Participanti & Proiecte
Caravana Docuart editia a IV-a
|
Organizator: Asociatia DOCUART |
|
Categorie: Arta si cultura |
Asociația a identificat pe piață nevoia de încurajare și revigorare a producției de documentar românesc în 2010, când a lansat platforma docuart.ro și, la scurt timp după, festivalul București Docuart Fest, un eveniment axat pe publicul consumator și pe promovarea realizatorilor. Secțiunea studențească a crescut anual, iar discuțiile cu aplicanții au condus către realizarea proiectului Caravana Docuart: o extensie dedicată integrării profesionale și promovării regizorilor tineri, care se adresează și unei alte nevoi importante: în România, evenimentele culturale, în special cinematografice, lipsesc din multe orașe și orășele, iar Caravana activează comunități de tineri din aceste zone și le prezintă anual un conținut cultural, educațional și informativ cu care să se familiarizeze.
| Scopul proiectului
Scopul este acela de promovare a filmelor documentare românești și a regizorilor, în special a debutanților, atât în centrele mari universitare unde au parte de expunere, cât și în orășelele de provincie unde astfel de evenimente cinematografice se desfășoară extrem de rar, formând gusturile publicului tânăr pentru conținut cultural.
Obiective:
- Prezentarea producțiilor tinerilor regizori și implicarea lor într-un dialog cu spectatorii
- Familiarizarea tinerilor din zone defavorabile cu pentru produse culturale cu rol informativ, educațional, de întărire a culturii generale, dar și recreativ
| Aria geografica
Brașov, Vălenii de Munte, Târgu Jiu, Arad, Satu Mare, Cluj, București, Timișoara, Mărășești
| Rezumat
Ediția din anul 2017 a adus în 9 orașe din țară peste 180 de proiecții de film documentar românesc, un
gen cinematografic căruia asociația își dedică întreaga activitate. Scopul este acela de promovare a
filmelor documentare românești și a regizorilor, în special a debutanților, atât în centrele mari
universitare unde au parte de expunere, cât și în orășelele de provincie unde astfel de evenimente
cinematografice se desfășoară extrem de rar, formând gusturile publicului tânăr pentru conținut
cultural.
Prin finanțările atrase, am reușit să aducem cel puțin o zi de proiecții și activități în Brașov, Vălenii de Munte, Târgu-Jiu, Arad, Satu Mare, Cluj, București, Timișoara și Mărășești, finalizând parteneriate cu primării, centre culturale ori instituții de învățământ.
Aceste două direcții (promovarea tinerilor regizori și educarea gusturilor publicului tânăr în zone defavorizate) au ghidat structura și activitățile Caravanei. Astfel, proiecțiilor li s-au adăugat sesiuni de Q&A și discuții libere cu regizorii la finalul fiecărui film, o expoziție foto, o serie de radio-documentare marca Storymania ce au putut fi ascultate de public în afara sălii de proiecție, un master class susținut de cineastul Cristian Tudor Popescu creat special pentru studenți, dar și introducerea în program a unui documentar interactiv despre depresie - o încercare de ajutorare și solidarizare cu tinerii care se confruntă cu astfel de probleme. O noutate a ediției a fost dedicarea a două evenimente în mod exclusiv liceenilor cărora le-au fost prezentate documentare de autor la Vălenii de Munte și Mărășești. Prin natura lor, aceste documentare contribuie la educare și informare, abordând teme politice, sociale, istorice, culturale etc și fiind un produs cultural la care tinerii sunt receptivi.
| Date beneficiari
Publicul țintă este format din tineri cu vârste între 18-35 de ani, locuitori ai orașelor implicate, cu afinitate spre artă și cultură, dar nu numai. Beneficiari direcți sunt cei 11 regizori care ne-au însoțit, 6 dintre aceștia proaspăt absolvenți de film, publicul spectator (în final peste 10.000 de spectatori).
| Date beneficiari
Beneficiarii indirecți sunt 5 critici de film, 6 case de producție cinematografică, universități de profil, comunități de cinefili și agrenate în viața culturală a fiecărei zone (câteva zeci, sute, respectiv mii de oameni în funcție de orașul avut în vedere).
| Activitati
Principalele activități premergătoare desfășurării evenimentului au constat în încheierea de parteneriate cu instituțiile publice din fiecare oraș și cu presa locală. Pentru diseminarea informației accentul a stat în special în mediul online (comunicarea pe canalele familiare tinerilor).
Un alt pas a fost contactarea regizorilor partipanți, valorificarea disponibilității lor pentru participarea în cadrul Caravanei, aducând în special regizorii tineri în cât mai multe opriri posibile ale Caravanei, asigurându-le trasportul și cazarea.
Caravana a proiectat în medie în câte 3 orașe/lună, câte 2 zile în fiecare dintre acestea:
Brașov: 3-4 mar, Cinemateca Patria
Vălenii de Munte: 17 mar, Centrul Cultural*
Tg. Jiu: 31 mar - 1 apr, Cinema Sergiu Nicolaescu
Arad: 22-23 apr, Cinema Arta
Satu Mare: 5-6 mai, Casa de Cultură
Cluj: 9-10 mai, Cinema Dacia
Timișoara: 19-20 mai, Ambasada
Mărășești: 7 iunie, Colegiul Tehnic Eremia Grigorescu*
București: 15-16 iunie, MȚR
*Aceste proiecții au fost organizate exclusiv pentru liceeni.
Proiecțiile de film documentar au fost urmate aproape în totalitate de sesiuni de întrebări și răspunsuri cu regizorii sau alți realizatori implicați în producție.
În Timișoara, Caravana s-a desfășurat în cadrul Student Fest, un festival studențesc local cu tradiție, unde a adus tinerilor, pe lângă proiecții și întâlniri cu regizorii, un master class cu intrare liberă susținut de Cristian Tudor Popescu despre manipularea în filmul documentar contemporan.
| Rezultatele proiectului
Proiectul a adus peste 10.000 de spectatori la proiecții, majoritatea fiind parte din publicul țintă estimat. Chestionarele împărțite au arătat că cei mai mulți dintre spectatori au fost tineri (18 și 30 de ani). Rezultatele au mai indicat următoarele aspecte importante:
- În orașele mici, un număr mare de participanți au menționat că nu au participat în ultimul an la un eveniment cinematografic (în Mărășești și Vălenii de Munte nu există un cinematograf)
- Aceeași chestionați au menționat că și-ar dori să participe la mai multe evenimente culturale, să ia contact cu activități cultural artistice (fapt pe care asociația încearcă să-l comunice în special instituțiilor publice cu care face parteneriate – în special primăriilor, pentru a semnaliza această nevoie)
Pe harta inițială a Caravanei erau vizate 7 orașe. Ulterior, numărul acestora a crescut la 9 la solicitările unor entități publice care și-au dorit să aducă un astfel de eveniment în cadrul comunității lor. Aceste solicitări vin anual, iar asociația dezvoltă așadar în mod constant legături cu zonele defavorizate din punct de vedere cultural și încearcă să materializeze aceste întâlniri în limita posibilităților financiare și tehnice cu care aceste zone se confruntă (spre exemplu, evenimentul programat în orașul Gherla a fost anulat din cauza defectării aparaturii de proiecție, alte alternative de proiectare fiind inexistente).
În cifre, rezultatele cuprind 9 orașe participante, 98 de proiecții totale de film, 39 de sesiuni de Q&A, un master class cu Cristian T. Popescu adus studenților, aprox. 10.000 de participanți.
| Bugetul
420986
| Parteneri
Universitatea de Vest din Timișoara, Teatrul de Nord Satu Mate, Primăria Municipiului București, Primăra municipiului Târgu-Jiu, Primăria Municipiului Cluj Napoca, Primăria Orașului Mărășești, Centrul Cultural Vălenii de Munte, Asociația Curba de Cultură, RADEF.
| Website proiect
caravana.docuart.ro