Participanti & Proiecte
Metodologia anti-bullying Salvati Copiii devine lege
|
Organizator: Salvati Copiii Romania |
|
Categorie: Apărarea drepturilor individuale/ colective |
Urmare a inițiativei societății civile și tinand seama de rezultatele studiului sociologic SCR „Bullying-ul in randul copiilor” (2017) care a aratat ca 400.000 de copii sunt angrenati in forme variate de bullying, 200.000 de copii sunt victime ale violentei fizice, iar alti 200.000 sunt autori ai faptelor de lovire, intimidare, amenintare, in 2019, L. educatiei nationale 1/2010 a fost completata, prin L 221/2019, cu norme de interzicere a comportamentelor care constau violenta psihologica – bullying, in unitatile de invatamant si in spatiile destinate educatiei si formarii (art. 7^1),. De asemenea, legea defineste atocuprinzator fenomenul (pct. 6^1 din Anex[), stabileste introducerea in formarea personalului didactic a notiunilor despre bullying (56^1) si solicita Ministerul Educatiei elaborarea normelor metodologice de aplicare.
| Scopul proiectului
Scop: elaborarea unui mecanism de prevenire si interventie in situatiile de bullying din mediul scolar si a cyberbullyingului, cu respectarea dreptului la participare a copiilor.
Obiective:
1. analiza programului „Scoli fara bullying” din Targoviste si Bucuresti (30 scoli si licee) derulat prin crearea de grupuri de actiune anti-bullying (cadre didactice, elevi si parinti) si elaborarea unui mecanism de reducere a fen. de bullying si, ca impact, asigurarea unui climat pozitiv in scoli.
2. Redactarea propunerii legislative pentru integrarea mecanismului in normele metodologice anti-bullying.
| Aria geografica
Legislativ: national. Actiuni directe: București, Târgoviște.
| Rezumat
Fenomenul violenței a constituit o preocupare permanentă pentru organizația Salvați Copiii Romania(SCR), concretizata prin interzicerea prin lege a oricarei forme de violenta asupra copilului, prin programe de consiliere pentru copil și familie si prin oferirea de modele de educație pozitivă.
În România, școlile se confruntă cu multiple manifestări de violență, semnificativ fiind fenomenul de bullying, de obicei asociat cu discriminarea, homofobia sau rasismul, violența fizică și verbală între elevi. Conform studiului SCR din 2017 (https://bit.ly/3fRmAI3), anual, 200.000 de copii sunt victime ale actelor de violență comise de colegii lor și 1 copil din 6 este bătut în mod repetat de alți colegi.
În 2018, am inițiat în Târgoviște (10 scoli, licee) un program-pilot de implementare a unor principii și metode practice, validate în alte părți ale lumii si l-am extins în București in alte 20 scoli si licee, in cadrul unui program national „Alege sa te opui bullying-ului”. Rezultatele au stat la baza campaniei nationale si realizarea unui platforme online de informare si consiliere (www.scolifarabullying). La inceputul anului 2020, SCR a initiat programul ”Să fim prieteni – Fără Bullying” in 5 gradinite pe baza unei metodologii implementate in 80% din unitatile prescolare daneze, centrate pe valorile toleranta – curaj – respect – grija.
Activitatile grupurilor de actiune antibullying au condus la imbunatatirea climatului scolar, scaderea numarului de cazuri, cresterea coeziuniii intre elevi, conform declaratiilor a 70% dintre elevi. Acest impact a stat la baza metodologiei de aplicare a Legii împotriva violenței psihologice-bullying, modelul SCR fiind integrat in toate componentele sale.
| Date beneficiari direcţi
Rezultat al activitatii de prevenire si interventie in situatiile de bullying: 1.300.000 de copii implicati ca victime, agresori ori martori, din care 400.000 (agresori si victime) sunt, anual, angrenat¬i in forme grave de bullying.
| Activitati
In colaborare cu Min. Ed., SCR lanseaza, in apr.2019, campania „Alege să te opui bullying-ului!” care are ca obiectiv, printre altele, imbunatatirea capacitatii de raspuns a scolilor prin adoptarea unor mecanisme de prevenire și intervenție în diminuarea fenomenului de bullying. Mecanismul grupului de actiune anti-bullying este prezentat si supus atentiei specialistilor din minister.
2020 sept.-nov.
SCR participa alaturi de ANDPDCA la redactarea structurii Normelor metodologice, sub coordonarea Min. Ed., folosind modelul grupului de actiune anti—bullying din programele Bucuresti/Targoviste.
2020, ian.
Ca raspuns la apelul Min. Educatiei adresat, in dec. 2019, ong-urilor si institutiilor cu experienta in domeniu, sa faca parte din Grupul de lucru anti-bullying pentru elaborarea Normelor metodologice, sub aspectul violentei psihologice – bullying, SCR solicita eliminarea formelor de violenta parinte-elev, profesor-elev, profesor-parinte, considerate inadecvat ca forme de bullying, si restrangerea prevederilor la actele de violenta/intimidare/hartuire între elevi.
2020 ian.-aprilie.
SCR participa la toate intalnirile de lucru si redacteaza:
- pct. 2 (Preambul),
- art. 2-5 (Cap. II – Mecanism de interventie),
- art. 1, 3, 5 (Anexa 1 - Prevenirea),
- Anexa 3 integral (Grupul de actiune antibullying),
- Anexa 4 integral, cu mentionarea progr. SCR (Infografic - interventia cadrelor didactice)
2020 27 mai.
Metodologia antibullying este adoptata prin ORDIN 4.343 al Min. Ed
| Rezultatele proiectului
Rezultatul final: adoptarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor art. 7 alin. (1^1), art. 56^1 și ale pct. 6^1 din anexa la Legea educației naționale nr. 1/2011, privind violența psihologică - bullying, aprobate prin Ordinul 4.343 din 27 mai 2020, publicat în Monitorul Oficial. Aceste norme reflecta in totalitate experienta directa a SCR din programele derulate in gradinite, scoli si licee in perioada 2018-2020.
Reglementarile care vor asigura o implementare unitara a politicilor antibullying, inclusiv cu privire la cyberbullying, incapand cu anul scolar 2021-2022, sunt:
- Obligatia de intocmirea de catre unitatile scolare a propriilor strategii și planuri de asigurare a unui climat adecvat educației de calitate, condiție esențială pentru reducerea bullyingului.
- Obligatia de implementare a unui plan antibullying de catre scoli, prin crearea de grupuri de actiuni antibullying, coordonate de directorul, si din care fac parte deopotriva cadre didactice, elevi, parinti, consilierul scolar si, in functie de context si nevoi, alte persoane, cum ar fi specialisti ONG.
- Respectarea obiectivului „școală cu toleranță zero la violență“ la nivelul fiecarei unitati de invatamant.
Cele 2,5 milioane de elevi vor beneficia de un climat scolar mai bun si de instrumente de prevenire a actelor de bullying si de protectie impotriva acestora. SCR se afla in proces de redactare a unui ghidului practic si de activitati destinat cadrelor didactice si grupurilor de actiune antibullying.
| Bugetul
0
| Parteneri
Ministerul Educației, 30 unități școlare (licee și școli generale) din București și Târgoviște
| Website proiect