close

Abonează-te la newsletter

Lasă-ne adresa de email
și fii primul care află noutățile.




Participanti & Proiecte



Smart Public Transport



| Organizator:
    Asociatia Tandem
| Categorie:
    Originalitate
| Problema de fond
    Proiectul are in vedere mobilitatea limitata a persoanelor cu deficiente de vedere care locuiesc in mediul urban, care beneficiaza de foarte putine instrumente care sa le faciliteze deplasarea in siguranta, fiind grav afectate de slaba accesibilizare urbana pentru nevazatori. Numai in Bucuresti sunt, conform Ministerului Muncii, 7688 de persoane cu deficiente de vedere grave, fara a pune la socoteala elevii si studentii veniti la studii. Majoritatea acestor persoane au fost invatate cu, sau constranse la o viata sedentara, iar cand isi exercita indatoririle cotidiene care presupun deplasarea apeleaza invariabil la un insotitor sau se deplaseaza utilizand bastonul, asumandu-si toate riscurile deplasarii printr-un oras slab accesibilizat.

| Scopul proiectului
    SPT are ca scop principal cresterea gradului de mobilitate urbana si a autonomiei personale al persoanelor cu deficiente de vedere din Bucuresti prin punerea la dispozitia acestora a unui instrument bazat pe utilizarea smartphonului si a tehnologiilor iBeacon.
Obiectiv general:
Accesibilizarea unui numar de 500 de mijloace de transport public din flota RATB
Obiective operationale
1. Elaborarea unei aplicatii mobile pe platformele IOS si Android, accesibila persoanelor cu deficiente de vedere.
2. Instalarea cate unui iBeacon pe 500 autobuze care circula in Bucuresti.



Smart Public Transport Smart Public Transport Smart Public Transport

| Aria geografica
    Bucuresti

| Rezumat
    Smart Public Transport este primul proiect din Romania care foloseste tehnologii inteligente pentru a asigura accesul mai facil al persoanelor cu deficiente de vedere la transportul public de suprafata. Nevoia identificata este dificultatea acestei categorii de persoane de a beneficia de mobilitatea urbana.
Ca obiective, mentionam cresterea standardelor de accesibilizare urbana a Bucurestiului pentru persoanele cu deficiente de vedere prin montarea unor iBeaconi pe mijloacele de transport RATB si dezvoltarea unei aplicatii accesibile persoanelor cu deficiente de vedere, care sa anunte utilizatorilor numarul mijlocului de transport in comun care soseste in statie.
Cu ajutorul partenerilor, au fost instalati 500 iBeaconi pe mijloace de transport public din Bucuresti si a fost creata aplicatia Smart Public Transport Ro, care functioneaza pe platformele iOS si Android. De la lansarea sa in noiembrie si pana acum, conform statisticilor de pe Google Play si App Store, aplicatia a fost deja descarcata de peste 800 de utilizatori.



| Date beneficiari
    900 de nevazatori din Bucuresti

| Date beneficiari
    2000 de apartinatori ai beneficiarilor directi

| Activitati
    • Clarificarea si documentarea cerintelor populatiei tintă (persoanele nevazatoare);
• Traducerea cerintelor în limbaj tehnic
• Scrierea aplicaţiilor pentru iOS şi Android;
• Programarea iBeacons și instalarea lor in locatiile de test cu ajutorul voluntarilor;
• Testarea unitara a aplicatiei cu iBeacons de test, cu voluntari persoane nevazatoare şi cu trasee prestabilite;
• Programarea si instalarea completa a retelei de iBeacons in infrastructura RATB;
• Instalarea și configurarea sistemului de monitorizare a retelei iBeacons (iBeacons CMS);
• Instruirea personalului RATB;
• Testarea aplicatiilor cu testeri nevazatori;
• Publicarea aplicației în AppStore şi Google Play;
• Promovarea aplicatiei in cadrul populatiei tinta;
• Studierea datelor analitice de utilizare si interpretarea rezultatelor;


| Rezultatele proiectului
    De la data de publicare a aplicatiei (noiembrie 2015) aceasta este folosita in prezent de peste 800 de utilizatori.
Din feedback-ul primit de la utilizatori am realizat ca aplicatia este foarte bine venita si apreciata. Gradul de satisfactie reala in urma utilizarii SPT este unul ridicat, data fiind nevoia extrem de specifica pe care proiectul a identificat-o si rezolvat-o.
In plus, am primit cereri de la nevazatorii din alte orase mari din Romania (in special din Cluj) pentru extinderea acestui modelul de accesibilizare.
Datorita parteneriatelor incheiate cu RATB si Primaria Generala Bucuresti, membrii Asociatiei Tandem au fost cooptati in "Grupul de mobilitate urbana durabila" din cadrul Primariei Generale, prilej cu care au putut influenta politicile de accesibilizare la nivel de municipalitate. De asemenea, tot in cadrul acestui grup, am stabilit un alt parteneriat cu conducerea Metrorex prin care intentionam sa implementam un sistem hibrid de navigare in interiorul statiilor de metrou.
Nu in ultimul rand, a fost perfectionat un alt acord de parteneriat cu Administratia Strazilor prin care Asociatia Tandem va instala o retea de 1500 beaconi in mediul stradal, in cadrul proiectului Tandem Navigator ce se va derula in anul 2016.


| Argument
    In contextul mobilitatii urbane grav afectate in cazul persoanelor cu deficiente de vedere, solutia identificata in accesibilizarea mijloacelor de transport in comun de suprafata nu poate fi decat una bazata pe tehnologiile inteligente, deoarece mijloacele de transport nu au fost proiectate de catre producator cu sisteme externe de informare.
Noutatea pe care o aduce Smart Public Transport consta in utilizarea unor tehnologii cu aplicatie in domeniul industrial si comercial in realizarea unui model de accesibilitate cu aplicatii in zona sociala.
La data demararii proiectului, Bucurestiul era a treia capitala din lume care implementa un astfel de sistem. Ne mentinem si acum parerea ca modelul pe care l-am realizat este cel mai simplu, iar din punct de vedere al ergonomiei utilizarii telefonului necesita o interactiune minimala din partea utilizatorului.
Mentionam, cu caracter de noutate faptul ca proiectul a fost conceput de la idee pana la implementare de catre o persoana nevazatoare care a absolvit un doctorat in domeniul tehnologiilor de acces.
Aceasta face ca ideea proiectului sa functioneze pe un scenariu precis identificat, deci nevoia pe care o satisface este una foarte precisa si nu una generala.
Faptul ca primariile mai multor orase din Europa s-au interesat de implementarea unor proiecte similare ne face sa sustinem caracterul ei inovativ.


| Bugetul
    286650

| Parteneri
    proiectul este finantat de Fundatia Vodafone Romania prin programul „Mobile for Good”.

| Website proiect
    http://asociatiatandem.ro/?page_id=90





Copyright © Gala Societății Civile - 2024
Site dezvoltat de Netvibes