc sa se faca arhitecti cand vor fi mari, iar parintii vor sa vada daca copilul lor are intr-adevar inclinatii. Am creat asadar un proiect prin care un numar cat mai mare de copii, de varste diferite, sa intre in lumea arhitecturii si sa experimenteze acest domeniu prea putin abordat in scoli.
Pentru ca scopul Saptamanii Scoala Altfel: Sa stii mai multe, sa fii mai bun! este acela de a implica prescolari/elevi si cadrele didactice in activitati care sa raspunda intereselor si preocuparilor copiilor, sa puna in valoare talentul lor in domenii din afara curriculei, si sa stimuleze participarea la actiuni variate, in contexte nonformale, am creat proiectul “De-a arhitectura povestita”.
| Scopul proiectului
Scopul este de a deschide usa catre un domeniu ce mult timp a fost ignorant de societate, de a ajuta copiii sa intelega arhitectura, si implicit procesele complexe care transforma mediul in care traiesc. Credec ca inspiratia si cunoasterea creaza atasament si respect.
Obiective: Intelegerea rolului arhitectului in societate si a relatiei dintre arhitectura si calitatea mediului construit
Oferirea de modele valorice prin exemplul personalitatii care face prezentarea
Interesul catre mediul construit
Familiarizarea cu arhitectura contemporana si de patrimoniu
Responsabilitate civica
| Aria geografica
Bucuresti
| Rezumat
De-a arhitectura” este un program cultural care familiarizeaza elevii cu notiuni privind mediul construit, prin observarea directa si aplicare creativa de catre ei, scopul fiind conturarea unor repere urbane si arhitecturale care sa formeze o minima cultura generala in domeniu, si sa responsabilizeze civic tanara generatie.
“De-a Arhitectura povestita” este un proiect anual al Asociatiei “De-a arhitectura” creat ca activitate extrascolara pentru Saptamana Scoala Altfel, proiect al Ministerului Educatiei prin care scolarii pot desfasura activitati extracuriculare si extrascolare. Acesta consta intr-o serie de 8 Conferinte de cate 45 minute fiecare, sustinute de arhitecti importanti din Romania care le vorbesc copiilor despre arhitectura, ilustrand cu o experienta sau un proiect concret din practica lor intr-un limbaj prietenos, special adaptat copiilor de clasele I-VIII.
In cadrul evenimentului, copiii au primit acelasi tratament de care se bucura adultii la conferinte, ceea ce i-a facut sa se simta importanti si le-a imbunatatit increderea in sine. Pentru majoritatea copiilor De-a Arhitectura Povestita” a fost prima conferinta la care au participat. Beneficiul lor a fost evident: prin puterea povestii, si-au indreptat privirile curioase catre o lume necunoscuta, li s-au deschis usi incuiate pana atunci.
Noi ca Asociatie, am beneficiat de o mai buna vizibilitate in cadrul scolilor, dar si in randul breslei de arhitecti, astfel ca in urmatorul an scolar am avut o crestere a numarului de clase in care se desfasoara cursul “De-a arhitectura in orasul meu”, si a numarului de arhitecti care predau voluntar cursul copiilor.
Beneficiul societatii, in general, consta in faptul ca prin acest proiect contribuim la calitatea mediului construit de maine.
| Date beneficiari
Copiii, au fost implicati direct in cadrul Conferintelor. Aceasta interactiune i-a atras pe copii, ei avand un rol important in desfasurarea evenimentului. Copiii au fost rugati sa faca impreuna un “desen fara fir” (analogie a jocului “telefonul fara fir”). Construind impreuna un spatiu public imaginar, au marcat pe o harta mare a Bucurestiului locurile unde au observat animale, pasari si insecte in oras, si au fost fascinati de machetele aduse de arhitecti. Copiii au pus intrebari la sfarsitul evenimentului, incercand sa afle cat mai multe lucruri legate de tema conferinta.
Beneficiarii indirecti, arhitectii, au fost implicati in a vota pe Facebook conferinta pe care o cred cea mai interesanta. In acest mod i-am determinat sa urmareasca ulterior detaliile legate de conferinte.
| Rezultatele proiectului
O dovada a faptului ca este cerere si ca interesul copiilor legat de arhitectura este mare, este faptul ca locurile (cele 25 de clase) la Conferinte s-au ocupat foarte repede, in decurs de o saptamana.
Pentru ca un numar asa de mare de copii au fost expusi domeniului de arhitectura si mediu construit, am inregistrat un numar foarte mare de clase inscrise pentru urmatorul an scolar la cursul nostru principal, “De-a arhitectura in orasul meu”. In primul an am avut 7 clase in program, iar in al doilea an, in urma acestor Conferinte, numarul claselor a crescut la 60, dezvoltandu-ne atat Bucuresti, cat si in alte 7 orase din tara. Astfel, un numar de aproximativ 1500 de copii de clasele III-IV, au invatat despre arhitectura si mediu construit, timp de un an scolar, o data pe saptamana facand “echipa” cu un arhitect “adevarat”.
Comunitatea noastra de fb a inregistrat un numar mare de like-uri, dublandu-se numarul membrilor.
Ca rezultat al acestei prime editii, proiectul a putut sa se desfasoare si anul scolar urmator (2013-2014), editia a doua ajungand la un numar dublu de copii, atat in Bucuresti cat si in Timisoara si Sibiu.
| Argument
Conferintele “De-a arhitectura povestita” sunt singurele conferinte vocationale si inspirationale de arhitectura pentru scolari din Romania si din lume. In practica noastra de pana acum nu am intalnit evenimente de format si continut asemanatoar. Inovatia este ca arhitecti ai momentului povestesc despre lumea arhitecturii copiilor, transmitand pasiunea lor generatiilor viitoare. Ideile, pasiunea, secretele, emotia se amesteca intr-o atmosfera miraculoasa, conferinta devine un spectacol, gandurile -un vis. Intrucat arhitectii invitati sunt pasionati de meseria lor si selectati pe baza notorietatii indiferent de varsta, caliatatea prezentarilor a fost impresionanta. De aseamenea mesajele transmise au fost potrivite valorilor asociatiei iar limbajul adaptat (fara a fi simplist) varstei publicului. Temele si subiectele fiind liber alese de catre fiecare speaker sunt foarte diverse si totodata representative pentru el. Idea de a introduce in prezentare mici moment interactive, machete, exercitii, desene, exemplificari au avut rolul de a pastra atentia copiilor asupra prezentarii fara ca ea sa devina monotona. In final experienta a fost unica de ambele parti a scenei conform feedbackului primit. Arhitectii au recunoscut ca aceasta experienta a pus la maxima incercare abilitatea lor de exprimare provocandu le creativitatea.
| Bugetul proiectului (in RON)
26860
| Parteneri
Biblioteca Centrala Universitara Bucuresti„Carol I”, YTONG,
| Website-ul proiectului
http://de-a-arhitectura.ro/portfolio/povestita/