Participanti & Proiecte
Difuzarea valorilor umanitare
|
Organizator: Societarea Nationala de Cruce Rosie din Romania |
|
Categorie: Originalitate |
Proiectul a fost initiat in colaborare cu Crucea Rosie Belgiana, ca urmare a experientei acestora in domeniul educatiei umanitare. Avand deja activitati in scolile si liceele din Bucuresti, filialele de Cruce Rosie din Bucuresti au testat interesul profesorilor pentru acest subiect si nevoile elevilor de a fi mai informati in acest domeniu. Profesorii din Romania au remarcat spiritul inovator al acestui proiect si nevoia lor de a fi sustinuti in difuzarea acestor idei si valori cu materiale si metode pedagogice noi si adaptate secolului in care traim.
| Scopul proiectului
Obiectivul principal al proiectului a fost de a educa tinerii cu privire la realitatile internationale si de a contribui la o mai buna intelegere de catre populatia europeana a consecintelor nefaste ale conflictelor armate asupra procesului de dezvoltare pe termen lung. Obiectivul specific a constat in crearea unei retele de voluntari care sa integreze valorile, principiile si regulile umanitare si sa le difuzeze catre structurile educative. Impreuna cu acestea formeaza o retea de solidaritate pentru a sustine actorii educationali in acest domeniu.
| Aria geografica
Bucuresti
| Rezumat
In contextul calitatii de membru al Uniunii Europene, cetatenii romani contribuie financiar prin taxele pe care le platesc, la asistenta umanitara pe care o acorda Uniunea Europeana statelor terte in situatii de conflict armat. Conform unui studiu facut de Ministerul Educatiei in 2008, cele mai importante valori ale tinerilor din Romania sunt timpul liber, familia, religia, participarea civica, toleranta, responsabilitatea sau pacea afland-se printre ultimele alegeri. Un alt studiu al Ministerului Educatiei a arata ca in 2007, doar 7% dintre elevi au facut o actiune de voluntariat.
Crucea Rosie si-a propus sensibilizeze 4.500 de elevi de gimnaziu si liceu cu privire la realitatile internationale, situatii de conflict armat si consecintele negative ale acestora asupra dezvoltarii si sa dezvolte elevilor spiritul umanitar si cetatenesc. Aceasta presupune constientizarea mediul in care traiesc, nevoile comunitatii lor, diferentele intre mediul lor si alte tari in conflict si necesitatea respectarii unor valori de baza in ambele situatii: solidaritate, respect, umanitate.
Proiectul a presupus:
- Formarea de formatori in cele 6 sectoare ale Municipiului Bucuresti, in domeniul educatiei umanitare de la egal-la-egal
- Formarea de animatori care au sustinut sesiuni in scoli si licee
- Formarea a 43 de profesori care sa sustina activitatea voluntarilor
- Crearea unui toolkit alcatuit din 4 module care au fost utilizate de animatori in scoli
- Crearea de caiete de activitati pentru elevi care sa stimuleze curiozitatea acestora pentru a descoperi conditiile de viata din alte tari.
| Date beneficiari
4.500 de elevi de gimnaziu si liceu, 43 de profesori la gimnaziu si liceu, 83 de voluntari formati pentru a difuza valori umanitare. Date despre beneficiari - Ghidul animatorilor a fost dezvoltat împreună cu formatorii şi a consolidat abilităţile de formator ale acestora. Cadrele didactice în câteva şcoli au preluat activităţile de difuzare a valorilor umanitare în cadrul orelor de educaţie civică sau a celor de consilere şi orientare; implicarea unora dintre elevi în alte activităţi de voluntariat ale CRR; în unele sectoare a aparut un număr mare de cereri din partea şcolilor pentru derularea de activităţi de difuzare a valorilor umanitare.
| Rezultatele proiectului
O reţea de formatori capabilă să transmită cunoştinţele şi competenţele specifice, a sensibilizat 200 de voluntari;un grup de 35 de animatori capabili să răspundă cerinţelor structurilor educative in domeniul difuzării valorilor umanitare;3932 elevi a devenit agent multiplicator al acţiunii, sensibilizând mediul apropriat cu privire la valorile umanitare şi efectuând acţiuni cetăţeneşti şi de solidaritate concrete. Atât cadrele didactice, cât şi voluntarii au confirmat înregistrarea unui impact imediat (schimbări pozitive de atitudine şi comportament) la nivelul elevilor, ceea ce consolidează relevanţa şi utilitatea pentru beneficiarii finali. Atenţia elevilor a fost captată de la primul modul, iar pe parcurs au recunoscut relevanţa şi utilitatea proiectului pentru cunoaşterea lumii înconjurătoare şi pentru raportare la nevoile altora. Relevanţa şi utilitatea proiectului a fost percepută la nivelul promovării şi imaginii organizaţiei, reprezentanţii filialelor subliniind cât de mult contribuie proiectul la consolidarea rolului de actor educaţional al CRR. Cadrele didactice formate consideră tematica proiectului utilă,relevantă şi uşor de integrat cu tematicile din curricula aferentă orelor de educaţie civică, educaţie pentru sănătate sau a orelor de consiliere şi orientare.
Eficacitatea proiectului este demonstrată şi de:
-implicarea unora dintre elevi în alte activităţi de voluntariat ale CRR-cursuri de prim ajutor, programe sociale
-în anumite sectoare apariţia unui număr mare de cereri din partea şcolilor pentru derularea de activităţi de difuzare a valorilor umanitare
| Argument
Elementul de originalitate al acestui proiect consta in tematica abordata, specifica pentru Crucea Rosie, dar unica in peisajul educational din Romania: conflictele armate. Ideea pe care se bazeaza acest proiect este ca regulile ce se aplica in cadrul conflictelor armate pot fi transpuse in reguli aplicabile in viata de zi cu zi: umanitate pentru cei ce nu mai lupta, respect pentru adversar, proportionalitatea mijloacelor cu scopul ce se doreste a fi atins, precautie pentru a scuti de suferinte inutile. Firul logic al celor 4 sesiuni ale proiectului este de a constientiza tinerii asupra lumii in care traiesc, a le stimula curiozitatea privind alte realitati ale tinerilor de varsta lor, si problemele cu care se confrunta acestia, sublinierea faptului ca si in cele mai grele situatii exista reguli pentru a proteja, nu pentru a limita si stimularea tinerilor pentru a se implica mai mult in viata comunitatii lor, in activitati umanitare care denota responsabilitate civica. Animatorii au fost formati pentru a folosi metoda peer-to-peer education si a facilita sesiuni interactive de jocuri, munca pe echipe, dezbatere si exprimare artistica a valorilor umanitare de respect, umanitate si solidaritate. Finalul proiectului a constat in Olimpiada Valorilor Umanitare, in care clasele ce au beneficiat de aceste sesiuni puneau in practica notiunile acumulate printr-un proiect menit sa difuzeze mai departe aceste valori.
| Bugetul proiectului (in RON)
633570
| Parteneri
Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti, Crucea Rosie Belgiana, scoli si licee din Bucuresti
| Website-ul proiectului
http://www.crucearosie.ro/proiecte/difuzare-valori-umanitare.html