Participanti & Proiecte
Restart Romania
|
Organizator: Asociatia Techsoup Romania |
|
Categorie: Originalitate |
Proiectul urmareste sa ofere o abordare cu totul noua, bazata pe puterea online-ului si a miscarilor grassroots, in solutionarea unor probleme care frapeaza atat prin stringenta rezolvarii lor, cat si prin impactul negativ sistemic pe care il au asupra societatii.
Organizatorii au identificat lipsa eficientei si coruptia ca fiind problemele societale ce stau la baza disfunctionalitatilor din sistem.
Pe de alta parte, discursul public se concentreaza de multa vreme pe aceste teme, fara rezultate considerabile. Prin urmare, era nevoie de o noua abordare, de jos in sus, care sa implice cetatenii atat in procesul creativ, cat si in implementarea solutiilor gasite.
| Scopul proiectului
Initiativa a urmarit doua obiective majore: sa starneasca o discutie bogata si relevanta in randul comunitatii online si sa duca la aparitia a cel putin 2 platforme online, care sa produca o schimbare importanta in offline.
Scopul secundar al campaniei a fost testarea modului in care reactioneza comunitate online la stimuli veniti din partea sectorului non-profit si masura in care aceasta se implica activ in solutionarea propriilor probleme. S-a dorit demonstrarea faptului ca Romania din online poate si vrea sa adauge valoare atat la nivel creativ, cat si cat si colaborativ si de leadership.
| Aria geografica
Nationala, proiect web
| Rezumat
Restart Romania este o campanie ce mizeaza pe online pentru a implica cetatenii in gasirea propriilor solutii pentru problemele cu care se confrunta. Punctul sau central (www.restartromania.ro) este o platforma online care permite utilizatorilor sa-si defineasca problemele, sa vina cu idei care le pot rezolva si sa primeasca feed-back din partea comunitatii. Ideile cele mai bune au fost transformate in proiecte online care sa producă o schimbare offline. Cinci dintre ele au primit si o finantare care să le faca durabile.
Tema competitiei a fost aleasa astfel incat sa atinga problemele cele mai stringente ale societatii si sa reprezinte o abordare cu totul noua in solutionarea acestora. Astfel ca a abordat subiecteca: lipsa transparentei, coruptia, ineficienta sistemului, sau traficul de influenta.
Pentru implementarea unui proces atat de complex, a fost nevoie de un numar impresionant de specialisti din arii variate: programare, advertising si comunicare, anreprenoriat online, diplomatie, media s.a.. Voluntariatul la cel mai inalt nivel profesional a facut ca proiectele sa prinda contur atat in online, cat si in offline, fara a implica un buget aditional si cu beneficiul lucrului cu specialisti reputati.
Rezultatele campaniei au intrecut cele mai optimiste predictii: 144 de idei inscrise in competitie (de 2 ori peste media de proiecte inscrise in competitiile globale similare organizate in SUA), aproximativ 45 000 de unici pe site, peste 2000 de comentarii pentru idei, oglindirea campaniei in media internationala, inclusiv in The Huffington Post.
| Date beneficiari
Caracteristici demografice( sursa studiu trafic.ro):
Varsta: 20 - 24 ani (22%), 25-29 ani (16%), 30 - 34 ani (14%) si 40 - 49 ani (14%).
Localizare: majoritatea respondentilor locuiesc in Romania (94%), urmati de cei din Republica Moldova (2%) si din Germania (0,2%). Principalele orase in care internautul roman isi petrece cel mai mult timp sunt Bucuresti (25%) si judetele foarte mari: Iasi (5%), Cluj (5%), Constanta (4%) si Prahova (3%).
Studii: majoritara este ponderea celor cu studii superioare: absolvent de facultate in proportie de 34% si studii post-universitare 15%. 26% sunt manageri de diferite niveluri si 24% studenti.
Penetrare internet (potrivit unui studu GFK): peste 50% dintre romani intra cel putin odata pe saptamana pe internet, iar 13% dintre ei folosesc si telefoane inteligente.
| Rezultatele proiectului
Proiecte: 144 propuneri de proiecte de 5 ori mai multe decat targetul proiectului.
Plaforme online: 8 platforme online si aplicatii de mobil gata de lansare, cu 3 in plus fata de numarul anticipat. Au foarte mari sanse sa produca o schimbare sistemica, castigand de-a lungul ultimelor luni sustinerea unor parteneri de calibru si asigurandu-si astfel vizibilitatea si sustenabilitatea.
Discutia: campania a livrat peste asteptari si la capitolul dialog cetatenesc, implicand foarte multi utilizatori de internet si fiind preluata si amplificata de canale media. Continutul vast si valorors ce a rezultat din campanie demitizeaza practic unele din cele mai populare prejudecati in ceea ce-i priveste pe romani si pe utilizatorii de internet: : “romanilor nu le pasa de problemele societatii”, “romanii nu vin cu solutii, se multumesc sa se planga si astepta ca cineva sa le rezolve problemele”, “romanii nu stiu sa lucreze impreuna: nu stiu sa dea si nici sa primeasca feed-back”, “exista o criza de leadership in Romania”. Restart Romania a demonstrat ca romanii pot fi si altfel: creativi si implicati, stiu sa colaboreze, iar cand vine vorba de asumarea responsabilitatii, stiu sa faca trecerea din online in lumea reala si sa conduca un proiect.
Popularizarea modelului: acest model de grantmaking (online open grantmaking) a prins, iar in prezent exista in Romania o multitudine de campanii similare, grassroots, folosind puterea online-ului. Una dintre ele este Restart in Educatie, continuarea campaniei Restart Romania, avand ca tema democratizarea educatiei.
| Argument
In afara de noutatea adusa chiar de forma pe care a luat-o proiectul si de mediul in care s-a dezvoltat - online- Restart Romania a schimba regulile jocului in ceea ce priveste rolul pe care il are cetateanul simplu, ca pare a societatii civile. Oamenilor li s-a dat un cadru in care sa se exprime, sa colaboreze, sa vina cu solutii si sa sarbatoreasca multitudinea de optiuni pe care le au in fata problemelor cu care se confrunta. Apoi, cei mai buni dintre ei au trecut printr-un proces de transformare profunda, devenind activisti grassroots. In momentul in care platformele lor online vor incepe sa functioneze, ei vor transfera aceasta putere utilizatorilor, car vor avea noi unelte la indemana pentru a schimba ei insisi sistemul.
Astfel, originalitatea proiectul Restart Romania vine tocmai din aceasta abordare potrivit careia societatea civila este mult mai mult decat cea oficiala, organizata in entitati. Orice cetatean are potentialul, sansa si datoria de a se implica in bunul mers al comunitatii; el trebuie numai pus intr-un context favorabil.
In ceea ce priveste procesul, elementul inovator este conceptul de "open grant writing". Participantilor nu li se cere sa vina cu o propunere completa din primul moment, ci sunt incurajati sa se consulte cu ceilalti utilizatori si sa foloseasca feed-back-ul primit de la comunitate, pentru a-si imbunatati proiectul, pana la termenul limita de inscriere.
| Bugetul proiectului (in RON)
483614
| Parteneri
Ambasada SUA, Ambasada Marii Britanii, Ambasada Canadei, Ambasada Austriei, Ambasada Spaniei, Ambasada Germaniei, Microsoft, Cisco, Erste Stiftung, American Chamber of Commerce, Romanian - American Foundation, French- American Charitable Trust, Venture Connect, Biris-Goran, Ropot, DDB, Grey- G2, Mercury 360, Headvertising, Saatch & Saatchi,Friends Advertising, Tree Works, Zitec, Yonder, Next Root, IT Spark, Pras Consulting, Avaelgo, Muzeul National de Istorie a Romaniei, Hostway
| Website-ul proiectului
www.restartromania.ro