Participanti & Proiecte
De-a arhitectura in scoala mea
|
Organizator: De-a Arhitectura |
|
Categorie: Programe |
Cladirile si curtile scolilor din Romania sunt anoste, de multe ori invechite, peticite, fara mare interes pentru caracterul spatiului. Dincolo de disconfortul fizic si vizual, scoala este un punct central in viata elevilor, aprox. 64 de milioane de copii europeni petrec mai mult timp la scoala decat in orice alt loc cu exceptia propriei case („Construirea de scoli mai bune: Sase moduri de a ajuta copiii nostri sa invete”, Velux). Pe langă elevi, 4,5 milioane de profesori sunt in aceeasi situatie de a-si petrece mare parte din timp in interiorul unei sali de clasa. Multe studii arata ca un mediu scolar bine conceput va promova o mai buna cunoastere si invatare, precum si sanatatea si bunastarea copiilor. Iar acest lucru e bine să fie facut de utilizatori – elevii, care vor simti astfel ca au un cuvant de spus in mediul in care cresc.
| Scopul proiectului
Programul isi propune sa devina pentru scoli o unealta de design participativ pentru refacerea sau construirea de noi spatii scolare sub indrumarea arhitectilor De-a arhitectura si sa stimuleze, prin rezultatele sale, o campanie de promovare pentru dezvoltarea infrastructurii educationale in Romania la standardele secolului XXI.
Promovarea in mediul scolar a ideii de mediu construit de calitate ca responsabilitate civica, pentru cresterea gradului de implicare a viitorilor cetateni in procesele de planificare si proiectare care le vor afecta mediul de viata.
| Aria geografica
2015-2016 (pilotare): Bucuresti, Cluj-Napoca (jud. Cluj), Timisoara (jud. Timis); 2016-2017: Bucuresti; 2017-2018: Brasov (jud. Brasov), Bucuresti, Cluj-Napoca (jud. Cluj), Craiova (jud. Dolj), Todiresti (jud. Vaslui); 2018-2019: Birghis (jud. Sibiu), Bucuresti, Cluj-Napoca (jud. Cluj), Frasin (jud. Suceava), Iasi (jud. Iasi), Ploiesti (jud. Prahova), Sohatu (jud. Calarasi), Targu-Mures (jud. Mures), Timisoara (jud. Timis)
| Rezumat
Programul educational DAA in scoala mea da posibilitatea elevilor sa descopere si sa isi dezvolte un mod de gandire si de abordare a problemelor specific arhitectilor si designerilor (design thinking) prin realizarea de propuneri prin care sa imbunatateasca sau sa reimagineze scoala lor, fiind implicati astfel intr-un proces de invatare activa, in care isi folosesc simtul practic si creativitatea. Este o abordare a invatarii prin proiect aplicata pe un exemplu concret pe care ei il cunosc si utilizeaza, scoala.
Elevii, ghidati de indrumatorul arhitect, investigheaza scoala, identifica aspecte legate de cladire pe care doresc sa le îmbunatateasca, isi imagineaza ce vor sa faca, se documenteaza, analizeaza si fac propuneri de proiect, proiect pe care il vor prezenta posibililor utilizatori. Arhitectul indrumator si profesorul sunt numai ghizi in acest proces.
Pentru a stimula invatarea si a da un sens celor invatate, ei vor selecta din proiectul propus o parte fezabila de realizat intr-un buget dat si vor realiza pentru aceasta o cerere de finantare, pe care o vor trimite Asociatiei De-a Arhitectura pentru a obtine din fondurile alocate de sponsorii programului din acel an. Proiectul care va beneficia de finantare va fi selectionat dupa urmatoarele criterii: impact mare in viata sociala a scolii; foarte multi utilizatori vor beneficia de proiect; costul redus care se poate incadra cel mai bine in sponsorizarea primita; efort de implementare redus; capacitatea de a deveni un exemplu de urmat si pentru alte scoli; capacitatea de a implica elevii in realizarea lui.
Toate proiectele realizate vor fi publicate pe platforma de design participativ SCOALA MEA, creata pentru ca si alti elevi, profesori si arhitecti sa beneficieze de experienta acumulata in acest program.
| Date beneficiari
Beneficiarii directi sunt elevii participanti la proiectele desfasurate in cadrul programului din 2015 pana in prezent. Publicul direct vizat de program este reprezentat de elevi de gimnaziu si liceu, cu varste cuprinse intre 12 si 18 ani, proveniti din mediul urban si rural si care urmeaza cursurile unei institutii de invatamant: scoala gimnaziala sau liceu, estimati la un numar de peste 680 de copii. De asemenea, programul se adreseaza parintilor care doresc sa isi educe adolescentii in spiritul respectului fata de mostenirea arhitecturala si urbana, al culturii si al experientelor complexe de invatare, vizati prin campania media desfasurata offline si online. Membrii echipei de proiect si voluntarii implicati sunt o alta categorie de beneficiari directi, membrii Asociatiei De-a Arhitectura alaturi de parteneri si voluntari – arhitecti, urbanisti, designeri – implicati in implementarea proiectului care fac parte din cadrul OAR national sau local. In total, numarul beneficiarilor directi implicati in implementarea si desfasurarea programului ajunge la aproximativ 100 de persoane cu varste cuprinse intre 23 si 60 de ani. Echipa de proiect este creata in baza unui parteneriat eterogen, intre organizatii profesionale non-guvernamentale si vocationale, ceea ce creeaza premisele unei bune colaborari intre institutiile locale de cultura, de invatamant si ONG-uri din domeniul culturii si dezvoltarii durabile, atat de la nivel local, cat si national.
| Date beneficiari
Beneficiarii indirecti sunt membrii organizatiilor partenere in program: arhitectii si alti membri ai organizatiilor partenere in program, Ordinul Arhitectilor din Romania si filialele sale din teritoriu vor beneficia de program prin cresterea vizibilitatii breslei si oportunitatea de a se adresa unei noi categorii de public. Atat campania de promovare a programului, cat si activitatile si rezultatele acestuia vor aduce o noua perspectiva a publicului asupra valorilor culturale ale arhitecturii si vor imprima o noua claritate in ceea ce priveste cunostintele necesare in elaborarea unor constructii. Publicul specialist format din arhitecti, peisagisti, ingineri constructori, graficieni, designeri si studenti la arhitectura din Romania: arhitectii membri ai OAR, precum si cei din bazele de date ale Asociatiei De-a Arhitectura si ai partenerilor in proiect, sunt informati asupra proiectelor si evenimentelor desfasurate in cadrul programului. Publicul larg: parintii elevilor, colegii copiilor, ai cadrelor didactice si ai arhitectilor indrumatori, dar si toti cei care consulta materialele didactice, precum si site-ul www.de-a-arhitectura.ro. Acestia pot folosi materialele si experienta expusa in aceste materiale pentru a-si imbogati activitatea didactica in cazul invatatorilor si educatorilor, pentru a organiza evenimente si proiecte similare, in cazul arhitectilor si al studentilor la arhitectura, si pentru a face niste activitati interesante cu copiii, in cazul parintilor. Ei reprezinta o categorie mai dificil de estimat numeric, formata din comunitatea online, peste 8600 de simpatizanti, care este in crestere. Persoanele care sunt informate in diverse medii despre proiectele si valorile asociatiei, un astfel de public este greu de estimat numeric si provine din domenii culturale extrem de variate, situate oriunde in tara sau in lume.
| Activitati
2014-2015, Dezvoltare materiale educationale: Echipa programului a dezvoltat materialele didactice pentru implementarea acestuia, Ghidul indrumatorului si prezentari de imagini in format pdf, lectii de fundraising, materialul necesar desfasurarii atelierelor de formare.
2015-2016, Testare/pilotare in scoli: In anul scolar 2015-2016 a fost pilotat cursul intr-o clasa de liceu din Bucuresti, o clasa de gimnaziu din Cluj-Napoca si una din Timisoara. Au fost implicati 50 de elevi, alaturi de 4 cadre didactice si 5 arhitecti indrumatori.
2016-prezent, Implementare in scoli din intreaga tara: Incepand cu 2016 programul a fost disponibil pentru elevii de 12-18 ani, timp de un an scolar, pentru clasele a VI-a, a VII-a, a IX-a, a X-a, a XI-a ca optional sau extracurricular sau pentru un grup de maxim 25 elevi din clase diferite ca extracurricular sau club elevi. Metoda didactica utilizata pentru predara cursului este invatarea prin proiect, De-a arhitectura in scoala mea avand un tip de curricula interdisciplinară (arte + stiinte) si fiind predat de profesor coordonator + arhitect voluntar (persoană resursa) + profesori invitati diverse materii (optional) in sala de clasa, in cladirea si curtea scolii.
| Rezultatele proiectului
Din 2015 si pana astazi aproximativ 500 de elevi au luat parte in programul De-a arhitectura in scoala mea timp de un an scolar, alaturi de 36 de cadre didactice si 43 de arhitecti indrumatori. In cadrul programului adolescentii au avut ocazia sa analizeze spatii, sa identifice nevoi, sa se documenteze despre alte scoli din lume, sa imagineze solutii potrivite pentru ei, sa le supuna deciziei comunitatii si directiunii scolii, sa caute mijloace si sa le implementeze.
Zece proiecte realizate de elevi au fost implementate si zece comunitati scolare beneficiaza de o imbunatatire a spatiului – o interventie vizibila car inspira si contribuie la sustinerea coeziunii comunitatii scolare. Directorii si parintii au un exemplu de schimbare de impact, facuta cu resurse limitate.
Rezultatele programului au fost notabile si la nivelul comunitatii locale/profesionale: BETA – Bienala Timisoreana de Arhitectura a premiat in 2016 in cadrul sectiunii „Initiative pentru arhitectura de calitate” proiectul „De-a arhitectura in scoala mea! Clasa mea de vis!” realizat la Liceul de Arte Plastice din Timisoara sub indrumarea arh. Brindusa Havasi.
| Bugetul
161000
| Parteneri
Parteneri institutionali din zona breslei arhitectilor: Ordinul Arhitectilor din Romania. Finantatori (acronime): 2015-2016: Timisoara (jud. Timis): Duraziv, Baumit, Prohouse Nitu, Ecorec-Tim, Integra, Egger, Blum, Hafele, MH Solutions Construct 2015 (sponsor cu materiale de constructie pentru clasa a VIa din Liceul de Arte Plastice, Timisoara); 2016-2017: Bucuresti: Bachmann – sponsor al clasei a VII‐a din Scoala Gimnaziala Nr. 17 „Pia Bratianu”; Restul claselor din Bucuresti: Fundatia Comunitara Bucuresti prin programul Mobilizam Excelenta al Porsche Romania. Sponsorizarea a dat posibilitatea tuturor claselor participante sa realizeze interventia propusa de acestea; 2017-2018: Brasov (jud. Brasov): Fundatia Comunitara Brasov in parteneriat cu Romanian-American Foundation prin programul Fondul Stiintescu Brasov; Bucuresti, Cluj-Napoca (jud. Cluj), Craiova (jud. Dolj), Todiresti (jud. Vaslui): Digital Spirit; 2018-2019: Sohatu (jud. Calarasi): Digital Spirit este sponsor in judetul Calarasi. Fondurile vor ajunge la Scoala Gimnaziala Nr. 1 din Sohatu; Bucsoaia, Frasin (jud. Suceava): Digital Spirit este sponsor in judetul Suceava. Fondurile vor ajunge la Scoala Gimnaziala Bucsoaia din Frasin; Timisoara (jud. Timis): Fundatia Comunitara Timisoara si Alergotura prin Timotion – eveniment de alergare si strangere de fonduri pentru proiecte ale comunitatii. Fondurile stranse vor ajunge la Colegiului Tehnic Electrotimis; jud. Timis: Baumit este sponsor in judetul Timis. Fondurile vor ajunge la una dintre clasele din judet ce va fi desemnata castigatoare in urma sesiunii de finantare a proiectelor „De-a arhitectura in scoala mea”; Birghis (jud. Sibiu), Bucuresti, Cluj-Napoca (jud. Cluj), Iasi (jud. Iasi), Ploiesti (jud. Prahova), Targu-Mures (jud. Mures): Fundatia Comunitara Bucuresti prin Swimathon Bucuresti 2018 – eveniment de inot si strangere de fonduri pentru proiecte ale comunitatii. Fondurile vor ajunge la una dintre clasele din tara ce va fi desemnata castigatoare in urma sesiunii de finantare a proiectelor „De-a arhitectura in scoala mea”. Scoli partenere care au implementat programul educational: 2015-2016: Bucuresti: Scoala Superioara Comerciala „Nicolae Kretzulescu”; Cluj-Napoca (jud. Cluj): Colegiul National „Emil Racovita”; Timisoara (jud. Timis): Liceul de Arte Plastice Timisoara; 2016-2017: Bucuresti: Liceul Teoretic Bilingv „Miguel de Cervantes”, Scoala Gimnaziala „Anastasia Popescu”, Scoala Gimnaziala „Ionel Teodoreanu”, Scoala Gimnaziala nr. 17 „Pia Brătianu”, Scoala Gimnaziala nr. 92; 2017-2018: Bucuresti: Colegiul National „Sfântul Sava”; Brasov (jud. Brasov): Liceul Vocational de Arte Plastice „Hans Mattis Teutsch; Cluj-Napoca (jud. Cluj): Centrul Scolar pentru Educatie Incluziva, Colegiul National „George Coabuc”; Craiova (jud. Dolj): Scoala Primara Terraveda; Todiresti (jud. Vaslui): Scoala Gimnaziala „Gheorghe Cioata”; 2018-2019: Birghis (jud. Sibiu): Scoala Gimnaziala Birghis; Bucsoaia, Frasin (jud. Suceava): Scoala Gimnaziala Bucsoaia; Bucuresti: Scoala Gimnaziala „Ferdinand I”, Scoala Gimnaziala „Orizont” (fosta Nr.193), Scoala Gimnaziala Nr. 49; Cluj-Napoca (jud. Cluj): Centrul Scolar pentru Educatie Incluziva, Colegiul Tehnic „Ana Aslan”, Liceul Teoretic „Lucian Blaga”; Iasi (jud. Iasi): Liceul cu Program Sportiv; Ploiesti (jud. Prahova): Scoala Gimnaziala „Grigore Moisil”; Sohatu (jud. Calarasi): Scoala Gimnaziala Nr.1; Targu-Mures (jud. Mures): Liceul Vocational de Arta; Timisoara (jud. Timis): Colegiul National de Arta „Ion Vidu”, Colegiul Tehnic Electrotimis, Colegiul Tehnic „Emanuil Ungureanu”, Liceul Teologic Baptist
| Website proiect
http://www.de-a-arhitectura.ro/proiecte/de-a-arhitectura-in-scoala-mea/