Participanti & Proiecte
Monitorizarea legii 248/2015 (Fiecare copil in gradinita)
|
Organizator: Asociatia Reality Check |
|
Categorie: Premiul Special Organizația NEW ENTRY |
Investitiile in educatia timpurie sunt cele mai eficiente modalitati de stimulare a dezvoltarii creierului si reducere a abandonului scolar. Printre masurile de crestere a inscrierii copiilor la gradinita se afla si Legea 248/2015 privind stimularea participarii in invatamantul prescolar a copiilor defavorizati. Legea este foarte utila, insa implementarea este deficitara pentru ca desi sunt fonduri alocate de la bugetul de stat pentru toti copiii saraci, legea nu ajunge decat la jumatate dintre acestia.
Pentru ca legea sa-si atinga scopul si banii publici sa fie cheltuiti eficient si cu impact este nevoie de monitorizarea si evaluarea continua a legii. Analiza si recomandarile facute de Reality Check ajuta autoritatile sa inteleaga motivele pentru care legea nu ajunge la toti copiii saraci si sa ia masuri de imbunatatire.
| Scopul proiectului
Scopul a fost sa intelegem cum poate fi imbunatatita aplicarea legii si sa informam autoritatile publice in asa fel incat legea (1) sa ajunga la toti copiii saraci si (2) sa aiba un mecanism de monitorizare care sa asigure cheltuirea eficienta a banilor publici.
Obiective:
1) Evaluarea impactului implementarii legii asupra inscrierii la gradinita a copiilor saraci, cu identificarea problemelor si solutiilor;
2) Punerea la dispozitia ministerelor a unui instrument de monitorizare anuala a aplicarii legii;
3) Formularea de recomandari de imbunatatire a legii.
| Aria geografica
Pentru studiu au fost selectate 16 localitati, din 6 judete (Arges, Constanta, Dambovita, Ialomita, Mures, Sibiu).
| Rezumat
Scopul Legii 248/2015 privind stimularea participarii in invatamantul prescolar a copiilor din familii sarace, prin tichete sociale conditionate de prezenta (fostul proiect pilot Fiecare Copil in Gradinita), este de a reduce abandonul scolar. Legea a intrat in vigoare in 2016, cu fonduri de la bugetul de stat, si se aplica printr-un program de interes national de care ar putea beneficia anual peste 100.000 de copii. In 2016-2017, numai 70,000 de copii au facut-o, in 2017-2018 numarul a scăzut la 46,500. Anul acesta, a ajuns la 42,000 de copii. Intre 65% si 74% din cei inscrisi au frecventat gradinita regulat.
In 2018, Reality Check a evaluat modul in care se aplica legea, a formulat recomandari de imbunatatire, a facut advocacy pentru adoptarea acestora de catre autoritatile publice si a informat publicul cu privire la lege – pentru a readuce subiectul pe agenda publica.
Studiul a aratat ca pentru ca legea sa fie aplicata cu succes trebuie sa existe (1) o comunitate toleranta, (2) cel putin o institutie publica (ideal primaria, dar posibil si scoala) care sa fie motorul implementarii legii si sa ajute parintii sa isi inscrie copiii la gradinita si sa solicite tichetele sociale.
Recomandarile pentru cresterea numărului de copii care beneficiaza de lege includ:
1. Campanie nationala de informare a parintilor cu privire la lege si la importanta gradinitei
2. Simplificarea metodologiei de solicitare a tichetelor sociale de gradinita
3. Adaugarea in normele de implementare a unor responsabilitati pentru asistenti sociali si profesori cu privire la informarea și consilierea părintilor si sprijin pentru intocmirea dosarului
4. Cresterea pragului de venit pentru copiii eligibili (acum 284 de lei/membru de familie/luna) si a valorii stimulentului (acum 50 de lei/copil/luna).
| Date beneficiari
Toate autoritatile si institutiile publice centrale, judetene si locale responsabile de implementarea Legii 248/2015; - Toate autoritatile publice centrale relevante pentru monitorizare si imbunatatiri metodologice (ministerele: educatiei, muncii, finantelor si agentiile lor subordonate, Parlamentul, Administratia Prezidentiala); - Toate Inspectoratele Scolare Judetene si Agentiile Judetene de Plati si Inspectie Sociala, responsabile direct de monitorizarea legii, si celelalte autoritati si institutii publice judetene interesate: Prefecturi, Administratii Fiscale, Directii Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului, Consilii Judetene (272 de institutii); - 8 reprezentanti ai autoritatilor publice participanti la instruire privind monitorizarea implementarii - persoane cu rol de decizie privind invatamantul prescolar, prevenirea abandonului scolar, coordonarea activitatilor de asistenta sociala, colectarea de date; - Cele 3228 de primarii si 11000 de gradinite care au acces la studiu si la recomandari; - Cele 16 primarii si scoli care au fost analizate si au primit consultanta personalizata privind solutiile identificate pentru cresterea impactului legii pe plan local.
| Date beneficiari
- Aprox. 40.000 de copiii defavorizati estimati ca eligibili, dar care nu beneficiaza inca, si familiile lor – recomandarile formulate prin proiect vor putea creste numarul copiilor care beneficiaza de lege; - Aprox. 40.000 de copii defavorizati, care beneficiaza deja de lege, si familiile lor, vor putea beneficia de simplificari legislative si/sau de o implementare mai facila.
| Activitati
1) EVALUAREA modului in care se aplica legea, care a oferit autoritatilor “pachete de solutii” pentru localitatile unde programul are rezultate slabe.
Ne-am documentat privind factorii care pot influenta aplicarea legii, am analizat din datele nationale cati copii sunt inscrisi in program dintre cei care ar trebui sa beneficieze de lege, si am ales criteriile in urma carora am selectionat 16 localitati: 8 cu rezultate foarte bune si 8 cu rezultate foarte slabe in aplicarea legii. Aici, am realizat interviuri calitative cu 90 de asistenti sociali, profesori si parinti. Apoi, printr-o Analiza Calitativa Comparativa (QCA), am identificat in ce conditii legea se aplica cu succes. Raportul nostru a continut si recomandari de crestere a eficacitatii legii, pe care continuam sa le discutam cu autoritatile publice. Pe langa studiu, am realizat si un instrument de monitorizare a legii, pe care l-am pus la dispozitia autoritatilor publice.
2) ADVOCACY
Ne-am intalnit cu Ministerul Muncii, Ministerul Educatiei si cu parlamentari, pentru a promova recomandarile, si am instruit 8 specialisti din ministere sa utilizeze instrumentul de monitorizare.
3) COMUNICARE
Rezultatele studiului si recomandarile le-am prezentat intr-o conferinta la care au participat 30 de reprezentanti ai autoritatilor publice, specialisti in educatie si jurnalisti. Studiul a fost diseminat online catre 6000 de persoane si trimis in forma tiparita tuturor autoritatilor judetene si nationale relevante.
| Rezultatele proiectului
| Bugetul
68500
| Parteneri
Fondul pentru Inovare Civica, un program dezvoltat de Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile FDSC in parteneriat cu Romanian-American Foundation, sprijinit de Enel Romania, Raiffeisen Bank si Ursus Breweries. Pentru studiu au fost selectate 16 localitati, din 6 judete (Arges, Constanta, Dambovita, Ialomita, Mures, Sibiu), respectiv 8 localitati din topul celor cu cel mai mare succes in implementarea programului si 8 din cele cu rezultatele cele mai slabe.
| Website proiect
https://www.realitycheck.ro/project/monitorizare/