Participanti & Proiecte
Servicii de asistenta psiho-socio-educationala pentru copiii remigranti din judetul Iasi
|
Organizator: Asociatia Alternative Sociale |
|
Categorie: Servicii de asistenta sociala |
In perioada 2004-2011 AAS a asistat direct copii afectati de migratie. Interventia a vizat asistenta directa a copiilor afectati de migratia parintilor lor. In perioada implementarii programului cadrele didactice ne-au semnalat situatii noi repsectiv copii care s-au reintors in Romania dupa o absenta de la 1-4 ani, perioada pe care acestia au petrecut-o alaturi de parintii lor in una din tarile europene. Cadrele didactice au reclamat ca acesti copii remigranti intampinau dificultati de integrare scolara, sociala si culturala. Conform MECTS in perioada 2008-2012, au solicitat echivalarea studiilor pentru reinmatricularea in sistemul educational romanesc copii reveniti doar din Italia si Spania. In acest context, AAS a demarat servicii psiho-socio-educationale pentru acesti copii care sa sprijine reintegrarea scolara, sociala si culturala.
| Scopul proiectului
Scopul proiectul este de a proteja, promova drepturile copiilor implicati in procesul de remigratie cat si de a reduce efectele negative ale remigratiei asupra acestora. Obiectivul specific este de a oferi servicii psihosociale copiilor care s-au reintors in Romania in urma unei experiente de migratie alaturi de familiile lor.
| Aria geografica
Oras Targu Frumos, Judetul Iasi
| Rezumat
Conform MECTS in perioada 2008-2012, au solicitat echivalarea studiilor pentru reinmatricularea in sistemul educational romanesc 21.325 copii reveniti doar din Italia si Spania.
Copiii au fost retrimisi de catre parintii lor, ca urmare a unui esec in procesul de integrare al acestora, a intregii familii si al dificultatilor economice. Cercetarile arata ca remigratia are intotdeauna un impact asupra copiilor. Acestia sufera din cauza noii separari de parintii lor si percep separarea ca un esec personal. In functie de cat de mult timp au petrecut in strainatate copiii traiesc trauma de a fi separati. Conform cercetarilor, principalele consecinte ale remigratiei asupra copiilor care au petrecut intre 1-4 ani in tari ale Uniunii Europene sunt: dificultati de readaptare, probleme de natura psihologica si emotionala care vor afecta dezvoltarea lor ulterioara si care necesita interventie de specialitate.
Proiectul administrat de Asociatia Alternative Sociale la nivel judetean, a oferit servicii psiho-socio-educatinale pentru un numar de 65 de copii remigranti si parinti/persoane de ingrijire ale acestora, au fost organizate 16 intalniri cu profesorii din scolile partenere in care au fost informati cu privire la problemele specifice de reintegrare cu care se confrunta copiii remigranti in sala de clasa si au fost organizate 6 activitati recreativ-educative pentru a facilita reintegrarea copiilor remigranti in mediul scolar, social si cultural.
| Date beneficiari
Copiii remigranti au fost implicati in implementarea proiectului in urmatoarele moduri: pe de o parte au fost de acord sa le fie evaluate nevoile de asistenta in sensul identificarii specificitatii de asistenta a acestui grup tinta iar pe de alta parte, o parte din acestia au devenit in cadrul activitatilor educativ-recreative lideri si persoane resursa pentru alti copii cu aceleasi probleme.
Cadrele didactice s-au implicat in implementarea proiectului prin identificarea copiilor remigranti din scoala in care profeseaza si facilitarea accesului specialistilor la copiii remigranti aflati in situatie de risc.
| Rezultatele proiectului
Rezultatele proiectului au vizat:
65 de copii remigranti care prezentau dificultati de readaptare, probleme psihologice si emotionale au fost reintegrati scolar, social si cultural.
31 de copii remigranti au depasit problemele de reintegrare scolara prin sprijinul material primit (rechizite scolare, haine, alimente si medicamente).
6 intalniri recreativ-educative (la care au participat in total 90 de copii remigranti) au sustinut integrarea acestora in mediul social, scolar si cultural.
Ca urmare a consilierii primite in proiect, 65 parinti/persoane de ingrijire si-au imbunatatit abilitatile de comunicare cu copiii, au invatat sa ofere ajutor in activitatile scolare si sa sprijine in diverse activitati sociale copiii remigranti de care se ocupau.
20 de cadre didactice din 4 scoli partenere in cadrul a 16 intalniri realizate de echipa proiectului si-au imbunatatit cunostintele cu privire la consecintele remigratiei asupra copilului si si-au optimizat metodele de lucru cu copiii remigranti pentru facilitarea reintegrarii acestora in mediul scolar si depasirea lacunelor scolare.
4 parteneriate cu scoli din judetul Iasi au fost semnate pentru referirea de copii remigranti si oferirea de suport in organizarea activitatilor recreativ-educative.
| Bugetul proiectului (in RON)
115655
| Parteneri
Scoala „Ion Creanga” Targu Frumos, Scoala cu clasele I-VIII Letcani, Liceul teoretic „Lascar Rosetti” Raducaneni, Scoala \
| Website-ul proiectului