Participanti & Proiecte
Locatarii pădurii vor zero plastic la scara lor
|
Organizator: Mercury360 Communication |
|
Categorie: Campanii sociale |
Suntem obișnuiți să ne activăm doar episodic, de urgență. Problemele de mediu sunt printre cele mai ușor de ignorat, deoarece există puține consecințe directe percepute de cetățeni.
Chiar și când devin vizibile, așteptările sunt ca ONG-urile să le rezolve, în ciuda lipsei de atenție a presei, autorităților și a apatiei publicului larg.
Misiunea WWF Romania este zero plastic în natură, de aceea, am apelat la proiectul nostru cel mai de succes, Patrula Zero Plastic, l-am scos din zona de confort, Delta, și am decis să-l facem relevant pentru Brașov (cel mai poluat oraș din România în 2021), una dintre cele mai populare destinații turistice, unde problemele cu plasticul sunt aceleași, dar cei care le provoacă sunt mult mai mulți.
| Obiectivele campaniei
1. Ecologizarea a 500kg plastic din pădurile Brașovului
Cel mai de succes proiect, Patrula Zero Plastic din Delta Dunării, a reușit să adune 1000 kg.
2. Atingerea a cel puțin 30% din locuitorii Brașovului (82560)
Abia în al treilea an de implementare, PZP ajunsese la 30% din populația împrăștiată a Deltei.
3. Dezvoltarea unui parteneriat cu autoritățile locale
O problemă atât de adânc înrădăcinată are nevoie de un cadru legal care să asigure că soluțiile pe termen lung vor rezista chiar și după încheierea campaniei de comunicare.
| Aria geografica
Brașov
| Rezumat
WWF, un ONG internațional care lucrează pentru conservarea naturii și reducerea impactului uman asupra mediului, a reușit să creeze o campanie cu zero buget media, pentru a lupta împotriva deșeurilor din plastic, în cel mai poluat oraș din România în anul 2021, Brașov.
Campania a fost adusă la viață prin oglindirea obiceiurile proaste ale cetățenilor din oraș prin intermediul vocii locatarilor pădurii, semnalând astfel dihotomia dintre locatarii orașului și cei ai pădurii.
Însă cetățenii fie aleg să nu vadă plasticul, fie îl văd doar ca un gunoi, nu ca pe ceva care interferează cu ecosistemul pădurii și cu fauna.
Așadar, în loc să vorbim despre noi sau sustenabilitate, subiect irelevant pentru ei, am decis să vorbim despre ei și relația lor cu pădurea. Ne-am întrebat care sunt contextele în care aceștia se comportă exemplar. Și ne-am dat seama că până și cei mai neglijenți cetățeni au tendința de a se comporta mai frumos atunci când se află în propriul bloc, când ei sunt cei afectați sau când știu că oamenii pe care i-ar putea deranja sunt vecini în loc de străini. Pădurea fiind atât de aproape de oraș, este practic un cartier vecin, iar animalele pădurii sunt vecini care cer respect. Astfel, strategia noastră a fost să dăm voce locuitorilor pădurii, cerând brașovenilor să se comporte ca niște vecini buni.
Am reușit astfel să reorientăm atenția localnicilor asupra modului în care plasticul le afectează chiar lor propria bunăstare, nu doar vecinilor din natură. Mobilizând orașul, am dezvoltat ateliere educaționale, am ecologizat 1 tonă de deșeuri și am prezentat misiunea noastră stakeholderilor și autorităților, câștigând expunere media gratuită și schimbări pe termen lung prin generarea unei linii de asistență dedicate gestionării deșeurilor „112 zero plastic”.
| Date beneficiari direcţi
Targetul ONG-urilor sunt adesea tinerii de 15-35 de ani cu interese comune: energici, pasionați, motivați să creeze o schimbare în comunitățile lor.
Dar aceștia clar nu lasă sticlele din plastic în pădure. Pentru a schimba cauza și nu doar efectul, am decis să implicăm un public mai larg și să atragem atenția celor care nu sunt interesați de ONG-uri sau sustenabilitate, cei care sunt mai preocupați de numărul de „mici” pentru grătar și nu de gunoiul pe care l-ar putea produce. Cei care spun „nu-i treaba mea”.
Vecinii acestor păduri, brașovenii, sunt cei care aleg să NU VADĂ plasticul, să-l ignore, chiar dacă este literalmente în fața ochilor lor.
Dacă nu îl văd, nu există!
Ei cred că deșeurile din plastic dispar definitiv din viața lor când le aruncă în pădure, alegând să nu audă, să nu vadă, ignorând pe oricine predică contrariul.
| Activitati
INSIGHT: Oamenii încep să se gândească la schimbarea obiceiurilor proaste numai dacă este în joc armonia propriei vieți de zi cu zi.
BIG IDEA: Vocea vecinilor tăi strigă după Zero Plastic, trimițând înapoi în oraș plasticul pe care l-ai uitat!
Întreaga noastră strategie a fost să încurajăm localnicii să trateze cu respect animalele pădurii, ca pe vecinii lor, așa că ne-am jucat cu clișeele comunităților din orașe, prin răsturnări amuzante.
IDEE CREATIVĂ: Locuitorii din pădure îți tratează casa la fel cum o tratezi tu pe a lor
Am început așa cum ar face orice rezident supărat, cu o plângere: am instalat afișe ecologice care „oferă” localnicilor deșeurile din plastic înapoi, cu un mesaj de avertizare, la intrarea în toate traseele populare de drumeții, precum și locurile populare de grătar.
Am amplasat in scări de bloc un mic „suvenir” din pădure: un gunoi „uitat”. Pădurea începuse să trimită înapoi deșeurile din plastic cu un mesaj de avertizare.
Apoi, am invitat locuitorii la o acțiune de curățare. Apelul nostru la acțiune a primit răspuns și, ajutați de voluntari, am reușit să ecologizăm cei 12 km de drum dintre Brașov și Râșnov unde își petrec majoritatea localnicilor weekend-urile.
Uneori, a vedea nu este suficient pentru a înțelege daunele. De aceea, am decis să-i facem să și „asculte”, așa că am convins renumită orchestră locală să cânte pentru cauză. Transformând plasticul adunat din pădure în instrumente muzicale, le-am furișat pe scena concertului. Când muzica frumoasă a fost înlocuită cu sunete dizarmonice, a devenit clar pentru toată lumea cum plasticul creează o disonanță și cum afectează muzica și vocea pădurii. Concertul a avut loc în cea mai mare piață a Brașovului, spațiu obținut gratuit, și a fost transmis în direct pe rețelele de socializare a ONG-urilor și primăriilor.
La final, WWF împreună cu Lidl, au distribuit 1000 de kituri zero plastic oamenilor care s-au angajat să păstreze natura curată.
A doua etapă a campaniei s-a concentrat pe educare, de aceea am ținut ateliere în școli. Experții i-au învățat pe copii, în moduri distractive, despre impactul deșeurilor din plastic.
De asemenea, o schimbare reală nu poate avea loc în absența sprijinului administrației publice și din acest motiv, am creat un cadru special care facilitează dialogul și lupta împotriva acestui inamic din multiple domenii: schimbarea regulilor administrative, prin educare și, important: schimbarea modului în care brașovenii se raportează la pădurile din apropiere.
| Rezultatele proiectului
1. Ecologizarea a 500kg plastic din pădurile Brașovului
- Am curățat peste 1.000kg de plastic, atingând obiectivul 200%
2. Atingerea a cel puțin 30% din locuitorii Brașovului (82560)
- Peste 250.000 de oameni atinsi, aproape toată populația brașoveană
3. Dezvoltarea unui parteneriat cu autoritățile locale
- Am creat un centru de gestionare a deșeurilor în parteneriat cu Primăria „112 Zero Plastic”
Rezultate adiționale:
- Media gratuită câștigată: 6 luni de afișare gratuită în transportul public din Brașov, chiar și după încheierea oficială a campaniei noastre.
- Materiale de producție pentru panouri eco, suport gratuit de implementare pe teren pentru vizibilitatea în zone de grătar, trasee de drumeții și clădiri rezidențiale.
- Au fost luate măsuri pentru amendarea cetățenilor care aruncă deșeuri din plastic în păduri - Un ranger ce anunță poliția dacă în rapoartele primite la linia verde sunt incluse imagini cu cei care aruncă gunoi.
- Administrația publică ne-a propus să participăm la Festivalul Orașelor Verzi, oferind posibilitatea de a ajunge nu doar la localnici, ci și la turiști și la alte ONG-uri cu care ne-am conectat pentru proiecte ulterioare.
| Parteneri
| Despre organizator
Cu o istorie de peste 25 de ani, suntem printre puținele agenții cu capabilitațile necesare pentru a deveni partener pe întreaga durată a unei campanii integrate - de la strategia de business și comunicare, dezvoltarea de idei creative, producem și implementăm sub supervizarea aceleiași echipe, conștiente pas cu pas de toate detaliile proiectului. De mai bine de 20 de ani dezvoltăm si proiecte de social good. Am lansat divizia de ESG, Mantia, al cărei prim proiect îl reprezintă colaborare cu WWF
| Website proiect
https://wwf.ro/ce-facem/educatie-2/patrula-zero-plastic/zero-plastic-in-padure/