Participanti & Proiecte
Piata Universitatii
|
Organizator: Piata Universitatii |
|
Categorie: Comportament civic si participare publica |
In 14 Ianuarie 2012, in Romania, izbucnea un val de proteste anti-austeritate. Trusturile de presa prezentau manifestatiile in functie de orientarile lor politice, de cele mai multe ori exagerand ori manipuland, in loc sa informeze obiectiv si corect. Liderii politici se canibalizau, incercand sa capitalizeze cat mai multa simpatie populara, oamenii din strada inghetau si raguseau strigandu-si drepturile catre nicaieri.
Era nevoie de un mijloc de informare independent, un mediu care sa permita cetatenilor romani de pretutindeni sa impartaseasca informatii nealterate de la protestele la care participau.
| Scopul proiectului
Crearea unei comunitati formata din oameni si organizatii din Societatea Civila din Romania si a unui canal de informare cu informatii privind protestele din 2012.
| Aria geografica
Romania
| Rezumat
Proiectul facebook.com/PiataUniversitatii s-a nascut intr-un moment in care Romania era asaltata de un val de proteste anti-austeritate. Ne-am propus sa promovam valorile si revendicarile oamenilor din strada, sa-i tinem la curent cu informatii de la protestele organizate de romanii din tara si diaspora, dar si sa construim prima comunitate online formata din oameni si organizatii din Societatea Civila din Romania.
La acest proiect au lucrat doi voluntari. Un jurnalist independent, Radu Ciorniciuc, si un hacktivist (programator) Tudor Boatcă. De la constuirea unui sistem in care oamenii generau singuri informatii proaspete de la proteste, la captarea semnalului camerelor de filmat amplasate in Piata Universitatii ale Pro Tv-ului (pentru imagini Live si necomentate din mijlocul protestelor) si pana la implementarea strategiei de comunicare si dezvoltare comunitara. Toate acestea au fost realizate cu investitii din resursele proprii ale celor doi. In primele luni de proteste a fost nevoie de un efort masurat in peste 12 ore de munca zilnica.
La un an de la inceperea proiectului, comunitatea are peste 50.000 de persoane, multe din materialele publicate au fost preluate si citate de presa nationala, devenind prima sursa de informatii cu privire la protestele din tara si diaspora. Conform Facebrands.ro, pagina facebook.com/PiataUniversitatii ocupa primul loc la categoria ”Proteste” - http://www.facebrands.ro/category/136/Proteste.html
| Date beneficiari
Mare parte din continutul editorial publicat pe pagina a fost generat de cetateni implicati civic, ei fiind atat beneficiarii, cat si surse de informare.
| Rezultatele proiectului
Pentru prima data de la caderea comunismului oamenii care cred intr-o Romanie democrata, libera si evoluata, au avut motivatia si mijloacele de a se asocia intr-o comunitate civica (offline - in pietele in care s-a protestat si on-line - pe facebook.com/PiataUniversitatii). Mediul creat de noi le-a permis acestor oameni sa schimbe idei, sa dezbata revendicari, sa organizeze si sa promoveze noi manifestatii civice si totodata sa fie informati, in timp real, cu privire la protestele care erau organizate de romani de peste tot din lume. Pentru prima data in istorie, in Romania s-a coalizat o comunitate de zeci de mii de oameni interesati si direct implicati in viata civica a tarii - contrar perceptiei generale care spune ca romanii nu au spirit civic.
Fara sa ne dam seama, am creat un model nou de jurnalism cetatenesc (unde oamenii sunt atat subiecte de stiri, cat si generatori de stiri) dar si singura publicatie de presa care a promovat si publicat exclusiv pe subiecte din zona Societatii Civile din Romania. Marea noastra surprindere a fost numarul de abonati ai paginii (~25.000 in prima saptamana de proteste), nivelul lor de atasament la ideea pe care pagina o reprezenta, dorinta lor de implicare civica si consistenta dezbaterilor purtate pe platforma creata de noi.
| Bugetul proiectului (in RON)
0
| Parteneri
Casa Jurnalistului, Societatea Academica din Romania, Realitatea TV, Pro TV
| Website-ul proiectului
facebook.com/PiataUniversitatii