Participanti & Proiecte
Predau educatie media! - Laboratorul de educatie si cultura media
|
Organizator: Centrul pentru Jurnalism Independent |
|
Categorie: Programe |
Stirile false, polarizarea politica, dezinformarea sunt tot mai prezente in discursul public, iar tendintele iliberale si populiste sunt in crestere in ultimii ani. Educatia media ofera cetatenilor instrumente pentru se proteja de dezinformare, intr-o societate in care mecanismele democratice, increderea si participarea civica sunt in declin, iar discursul politic devine din ce in ce mai agresiv.
Statul roman nu are nicio preocupare programatica fata de educatia media, in educarea gandirii critice sau corelarea educatiei cu viata de zi cu zi, iar scoala nu este pregatita sa dezvolte aceste abilitati.
Un studiu al CJI privind abilitatile de interactiune cu media ale tinerilor (14-19 ani) a aratat ca majoritatea au incredere in informatiile care sunt clare si ușor de inteles (77%) si care nu le contrazic convingerile (69%).
| Scopul proiectului
In 2030, cel putin 30% din elevii de liceu (aprox. 175.000) vor avea competente de cetateni informati, capabili sa interactioneze critic si responsabil cu media, cu imunitate la efectele antidemocratice ale dezinformarii. Pentru aceasta, cel putin 1.750 de profesori vor infuza ML la cursuri - dezvoltam si testam un model de pregatire profesionala pentru profesori (durabil si adecvat la scara larga). Vom include ML in formarea initiala pentru noile generatii de profesori, in colaborare cu universitatile. Militam pentru infuzarea ML in programele nationale viitoare pentru liceu.
| Aria geografica
42 orase / 31 judete - Alesd, Bacau, Bistrita, Botosani, Brașov, Bucuresti, Buftea, Busteni, Buzau, Campulung Moldovenesc, Cluj-Napoca, Craiova, Dorna Arini, Dorohoi, Drobeta-Tr. Severin, Falticeni, Focsani, Fundulea, Gaesti, Galati, Iasi, Mangalia, Onesti, Oradea, Ploiesti, Radauti, Roman, Satu Mare, Sibiu, Sighet, Slobozia, Snagov, Tecuci, Targoviste, Targu Mures, Timisoara, Targu Jiu, Toplita, Tulcea, Uricani, Victoria (BV), Videle.
| Rezumat
Prin programul ”Predau educatie media”, tinerii dobandesc abilitatile de gandire critica le permit sa aprecieze si sa respecte rolul mass-media intr-o societate democratica, sa distinga faptele de opinie, sa deconstruiasca mesajele media si sa interactioneze cu social media intr-un mod atent.
Pentru 2030 ne propunem ca cel putin 30% din elevii de liceu (aprox. 175.000) sa fi dobandit competente de educatie media care sa le permita sa devina cetateni mai bine informati, capabili sa consume media cu un filtru critic - aplicat continuturilor media si comportamentului lor pe social media - cu obiectivul de a crea imunitate la efectele antidemocratice ale dezinformarii.
Pentru a obtine acest lucru, perfectionam un model durabil de interventie pentru construirea competentelor de educatie media pentru elevii de liceu si il extindem. In acest sens, ne adresam cadrelor didactice, atat in etapa de formare initiala (ca studenti si viitori profesori), cat si ca parte a procesului de invatare pe tot parcursul vietii, prin formare dedicata si sprijin post-formare. In acelasi timp, pledam pentru infuzarea competentelor de educatie media in viitoarele programe nationale pentru liceu.
Lucram cu 92 de profesori din diverse discipline (limba romana, limbi straine, istorie, stiinte sociale). I-am instruit si indrumat; le-am observat activitatea la clasa, am oferit feed-back si i-am invatat in mod direct pe unii dintre elevii lor ca parte a atelierelor extrascolare. Avem peste 16.000 de elevi de liceu cu competente sporite de educatie media si o comunitate puternica si implicata de profesori care infuzeaza ML. Am pregatit un grup de profesori pentru a lucra la noile programe pentru cele 5 discipline si am avut discutii de explorare cu membrii MEN pentru revizuirea programelor.
| Date beneficiari
92 de profesori de stiinte umaniste (limba romana, engleza, franceza, istorie, stiinte sociale); Peste 2.700 elevi de liceu (participanti la workshop-uri)
| Date beneficiari
aprox. 16.000 de elevi de liceu beneficiari ai infuzarii ML; 1.110 profesori parte din reteaua extinsa; 79 scoli partenere in proiect; 42 de comunitati locale de interventie
| Activitati
Programul e dezvoltat pe doua paliere: infuzarea ML ca parte a procesului educational si includerea acesteia in trunchiul comun de competente dobandite de elevi:
a) Am realizat un studiu privind abilitatile media ale tinerilor (14-19 ani) si am analizat programele de studiu pentru 5 subiecte umaniste (limba romana, engleza, franceza, istorie, stiinte sociale); am construit un set de competente ML si moduri de infuzare a materiei. Am creat, testat si aplicat un toolkit pentru profesori (planuri de lectie si materiale aditionale).
b) Am instruit si mentorat 92 de profesori din 79 de licee. Am lucrat direct cu unii din elevii lor.
-Am livrat 12 zile de pregatire fata in fata, 84 de zile de observatie la ore, 450 de ore mentorat.
-Profesorii au utilizat ML minim 10 ore/an fiecare si au organizat sesiuni de informare pentru alti 1.110 profesori.
c) La finalul lui 2019, aprox. 16.000 de elevi de liceu aveau competente crescute ML. Peste 2.700 elevi au participat la atelierele de ML sustinute de expertii CJI.
d) Am instruit 13 profesori ca formatori pentru serii viitoare de cadre didactice
e) Acreditam a unui curs de formare in ML
f) Participam la dezbateriele de politica publica privind competentele ML la nivel national
g) Pregatim un grup de profesori care sa lucreze la noile programe-cadru pentru liceu si discutam cu MEN pentru revizuirea programelor
h) Am tradus/adaptat in romana jocul getbadnews.ro si am creat 4 aplicatii educationale interactive
| Rezultatele proiectului
Am constatat ca elevii devin nu doar mai interesati de media, ci si mai implicati si mai activi la ore. Beneficiul indirect, dar fundamental, este ca aceasta abordare ofera raspunsul la intrebarea „de ce invat eu materia asta la scoala”. Educatia media oferă ancora in realitate a unor lucruri „vechi”. Predarea „carturarilor”, de exemplu, devine un loc de discutie despre jurnalism, subiectiv-obiectiv; elevii inteleg ca „cronicarii” erau jurnalistii vremurilor lor. Profesorii spun ca observa o diferenta la elevii cu care lucreaza: sunt circumspecti, cauta informatii, verifica, incep sa puna mai multe intrebari, folosesc mai responsabil social media, stiu ca au drepturi si incep sa le ceara (ex. caldura in scoala). Se observa si o crestere a interesului elevilor pentru temele sociale si un grad mai mare de constientizare cu privire la influenta media si la subiectele care ii afecteaza în societate. Feedback-ul elevilor arata ca apreciaza temele discutate si modul nou in care se desfasoara orele si workshop-urile.
Profesorii constientizeaza ca sunt moderatori si ca empatia este un element esential in educatie. Totodata, incep sa se consulte intre ei si formeaza comunitati informale de practica; remarcam schimbari in metodele de lucru, prin integrarea tehnologiei, a exercițiilor practice.
O parte din profesori aplica si la gimnaziu notiuni ML, unde nevoia este resimtita si mai acut, elevii de gimnaziu fiind consumatori foarte diferiti de informatie, neavand notiuni elementare despre media si unde bullying-ul, inclusiv cyberbulling-ul, este mult mai prezent.
| Bugetul
1360000
| Parteneri
Programul se desfasoara sub inaltul patronaj al Administratiei Prezidentiale (2018-2019), 79 licee ne-au devenit partenere, si faciliteaza includerea in program a altor profesori din liceele lor (zone extinse de educatie media functioneaza in prezent in Iasi, Bistrita, Tecuci, Roman, Tulcea, Timisoara), Ministerul Educatiei Nationale (2017 - 2018), Romanian-American Foundation este partenerul strategic (2017-2030), Ambasada Statelor Unite la Bucuresti, Fundatia Friedrich-Naumann pentru Libertate, Ambasada Regatului Tarilor de Jos, Casa Corpului Didactic Satu Mare, Garanti Bank, MAZARS Consulting Romania, Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile.
| Website proiect
https://cji.ro/subject/educatie-media/