Participanti & Proiecte
Turism fără Deșeuri
|
Organizator: Act for Tomorrow |
|
Categorie: Campanii sociale |
Problema deșeurilor abandonate în natură nu mai e o surpriză pentru nimeni. Datele statistice arată că abandonarea deșeurilor în natură e o problemă reală pentru România (178.470 tone deșeuri generate necolectate, 13.365 mormare deșeuri abandonate), iar reportajele jurnaliștilor din zonele turistice arată realitatea dincolo de statistici. Pe lângă impactul negativ asupra mediului, deșeurile abandonate afectează și potențialul turistic al țării. Nevoia campaniei poate fi rezumată astfel: România are nevoie de turişti responsabili, care să nu permită ca cele mai frumoase locuri din ţară să fie sufocate de deșeuri. Astfel, ne-am propus să redăm farmecul zonelor naturale și să creăm o cultură a durabilității în rândul turiștilor, prin informare, educare și implicarea directă în promovarea mesajului campaniei.
| Obiectivele campaniei
O1. Implicare în promovarea campaniei, prin generarea de conținut și interacțiuni: min. 350 de postări/story-uri publicate de comunitate, min. 15 influenceri mobilizați, min. 20k interacțiuni pe rețele sociale. O2: Ecologizare și mobilizare comunitară: min. 300 voluntari mobilizați, min. 5 tone deșeuri colectate. O3: Informare, educare și îmbunătățirea calității vieții comunității, prin adoptarea de practici sustenabile: min. 30 preluări în presă, min. 20 postări dedicate pe rețele sociale, impact de min. 500k vizualizări pe rețelele sociale.
| Aria geografica
Participarea a fost națională (utilizatorii au postat din mai multe locații din țară). Ecologizările au avut loc în: Constanța, Transfășărășan, Cheile Turzii, Valea Prahovei.
| Rezumat
#TurismFaraDeseuri este o campanie de comunicare de mediu și responsabilitate socială, dezvoltată și implementată de echipa Act for Tomorrow, cu sprijinul financiar al Kaufland România, care are ca principală misiune promovarea turismului responsabil. Prin #TurismFărăDeșeuri, ne-am propus să redăm farmecul celor mai frumoase zone turistice din România și să educăm publicul cu privire la nevoia de a păstra curățenia în natură. Campania și-a propus o expunere 360°, atât online, offline, cât și pe canalele media tradiționale, cu focus pe componenta de social media (Instagram), prin implicarea influencerilor. Obiectivul extrem de ambițios a fost acela de a transforma publicul țintă în generatori de conținut. Mergând dincolo de abordările clasice de comunicare, am lansat invitația tuturor celor care se plimbă în România să înlocuiască pozele cu băutura savurată în fața unor peisaje superbe, cu fotografii ale deșeurilor găsite în călătoriile lor. Am adaptat campania pentru a fi în ton cu trendurile de pe Instagram, însă am dorit să schimbăm perspectiva și să arătăm, împreună cu oamenii din comunitatea noastră, că deșeurile distrug chiar și cele mai frumoase peisaje. Obiectivul campaniei a fost atins cu succes, 521 de story-uri și postări fiind publicate de utilizatori din comunitate. Campania a integrat în strategie componenta de influencer marketing, iar unul dintre rezultatele cu care ne mândrim sunt cei 32 de ambasadori verzi, 21 dintre aceștia alăturându-se pro-bono campaniei. Mesajul nostru a ajuns la peste 1 milion de persoane. Campania a avut și un obiectiv de ecologizare și mobilizare de voluntari: 453 voluntari au colectat 9.6 tone deșeuri din 5 locații emblematice pentru turismul românesc.
| Date beneficiari direcţi
Principalul public țintă pentru campania online au fost GenZ și Millenials din orașele mari, interesați de subiecte de mediu, călătorii, voluntariat și implicare socială. De aceea, canalul de comunicare prioritar a fost Instagram. Pentru partea de ecologizare și voluntariat, publicul țintă a fost format din angajați Kaufland, persoane care locuiesc în zone turistice, turiști, între 20-50 ani, iar principalele canale de comunicare au fost Facebook, Mail și presa locală. Pentru campania de voluntariat intern Kaufland, mesajele de mobilizare au fost trimise prin aplicația internă - Kaufland-Connect și Newsletter-ul intern.
| Activitati
Strategia de creație a campaniei s-a concentrat pe construirea unei comunități de susținători ai turismului responsabil și pe implicarea directă a turiștilor în promovarea acestui concept. Principalul canal de comunicare folosit a fost Instagram. Campania a fost construită în jurul hashtag-ului #TurismFaraDeseuri, care a fost promovat pe toate canalele de comunicare și folosit de utilizatori în story-uri, pentru a intra în giveaway. Ideea campaniei a pornit de la ce ne intrigă în mod natural în lumea digitală: publicarea imaginilor frumos curatoriate pe Instagram și, la celălalt pol, ideea de a fi sinceri și autentici și de a arăta și partea mai puțin plăcută a lucrurilor. Am plecat, deci, de la entuziasmul utilizatorilor Instagram de a împărtăși frumusețea locurilor și a experiențelor din călătorii, dar și de la realitatea tristă că, în România, cadrele perfecte de pe Instagram contrastează cu gunoaiele pe care le găsim deseori în natură. Așa că, în iulie 2022, lansam o nouă provocare comunității noastre de oameni implicați, iubitori de natură și călătorii: aceea de a înlocui poza „instagramabilă” cu băutura preferată savurată într-un peisaj natural, cu una cu deșeuri găsite în plimbările lor.
Insight: Cunoști senzația din călătorii, când natura ți se arată în toată splendoarea ei și nu te mai saturi să o savurezi sau să o fotografiezi? Suntem siguri că te relaxează mixul de peisaj fără pată cu savurarea licorii preferate. Realitatea este însă că rar găsim locuri în natură total curate. Iar când dai zoom într-o fotografie, rar se întâmplă să nu dai de vreun gunoi.
Key message: „Împreună curățăm și redăm farmecul celor mai frumoase zone turistice din România!” Astfel, am adăugat conținutului tradițional de travel promovat pe Instagram o componentă de responsabilitate civică față de mediu.
Implementarea campaniei s-a făcut în două etape: 1. Offline, prin mobilizarea voluntarilor pentru ecologizări în 5 zone turistice din țară și activările de la UNTOLD, de pe litoral și de la evenimente de voluntariat (expoziție foto din lemn; #RecycleBOT, robot care sortează deșeurile și oferă premii; infrastructuri de colectare în formă de animale marine gigant; InstaCort). 2. Online, unde ne-am propus să transformăm iubitorii de natură și călătorii în generatori de conținut. Datorită acestei abordări mixte, campania nu a fost doar o formă de marketing, ci o modalitate de a contribui la dezvoltarea spiritului civic și de a stimula implicarea comunității.
| Rezultatele proiectului
Transformarea publicului țintă în generatori de conținut și în promotori ai mesajului responsabilității față de mediu a ajutat la creșterea vizibilității și a impactului, contribuind și la consolidarea unei comunități de oameni interesați și implicați în rezolvarea problemelor de mediu. Pe de o parte, prin #TurismFaraDeseuri, am ajuns la 1.101.119 de utilizatori (reach), pe care i-am informat cu privire la impactul deșeurilor asupra mediului, și am avut 36.851 interacțiuni (engagement) pe rețelele sociale. Am avut 521 de story-uri și postări generate în campanie în 2 luni și 415 utilizatori unici (i.e. participanți în campanie), din peste 100 de locații turistice din țară. Un alt rezultat cu care ne mândrim sunt cei 32 de ambasadori verzi din campania online, 21 dintre aceștia alăturându-se pro-bono campaniei, atrași de idee și concept (vezi Anexa 2). 3 dintre ei continuă și azi să răspândească mesajul responsabilității față de mediu și de protejare a zonelor turistice prin intermediul canalelor media. Campania s-a bucurat, de asemenea, de 45 de preluări în presa națională și locală. Am implicat 453 de voluntari în acțiuni de curățare, în cadrul cărora au fost strânse 9.6 tone de deșeuri, din care 7.6 tone de tip plastic. Prin aceste acțiuni, am reușit să redăm oamenilor spații de recreere importante și destinații turistice durabile și atractive, în care să surprindă frumusețea naturală a României nesufocate de deșeuri. În plus, acțiunile de ecologizare au subliniat importanța și efectul real al implicării cetățenilor în soluționarea problemelor de mediu. Așadar, curățând locații emblematice pentru turismul românesc (Constanța, Transfășărășan, Cheile Turzii, Valea Prahovei) și încurajând participanții să contribuie la un mediu mai curat și mai sănătos în locurile preferate, ne-am adus aportul la îmbunătățirea calității vieții comunității, dar și la creșterea atractivității destinațiilor turistice din România. Totodată, credem că am reușit să ne atingem obiectivul de a promova o cultură a responsabilității și durabilității în rândul participanților, inițiind astfel primii pași în crearea unei mentalități colective sănătoase și prietenoase cu mediul în rândul turiștilor din România. Așadar, #TurismFărăDeșeuri este o campanie inedită de promovare a turismului responsabil, care înglobează trenduri actuale de promovare prin social media și utilizează o abordare creativă și inovatoare pentru a se conecta cu publicul țintă.
| Parteneri
| Despre organizator
Suntem o asociație de mediu și sustenabilitate, înființată în octombrie 2018, a cărei misiune este promovarea unei culturi a responsabilității civice și sociale în rândul cetățenilor, astfel încât aceștia să își îmbunătățească calitatea vieții într-un mod sustenabil, fără a periclita resursele generațiilor viitoare. Dezvoltăm programe și proiecte de educație ecologică, colectare separată și reciclare, voluntariat, protejarea apelor, împăduriri, economie circulară și dezvoltare comunitară.
| Website proiect
https://actfortomorrow.ro/proiecte/green-act/turism-fara-deseuri/