Participanti & Proiecte
”Și noi avem drepturi!” (Drepturile copilului)
|
Organizator: Salvati Copiii Romania |
|
Categorie: Premiul Special pentru INOVAȚIE |
Datele cu privire la violența asupra copiilor (3 din 10 copii sunt excluși din grupul de colegi; 73% dintre copii afirmă că au fost martorii unei situații de bullying în școală; 1 din 4 copii a fost umilit în fața colegilor) sunt îngrijorătoare, ne determină să abordăm în continuare subiecte precum nondiscriminarea, protecția împotriva violenței, combaterea bullying-ului și cyberbullying-ului, drepturile copilului. Obiectivele noastre se raportează la informarea copiilor în vederea conștientizării propriilor drepturi și responsabilități, în acord cu Convenţia ONU cu privire la Drepturile Copilului, prin tehnici de educație de la egal la egal şi stimularea participării lor în programe şi acţiuni sociale, creșterea gradului de respectare a drepturilor copilului și implicarea copiilor și a tinerilor în activități de educație nonformală, care să le dezvolte cunoștințele privind drepturile copilului și totodată abilități și atitudini în acord cu acestea. Astfel, copiii sunt implicați în desfășurarea de sesiuni informative prin care își dezvoltă capacitatea de a înțelege cum toți copiii trebuie să beneficieze de aceleași drepturi și sunt încurajați să identifice situațiile în care acestea sunt încălcate și să ia atitudine pentru ca drepturile copiilor să fie respectate. Totodată, aceștia se bucură de activități interactive care îmbină învățarea cu joaca, în care se exprimă liber, iar propriile idei și perspective le sunt valorizate. Sesiunile informative se desfășoară de către voluntari în sistemul peer to peer educators, resursele puse la dispoziție copiilor sunt Convenția ONU cu privire la drepturile copilului și prezentări informative. În perioada ianuarie – decembrie 2022, la nivel național au fost informați 33.160 de copii cu privire la drepturi și responsabilități.
| Scopul proiectului
Derularea sesiunilor informative având drept beneficiari copiii a avut drept rațiune ratificarea Convenției ONU cu privire la drepturile copilului de către România în anul 1990. În contextul unui act normativ internațional menit să reglementeze o arie foarte importantă din viața copilului, din perspectivă juridică, se impunea o mai mare atenție asupra interpretării și înțelegerii acestuia, în primul rând, de către beneficiari, fiind cel mai complex document care înglobează drepturile civile, politice, economice, sociale și culturale. Perspectiva din momentul inițierii proiectului era bazată pe accesul defectuos la informație și necesitatea ca drepturile și responsabilitățile copilului să fie interpretate în spiritul și litera actului. Scopul proiectului a fost reprezentat de informarea copiilor cu privire la existența documentului pentru facilitarea înțelegerii conținutului Convenției și stimularea participării active a copiilor la promovarea drepturilor lor, într-un format child friendly, având drept facilitatori voluntari în regim de învățare de la egal la egal.
| Aria geografica
6
| Rezumat
În perioada ianuarie, 2022 – decembrie, 2022, 265 de unități de învățământ la nivel național din județele precizate anterior au colaborat cu Organizația Salvați Copiii în ceea ce privește organizarea de sesiuni informative la nivelul claselor, acestea fiind desfășurate de către voluntari. Grădinițe, școli și licee din toate sectoarele Bucureștiului, dar și din cele 13 județe în cadrul cărora există filiale Salvați Copiii ne-au fost parteneri de nădejde. De exemplu: • București, Sector 1 - Școala Gimnazială „Titu Maiorescu” • București, Sector 2 – Școala Gimnazială Ferdinand I • București, Sector 3 – Școala Gimnazială Nr. 95 • București, Sector 4 – Colegiul Național ,,Ion Creangă” • București, Sector 5 – Școala Gimnazială ,,I.G.Duca” • București, Sector 6 – Grădinița Nr. 40 • Argeș – Liceul Tehnologic ,,Dimitrie Dima” • Brașov – Școala Gimnazială Nr. 1 • Caraș-Severin - Colegiul Național ”Diaconovici Tietz” • Dâmbovița – Grădinița ,,Prichindel” • Dolj – Școala Gimnazială ,,Mihai Viteazul” • Constanța – Grădinița cu program normal, Nr. 31 • Suceava – Liceul Tehnologic Oltea Doamna Dolhasca • Timiș – Liceul ,,Nikolaus Lenau” • Hunedoara – Colegiul Tehnic ,,Constantin Brâncuși” • Mureș – Liceul ,,Papiu Ilarian” • Vaslui – Liceul Tehnologic ,,Nicolae Iorga” • Iași – Școala Gimnazială ,,George Coșbuc” • Neamț – Școala Gimnazială Nr. 10. De asemenea, asociațiile studențești din cadrul Facultății de Drept din cadrul Universității din București (ELSA Bucharest, NILS Bucharest, Asociația Studenților în Drept) ne-au sprijinit în acest demers.
| Date beneficiari direcţi
33.160 de copii cu vârste cuprinse între 5 și 17 ani din unitățile de învățământ la nivel național, din învățământul preșcolar și preuniversitar.
| Activitati
Raportat la perioada ianuarie 2022 - decembrie 2022, activitățile desfășurate au constat în derularea de sesiuni informative de o durată de cel puțin 30 de minute și de cel mult o oră în cadrul învățământului preșcolar, primar, gimnazial și liceal din 14 județe din România cu sprijinul voluntarilor Organizației Salvați Copiii. Prezentările susținute au fost adaptate conform ciclului de învățământ, luând în considerare gradul de înțelegere a conceptelor cu care Convenția ONU cu privire la drepturile copilului operează, modalitatea de abordare a copiilor în funcție de nivelul de vârstă, interesele pe care aceștia le manifestă cu privire la anumite drepturi. Voluntarii au susținut 4 sesiuni informative per efectiv de clasă, având ca subiecte drepturile și responsabilitățile copilului, fenomenele de discriminare, violență și bullying, în cadrul cărora au fost inserate instrumente utilizate în contextul educației nonformale precum jocuri de cunoaștere sau de energizare, constituirea unor grupe de lucru în vederea colaborării și a producerii anumitor materiale, elemente multimedia.
| Rezultatele proiectului
1.023 de voluntari activi la nivel național au participat la susținerea de sesiuni informative în 265 de școli din 15 județe cu 33.160 de copii, pregătiți și formați în cadrul trainingurilor interactive, unde se predau metode de educație non-formală, se invață jocuri și metode educative și atractive de lucru cu copiii. Voluntarii și-au pregătit prezentările anterior întâlnirilor cu elevii, pe baza recomandărilor primite din partea organizației, au menținut legătura cu cadrul didactic colaborator și au susținut activitatea educațională.
| Bugetul
Voluntarii noștri nu sunt implicați într-un singur proiect atunci când, ca urmare a intervievării, rezultatul este unul afirmativ. Se întâmplă acest fenomen ca urmare a interesului pe care îl manifestă datorită aflării despre oportunitățile de voluntariat, dar și a discuțiilor de grup care se inițiază în timpul trainingurilor de formare. Este un moment prielnic de a se cunoaște reciproc, de a lega conexiuni și de a sesiza în ce măsură activitățile propuse sunt pliabile și pe propriile valori. Voluntarii care se implică în „Și noi avem drepturi!” adesea sunt implicați în grupul consultativ al copiilor, ca mod de dezbatere a topicurilor ce suscită interes pentru aceștia, în alte proiecte care presupun susținerea de sesiuni informative sau în evenimente locale/naționale care încurajează exercitarea dreptului la participare în deciziile care îi privesc. Ei fac parte integrantă din comunitatea noastră și reprezintă o componentă activă a sa. LEI
| Parteneri
Argeș - Pitești, Brașov - Brașov, București, Caraș-Severin - Reșița, Constanța – Constanța, Mangalia, Dâmbovița - Târgoviște, Dolj - Craiova, Hunedoara - Petrila, Iași - Iași, Mureș – Târgu Mureș, Neamț – Piatra Neamț, Suceava - Suceava, Timiș - Timișoara, Vaslui – Negrești.
| Despre organizator
| Website proiect
Desigur că în cadrul acestui proiect de anvergură au existat și situații punctuale ușor dificile din perspectiva disponibilității voluntarilor pentru a susține activitățile educaționale. Concret, apăreau situații neprevăzute care solicitau prezența voluntarilor în alte locații, spre exemplu la o activitate extrașcolară, astfel că au fost momente când nu au mai putut ajunge. Depășirea acestor obstacole s-a putut face prin discuții urgente cu alți voluntari pentru a suplini lipsa ori am primit sprijinul cadrelor didactice prin înțelegere și reprogramare. Însă, considerăm că situațiile neprevăzute fac parte din ciclul firesc al desfășurării acțiunilor noastre, important este să le gestionăm și într-un timp scurt. Voluntarii sunt atent selectați din cadrul interviului, unde abilitatea de a comunica este una dintre aspectele evaluate.