Participanti & Proiecte
Kitul de Arhitectură eematico
|
Organizator: Asociatia eematico |
|
Categorie: Premiul Special pentru INOVAȚIE |
În cei 7 ani de existența ai eematico am interacționat cu peste 5500 de copii din licee, școli și grădinițe private sau de stat, din toate mediile.
Principala problemă identificată a fost gradul de implicare al copiilor în activitățile școlare. Aceasta decurge din:
- lipsa unor conexiuni ale procesului educațional cu viața reală, cu preocupările de viitor și lucrurile care îi interesează cu adevărat pe cei mici
- lipsă acută de activități practice care să îi stimuleze pe mai multe planuri - cognitiv, fizic, emoțional, social. Chiar și când sunt prezente, activitățile practice se bazează pe recuzită sau materiale de slabă calitate care nu fac decât să le scadă stima de sine și încrederea.
- cadrele didactice demotivate sau private de oportunități de dezvoltare personală, de creștere a competențelor și abilităților.
| Scopul programului
Să aducem o experiența de învățare nouă pentru copiii din medii defavorizate, bazateă pe activități practice în jurul unor kituri individuale de materiale didactice de construit.
Să facem ca aceste activități să fie construite în jurul unei tematici de interes pentru ei - lumea construcțiilor și arhitecturii - dar și pentru comunitate, mediul construit fiind un factor important al structurii și bunei funcționări a unei comunități.
Să implicăm profesorii în procesul de implementare a proiectului, oferindu-le oportunitatea să dezvolte și să exerseze cunoștințe și abilități noi.
| Aria geografica
Într-o primă fază București, Roșia Montană - Jud. Alba, Dârza - Jud. Dâmbovița, Dobrotești - Jud. Dolj, Mărășu - Jud. Brăila, Butea - Jud. Iași, Tutana - Jud. Argeș, Roșiori - jud Bacău
| Rezumat
Kitul de arhitectură este un proiect sprijinit de Ordinul Arhitecților din România. Prin el 216 copii din 11 clase din ciclul primar și gimnazial în școli din 8 județe au beneficiat de un curs despre arhitectură și mediul construit bazat pe kituri de jucării educaționale de asamblat, activități pe calculator și video-uri educative. Profesorii locali au fost direct implicați în susținerea activităților, fiind pregătiți de echipa noastră. În acest mod ne-am asigurat că impactul va depăși clasele și generațiile implicate inițial, kiturile de materiale fiind refolosibile. Câteva detalii despre proiect aici - https://bit.ly/KituldeArhitectura.
Credem că printr-un astfel de proiect cei mici dobândesc o imagine mai clară și durabilă privind lumea construcțiilor. Copiii descoperă un set de noțiuni care să construiască în ei baze sănătoase pentru explorări și descoperiri ulterioare în domeniul arhitecturii și înțelegerii mediului construit. Fie că vor dori sau nu să devină arhitecți, înțelegerea nevoilor și cerințelor unui mediu construit echilibrat și sustenabil sunt esențiale pentru viitorul lor, într-o lume în care mediul construit devine din ce în ce mai important.
O bună parte din aceste clase se afla în școli din comunități defavorizate puternic. Efectele benefice ale cursului de arhitectură, mărturisite de cadrele didactice în feedback-ul oferit până în acest moment, precum și relatările privind feedback-ul oferit direct de către copii arată că există o nevoie mare pentru acest tip de activități în școlile din România.
Activitățile cursului, așa cum au mărtusit și profesorii, au atins și alte arii de dezvoltare precum gândirea critică, creativitatea, comunicarea și, acolo unde condițiile pandemice au permis acest lucru, abilități de colaborare și lucru în echipă.
| Date beneficiari direcţi
Copiii din clasele implicate în proiect - în total 175 în prima fază. Dintre aceștia 122 au fost în școli din zone defavorizate.
| Activitati
Nemaiputând desfășura activități cu prezență fizică, în pandemie am creat un concept inovativ de activități educaționale hands-on. STEAM Kits sunt cursuri eematico ce pot fi făcute acasă. Ele combină kituri de jucării educaționale de asamblat cu tutoriale video și activități complementare pe calculator. Fiecare kit are o temă ce permite copiilor să descopere un subiect din aria educației STEAM. În timp am propus kiturile noastre ca opționale pentru școli și grădinițe.
Reacția pozitivă și interesul arătat de copii ne-au încurajat să dezvoltăm acest concept și pentru școlile din medii defavorizate. Astfel pornind de la unul din kituri am conceput Kitul de Arhitectură, un curs despre arhitectură și mediul construit destinat copiilor din școli din medii dezavantajate și nu numai.
Prin proiect am dezvoltat 3 lecții noi și adaptat cele 4 existente pentru a crea o experiență unitară și completă pentru copii. La fiecare lecție copiii folosesc kituri individuale de jucării educative, tutorialele video și activități pe calculator pentru a explora diversele aspecte ale tematicii arhitecturii: Urbanist, Inginerul geotehnician, Inginerul de structuri, Arhitect, Inginerul de Instalații, Designerul de Interior și Peisagist.
Tematicile îi familiarizează pe cei mici cu cunoștințe noi tehnice și științifice, îi provoacă să rezolve probleme legate de mediul construit și relația acestuia cu comunitatea și le oferă și un suport bun pentru exprimarea creativității pe o temă interesantă.
| Rezultatele programului
În primul rând proiectul a creat un mare entuziasm atât în rândul copiilor, cât și în rândul cadrelor didactice. Activitățile au fost așteptate cu nerăbdare de către copii pe măsură ce veneau.
Copiii au dobândit interes pentru subiectul arhitecturii, însușindu-și noțiuni noi și începând să deschidă discuții despre problematica mediului construit. Foarte relevante în acest sens au fost lecțiile despre Urbanist și Peisagist care au adus în atenția lor problemele legate de relația între clădiri, funcțiunile acestora. Au rezultat compoziții urbanistice inedite, au fost evidențiate funcțiuni importante pentru ei, a fost evidențiată importanța spațiului verde.
La capitolul surprize a impresionat inițiativa uneia dintre clase de a realiza o machetă imensă a unui oraș în care copiii au făcut un proiect de echipă cu kiturile individuale. Fiind încă pandemie nu am îndrăznit să propunem această activitate suplimentară, dar ne-am bucurat că s-a întâmplat acest lucru spontan. Totodată, tot pentru dezvoltarea lucrului în echipă, unele clase au folosit kiturile individuale pentru grupuri de 2 copii.
Multe clase au decis de asemenea să pună laolaltă proiecte de la mai multe activități pentru a realiza compoziții mari și pentru a arăta colegilor de la alte clase ce au creat și învățat.
În câteva cazuri, încă de pe parcursul desfășurării activităților alte clase s-au alăturat proiectului prin intermediul cadrelor didactice. Mai mult majoritatea cadrelor didactice ne-au anunțat intenția de a continua și cu generațiile următoare apreciind efectele benefice ale cursului.
| Buget
56534
| Parteneri
Școala “Liviu Rebreanu”-București, Școala 54-București, Scoala gimnazială “Simion Balint” - Roșia Montană, Școala gimnazială-Dobrotești, Școala Gimnazială “Nicolae Grigore Mărășanu”-Mărășu, Școala generală loc. Tutana, Școala gimnazială com. Dârza, Școala gimnazială com. Butea, Școala gimnazială nr.1 Roșiori - Bacău.
| Website program