Participanti & Proiecte
Reporter de Liceu
|
Organizator: Fundația pentru o societate deschisă |
|
Categorie: Proiecte pentru tineret |
Conform studiilor Barometrul de Opinie Publica 1994-2007, Atitudini fata de munca din 2008 si Studiilor Electorale Romane din 2009 exista o lipsa ingrijoratoare a participarii tinerilor la activitati civice si politice. De asemenea se constata ca tinerii care aleg sa se implice in viata politica, sunt atrasi de viziunile radicale (atat de stanga, cat si de dreapta).
Curriculum scolar include conceptul de educatie civica, numai ca profesorii rareori merg dincolo de abordarea teoretica. Cat priveste implicarea activa a elevilor in luarea de decizii la nivel de scoala, acest fapt este mai degraba exceptia decat regula (un studiu recent – 2008 - realizat de Education Support Program al Open Society Institute demonstreaza aceasta lipsa a elevilor din procesul de luare al deciziilor intr-o scoala).
| Scopul proiectului
Scopul proiectului a fost stimularea implicarii elevilor de liceu din ani terminali in viata comunitatii, folosind metodele jurnalismului si oportunitatile multiple oferite de internet (cu accent pe tehnologiile WEB 2.0).
Obiectivele specifice ale proiectului:
- Dezvoltarea unui pachet educational care sa poata fi folosit la diferite ore din programa de liceu.
- Cresterea gradului de informare a tinerilor privind existenta si functionarea institutiilor si organizatiilor comunitare locale.
| Aria geografica
Alba Iulia/Alba, Bistrita/Bistrita-Nasaud, Caransebes/Caras Severin, Craiova/Dolj, Miercurea-Ciuc/Harghita, Roman/Neamt, Timisoara/Timis, Tandarei/Ialomita
| Rezumat
Conform studiilor Barometrul de Opinie Publica 1994-2007, Atitudini fata de munca din 2008 si Studiilor Electorale Romane din 2009 am constatat o lipsa ingrijoratoare a participarii tinerilor la activitati civice si politice. De asemenea se constata ca tinerii care aleg sa se implice in viata politica, sunt atrasi de viziunile radicale (atat de stanga, cat si de dreapta).
Obiective:
• Stimularea implicarii elevilor de liceu din ani terminali in viata comunitatii, folosind metodele jurnalismului si oportunitatile multiple oferite de internet (cu accent pe tehnologiile WEB 2.0)
• Dezvoltarea unui pachet educational care sa poata fi folosit la diferite ore din programa de liceu.
Prin activitati de training cu jurnalisti profesionisti si lucru intens, online si in sesiuni de lucru fata in fata, cu oameni din organizatii neguvernamentale, elevii au construit 8 ziare online in care au documentat problemele comunitatii lor: migratia, saracia, activitatea consiliului local, comunitatile defavorizate. Au lucrat pe teme libere si impuse, au participat la sedintele consiliului local, au luat interviuri primarilor si parlamentarilor locali, au intervievat organizatii neguvernamentale locale, au facut reportaje la fata locului de la greve, examene de bacalaureat sau comunitati de romi.
Rezultatele proiectului:
- 60 elevi si 8 profesori implicate in proiect;
- 8 ziare online care documenteaza interesele locale ale tinerilor;
- un ghid educational diseminat gratuit in toate inspectoratele scolare din Romania;
- zeci de articole despre problemele comunitatilor locale.
| Date beneficiari
Elevii jurnalisti au fost cei responsabili cu: dezvoltarea ziarelor online; realizarea articolelor, documentarea, munca de teren; cu organizarea sedintelor de redactie. Tot ei au fost cei care au realizat cererilor de informatii catre autoritatile publice, in baza legii 544, sau care au adresat petitii.
Profesorii coordonatori, impreuna cu coordonatorii locali si mentorii, i-au sprijinit in activitatea jurnalistica si in tot ceea ce a presupus implicarea in viata comunitatii (atat cu informatii despre legislatie, organizarea institutiilor publice, surse de unde sa se documenteze mai bine, etc).
Profesorii si coordonatorii locali au fost sprijiniti de elevi in organizarea dezbaterilor locale si in promovarea acestora.
Profesorii, mentorii si coordonatorii locali au participat la realizarea Ghidului educational.
| Rezultatele proiectului
Produse realizate: 8 ziare online, 1 Ghid educational de folosire a jurnalismului cetatenesc ca metoda de educatie civica a tinerilor.
Beneficii: o mai mare deschidere catre comunitate, a tinerilor implicati; o mai buna cunoastere a modului cum functioneaza institutiile publice, alte organizatii, relatiile dintre ele; o mai mare atentie acordata fenomenelor sociale, problemelor diferite cu care se confrunta o comunitate. De asemenea, prin implicarea elevilor, in mod direct, in organizarea dezbaterilor locale, a facut ca ei sa fie responsabilizati mai mult si sa deprinda abilitati concrete de organizare de evenimente publice. Una dintre echipe, in urma implicarii in proiect, a inceput sa colaboreze cu presa locala, printr-un parteneriat editorial. Elevii implicati de la inceputul proiectului au avut sarcina de a da preda stafeta unei noi generatii de reporteri de liceu, testandu-si astfel capacitatile de mentori. Numarul reporterilor noi a variat de la 3 la 8, ajungand ca la sfarsitul anului 2010 sa fie implicati 60 de elevi.
Consideram ca prin dezvoltarea ziarelor online de catre elevi, prin participarea si organizarea dezbaterilor locale, prin realizarea si diseminarea ghidului, scopul si obiectivele specifice au fost atinse. Proiectul, fiind intr-o faza de pilotare, ne-a aratat ca jurnalismul cetatenesc poate contribui la o implicare activa in viata comunitatii (si nu doar in cea a comunitatii restranse a liceului sau grupului de prieteni) si la cresterea dimensiunii imaginii pe care elevii o aveau despre societate in general.
| Bugetul proiectului (in RON)
500000,00
| Parteneri
Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului
| Website-ul proiectului
www.reporterdeliceu.ro