Participanti & Proiecte
N.O.N.F.O.R.M.A.L.
|
Organizator: Civil Society Development Foundation/ Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile |
|
Categorie: Originalitate |
Proiectul a pornit de la ideea de a promova conceptul si practicile educatiei nonformale si de a aduce impreuna actorii educationali pentru a potenta aceasta promovare. Initiatorii sunt actori importanti in mediul educational din Romania, atat prin activitatile lor curente (finantari specifice, proiecte organziate, strategii implementate) cat si prin expertiza de care dispun. Astfel, toti dintre cei trei initiatori lucrand cu actori educationali ca beneficiari directi, au semnalat aceleasi nevoi din partea beneficiarilor, si anume lipsa de comunicare intre factorii educationali din tara cat si ne-abordarea la nivel de politici a beneficiilor educatiei nonformale (sau alternative sau in afara scolii). Deoarece expertiza acumulata in timp a initiatorilor le permite sa abordeze astfel de subiecte, au decis a o faca printr-un parteneriat.
| Scopul proiectului
Scopul principal al proiectului a fost acela de a creste gradul de constientizare al actorilor educationali asupra contextului de invatare pe toata durata vietii in general si al contextului educatiei nonformale in special. Pentru acest lucru am dezvoltat si sustinut colaborarea intre actorii educationali, am motivat folosirea metodelor si instrumentelor specifice educatiei nonformale in practicile lor curente, am initiat o platforma de reprezentare a educatiei noformale care sa ajunga intr-un viitor nu indepartat in discursul educational curent din Romania.
| Aria geografica
National
| Rezumat
Plecand de la nevoia unei transformari in paradigma educationala din Romania, scopul principal al proiectului a fost acela de a creste gradul de constientizare al actorilor educationali asupra contextului de invatare pe toata durata vietii in general si al contextului educatiei nonformale in special. Acum, in afara definitiei ”oficiale”, mai concret, proiectul a plecat de la premiza ca educatia nonformala nu are inca recunoasterea pe care o merita vis a vis de potentialul de schimbare pe care il poate genera. Astfel a aparut proiectul, care si-a propus in fapt sa fie o larga campanie de promovare a educatiei nonformale. Activitatile proiectului au decurs natural unele din altele, astfel incat am atins si depasit rezultatele initial gandite. Astfel, pentru a lua pulsul din teritoriu asupra conceptului de educatie nonformala, am realizat o serie de 9 consultari regionale cu mai mult de 200 de reprezentanti educationali, in urma carora a reiesit un document asupra contextului si practicilor de educatie nonformala, distribuit online si offline in mai mult de 200 de exemplare. Pentru a putea aduna fortele nonformale din Romania, am initiat o Retea informala de Educatie Nonformala care implica momentan peste 50 de organizatii. Ca instrument de comunicare si relationare, pe langa clasicul facebook, am creat si o platformă web care are momentan peste 50000 vizualizari si peste 200 de profile. Fiind un proiect de promovare, pe langa o campanie extinsa in acest sens, am organizat un Laborator de Educatie Nonformala in care peste 60 de oameni au invatat metode de educatie nonformala pe care mai apoi le-au aplicat in comunitatile lor in cadrul Zilei de Educatie Nonformala, impreuna cu alte peste 250 de organizatii din toate judetele tarii.
| Date beneficiari
Fiind un proiect propus de organizatii umbrela, care nu lucreaza cu beneficiari grass root, intreaga activitate s-a realizat doar pentru si impreuna cu beneficiarii nostrii, actorii educationali, adica reprezentanti din organizatii neguvernamentale, scoli/licee, institutii de cultura, biblioteci, muzee, companii etc.
Astfel, pe langa faptul ca intreaga activitate din cadrul proiectului a fost gandita in jurul actorilor educationali, si activitatea in sine a fost desfasurata prin intermediul lor, ei fiind cei care au fost adusi in prim plan in activitatile propuse, ei fiind cei care au propus diverse activitati si tot ei sunt cei care, impreuna cu initiatorii proiectului, vor continua sa intreprinda activitati atat in activitatea lor curenta cat si adunat in cadrul Retelei de Educatie Nonformala.
| Rezultatele proiectului
Rezultatele cuantificabile au fost: peste 1000 de actori educationali implicati in evenimentele organizate special pentru ei, peste 500 de resurse educationale accesate atat de catre beneficiarii directi cat si cei indirecti prin intermediul platformelor online - cont facebook cu 5000 de prieteni si pagina web cu peste 50000 vizualizari, peste 300 de evenimente organizate in diferite locatii din tara organizate atat direct de catre echipa de proiect cat si indirect de catre beneficiari, insumand peste 2000 de persoane implicate in aceste activitati. Toate aceste rezultate vin sa sprijine afirmatia ca obiectivele propuse ale proiectului au fost atinse si sa sustina ca ideea de a promova educatia nonformala merita sa fie facuta la scara extinsa in Romania. Beneficiile actorilor educationali implicati in cadrul proiectului au fost pe de o parte de natura practica, in sensul in care au preluat metodologii educationale pentru a le aplica in comunitatile lor, au facut schimb de experienta cu alti actori cu care au inceput sa comunice mai eficient. Pe de alta parte beneficiile au fost de natura emotionala, toate activitatiile aducandu-le inspiratie si motivatie pentru a continua sa faca lucrurile bune pe care le fac. Prin acest proiect stim ca am pus o caramida importanta la temelia transformarii perceptiei vis a vis de educatie iar efectele generate le vom putea vedea in urmatorii ani. La sfarsit de proiect stim doar ca un minunat centru de tineret s-a deschis la Borsa, la initiativa unei doamne profesoare deosebite care ne-a spus ca din cauza proiectului s-a intamplat asta.
| Argument
Nevoia identificata prin proiect a putut fi adresata in mod automat din faptul ca aceasta reiesea din statisticile si observatiile directe ale partenerilor si venea sustinuta de politici nationale si europene. Astfel solutia a venit customizata catre beneficiari iar parteneriatul a fost parte din aceasta solutie (un parteneriat eficient public/societate civila care demonstreaza ca profesionalismul si expertiza transpare dincolo de stereotip sau practica curenta negativa).
Consideram acest proiect original, atat din punct de vedere ”tehnic”, din cauza faptului ca o astfel de initiativa nu a mai fost intreprinsa pana in momentul de fata cat si din punct de vedere ”practic” si anume modul in care proiectul a fost abordat. Astfel consideram elemente de originalitate modalitatea in care activitatile au fost planificate pentru a ajunge la rezultatele scontate, abordarea evenimentelor ca si contexte de invatare, in care cel care invata poate invata la randul sau pe altcineva, includerea unui target grup extins, ajungand pana la beneficiari finali, mesaje de promovare gandite si folosite coerent in cadrul unor activitati comune.
Gasim de asemenea originala deviza cu care am incheiat si cu care continuam proiectul, si anume ca vrem sa cream o epidemie sociala. De bine. Aliniati la ideea de ”tipping point” a lui M. Gladwell, ne propunem sa impulsionam in viitorul apropriat o schimbare educationala prin crearea unei mase critice de oameni care se coaguleaza inspre acest demers.
| Bugetul proiectului (in RON)
515889,05
| Parteneri
Agentia Nationala pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale, Institutul de Stiinte ale Educatiei
| Website-ul proiectului
www.nonformalii.ro