Participanti & Proiecte
CNA fata in fata cu alaptarea
|
Organizator: Asociatia SAMAS |
|
Categorie: Apararea drepturilor individuale/ colective |
In prezent România este țara cu cea mai scăzută rată a alăptării exclusive până în 6 luni (12,6%) din întreaga Uniune Europeană, așa cum recomandă Organizația Mondială a Sănătății.
Beneficiile laptelui matern nu pot fi egalate de hrana cu substituenți. Alăptarea pune bazele imunității umane, pentru toată viața, fapt demonstrat de sute de studii medicale. Rata nationala foarte scazuta de alaptare este un risc de sanatate publica cu efecte grave in viitor. Totodată, alăptarea timp de cel puțin 1 an scade cu 30% riscul femeilor de a dezvolta cancer mamar si ovarian iar în România, cancerul de sân ucide cel mai mare numar de femei.
Un studiu al Institutului National pentru Ocrotirea Mamei si Copilului din 2010 a aratat ca in ceea ce priveste sanatatea, o buna parte a populatiei din Romania inca se informeaza in principal de la Radio si TV.
| Scopul proiectului
Difuzarea obligatorie de catre toti difuzorii de continut audiovizual a mesajului ''Hranirea exclusivă la san a copilului în primele 6 luni de viață este esențială pentru o viata sanatoasa.'' pentru creste nivelul de informare generala a populatiei si rata de alaptare la nivel national prin obtinerea votului CNA privind includerea acestui mesaj in Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, SECŢIUNEA a 10-a privind Campaniile noncomerciale, ART. 141, punctul a).
| Aria geografica
Romania
| Rezumat
In contextul punerii in dezbatere publica spre modificare a Codului de reglementare a conţinutului audiovizual, am solicitat membrilor CNA modificarea SECŢIUNII a 10-a privind Campaniile noncomerciale, ART. 141, punctul a), sub aspectul introducerii unui noi mesaj de sanatate publica ce vizeaza sanatatea mamei si copilului pe care Asociatia SAMAS si alianta pe care a constituit-o in acest scop, l-a considerat esential pentru promovarea unei mai bune stari de sanatate a acestui segment de populatie:
''Hranirea exclusivă la san a copilului în primele 6 luni de viață este esențială pentru o viata sanatoasa.''
Difuzarea obligatorie de catre toti difuzorii de continut audiovizual a acestui mesaj poate creste nivelul de informare generala a populatiei si rata de alaptare la nivel national, in conditiile in care in prezent România este țara cu cea mai scăzută rată a alăptării exclusive până în 6 luni (12,6%) din întreaga Uniune Europeană, așa cum recomandă Organizația Mondială a Sănătății.
Beneficiile laptelui matern nu pot fi egalate de hrana cu substituenți. Alăptarea pune bazele imunității umane, pentru toată viața, fapt demonstrat de sute de studii medicale. Rata nationala foarte scazuta de alaptare este un risc de sanatate publica cu efecte grave in viitor. Totodată, alăptarea timp de cel puțin 1 an scade cu 30% riscul femeilor de a dezvolta cancer mamar si ovarian iar în România, cancerul de sân ucide cel mai mare numar de femei.
In urma efortului Asociatiei SAMAS CNA a votat includerea un nou mesaj de sanatate publica, de promovare a alaptarii copilului mic, ce a devenit astfel obligatoriu de difuzat in calupurile publicitare de catre toti difuzorii nationali de continut audiovizual.
| Date beneficiari
190000 de copii care se nasc in Romania anual
| Date beneficiari
185000 de mame care nasc in Romania anual
| Activitati
- intocmirea documentatiei pentru modificarea Codului Audiovizualului prin consultarea specialistilor si a studiilor intreprinse pe subiectul ratei de alaptare din Romania
- constituirea Aliantei pentru Sanatatea Mamei si Copilului formata din principalele organizatii si institutii care au ca scop sanatatea mamei si copilului
- prezentarea proiectului si obtinerea sprijinului formal al acestor organizatii si institutii pe documentatia de depus la CNA
- prezenta la sedintele CNA dedicate modificarii Codului Audiovizualului
- sustinerea modificarii la sedinta CNA, in fata membrilor CNA pentru obtinerea votului majoritar
- monitorizarea proiectului de modificare in perioada de dezbatere publica
- obtinerea sprijinului institutiilor de profil si intocmirea documentatiei necesare pentru contracararea contestatiilor privind modificarea solicitata de Asociatia SAMAS si votata de CNA
- mentinerea favorabilitatii membrilor CNA pentru mentinerea modificarii votate
| Rezultatele proiectului
In urma efortului Asociatiei SAMAS si a aliantei formate in acest scop, CNA a votat modificarea Codului de reglementare a conţinutului audiovizual pentru a include un nou mesaj de sanatate publica, de promovare a alaptarii copilului mic, ce a devenit astfel obligatoriu de difuzat in calupurile publicitare de catre toti difuzorii nationali de continut audiovizual. Din luna februarie 2017 mesajul ''Hranirea exclusivă la san a copilului în primele 6 luni de viață este esențială pentru o viata sanatoasa.'' a inceput sa fie difuzat pe toate posturile TV si radio din Romania.
Astfel, toti cei care vizioneaza programe TV sau audiaza posturi de radio romanesti aud cel putin o data pe zi per medium mesajul pentru promovarea alaptarii.
Prin expunerea repetata la acest mesaj, populatia afla care este practica corecta de hranire a sugarului si astfel, creste probabilitatea ca sugarii din Romania sa fie hraniti conform recomandarilor OMS iar mamele lor sa beneficieze si ele de efectele protective ale alaptarii.
| Bugetul
30000
| Parteneri
• Societatea Națională de Medicină a Familiei • Societatea Română de Pediatrie • Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România • Alianța pentru Sănătate Romania • Crucea Rosie Sector 6 • Organizatia Salvati Copiii • Asociația Mame pentru Mame • Ministerul Sanatatii • Institutul de Sanatate Publica
| Website proiect
https://www.programsamas.ro/mesaje-interes-public-alaptare-cna/