Participanti & Proiecte
SALUT - Suntem Acasa in Locul Unde Traim
|
Organizator: Fundatia ICAR |
|
Categorie: Originalitate |
Fundatia ICAR, prin misiunea sa si proiectele derulate, are contact permanent cu solicitanti de azil/refugiati, beneficiari directi ai serviciilor ICAR inca din 2002. Informatiile adunate astfel, coroborate cu rezultatele unor studii recente (ex. Studiul Fundatiei Soros 2011, Barometrul Integrarii Imigrantilor 2014), ne-au ajutat sa identificam nevoia specifica a imigrantilor de a fi sprijiniti in procesul de integrare, care decurge anevoios fiindca:
1) romanii nu sunt dispusi sa participe la integrarea imigrantilor;
2) pana la “criza migrantilor” mass-media nu a manifestat interes pentru tematica azilului si migratiei, iar “informatiile insuficiente privind problematica resortisantilor dau posibilitatea ca stereotipurile si ideile preconcepute sa primeze in formarea opiniilor si atitudinii populatiei referitoare la cetatenii straini.”
| Scopul proiectului
Scop: Promovarea valorilor democratice, contributia la dezvoltarea unei societati romanesti tolerante si deschise fata de migranti, cresterea vizibilitatii acestora, imbunatatirea imaginii lor in randul publicului general si cresterea interesului mass-media fata de tematica migratiei.
Obiective:
1. Sensibilizarea publicului larg si a jurnalistilor cu privire la problematica azilului si migratiei
2. Promovarea incluziunii sociale a migrantilor si a intelegerii multiculturale intre romani si migranti prin organziarea si incurajararea participarii active a acestora la activitati multiculturale.
| Aria geografica
Bucuresti, Toate
| Rezumat
Pana la declansarea fenomenului numit ulterior “criza refugiatilor”, problematica imigratiei in Romania a fost un subiect ca si inexistent pe agenda publica, nefiind de interes major pentru publicul general. Odata cu declansarea “crizei refugiatilor” si repartizarea de catre UE a circa 6000 de refugiati catre Romania prin cotele obligatorii, imaginea neutra pe care o aveau romanii despre imigranti s-a degradat rapid si subiectul a explodat mai ales pe retelele sociale, dar si in presa mainstream. In contextul lipsei informarii, s-a ajuns rapid la formarea de atitudini extreme, foarte multe negative, fata de refugiati, spiritele s-au inflamat, accentuand stereotipuri si incitand la ura, intoleranta si discriminare. Era limpede nevoie de actiuni prin care publicul larg, jurnalistii si bloggerii (formatori de opinie) sa fie informati corect cu privire la imigranti si refugiati, sa cunoasca valorile acestora, stilul de viata si cultura lor, pentru a le putea intelege mai bine actiunile si deciziile si, in consecinta, pentru a scadea stigma publica, ura, intoleranta si discriminarea.
Fundatia ICAR a venit cu un raspuns concret: un proiect care sa faciliteze apropierea intre romani si imigranti, cunoasterea reciproca prin interactiune directa cu arta, cultura, valorile lor si intelegerea problemelor cu care se confrunta. Am organizat: 6 proiectii de filme artistice si documentare, 4 ateliere de mestesuguri sustinute de migranti, 1 targ multicultural cu expozanti dintre migranti, 1 concurs mass-media national, pentru a stimula abordarea tematicii migratiei, 1 conferinta de presa, 1 eveniment de incheiere a proiectului, 2 spoturi TV, 1 spot radio. Desi a avut un buget relativ mic, proiectul si-a depasit cu mult indicatorii.
| Date beneficiari
Publicul larg – minim 50.000 persoane (rezultate: peste 2.1 milioane de persoane informate); Reprezentanti mass-media si bloggeri – 1000 de persoane (rezultate: 1073 pers.)
| Date beneficiari
Comunitatile de migranti, fara indicator propus in proiect.
| Activitati
1.Comunicare si promovare
Evenimente cu presa sau public, materiale de informare, prezenta online, spoturi TV si radio.
2.Concurs mass-media pe teme de migratie
A fost conceput regulamentul oficial, categoriile de concurs, s-a stabilit juriul. Decernarea premiilor: 10 decembrie, de Ziua Drepturilor Omului, precedata de lansare de carte a unui jurnalist sirian.
3.Proiectii de filme artistice si documentare pe teme legate de azil si migratie
Cele 6 proiectii au avut loc, lunar, la MNTR. O parte dintre proiectii au fost urmate, la cinema sau online, de dezbateri despre migratie si refugiati intre spectatori, realizatorii documentarelor si invitati speciali (la prima proiectie a participat prof. dr. Vintila Mihailescu, jurnalistul Marian Voicu).
4.Sesiune de ateliere de mestesuguri traditionale sustinute de migranti
A fost dezvoltat un chestionar cu 8 variante de ateliere, publicul a votat online sau in print si am organizat 4 ateliere: Podoabe persane, Condimente indiene, Arta incasa si Bijuterii din Iran. Sustinute de migranti, cu participanti romani, atelierele au incurajat comunicarea libera si schimbul de idei.
5.Targ multicultural
Au fost achizitionate mobilierul si corturile pentru targ, au fost incheiate acorduri cu fiecare expozant.
Evenimentul a fost gazduit de curtea MNTR pe parcursul a 3 zile (30.10–01.11). Au fost expozanti din Ucraina, Camerun, Congo, Iran etc., standuri cu pictura, parfumuri orientale, bijuterii, pielarie, arta in lemn, muzica etc.
6.Monitorizare.
| Rezultatele proiectului
Rezultatele asteptate au fost cu mult depasite.
Categorie: Rez. asteptat / Rez. realizat
A1.Jurnalisti si bloggeri informati: 1000 pers. / 1073 pers.
Vizitatori pagina web si Facebook proiect: min.100 pers. / 2026 pers.
Pers. informate: min. 50.000 pers. / peste 2,1 milioane pers.
A2.Materiale inscrise: min.12 / 27
A3.Spectatori: 100 spectatori (min.20/proiectie) / 486 spect. (peste 50/proiectie)
A4.Participanti: 3 ateliere, total 20 pers. / 4 ateliere, total pers. 78 pers.
A5.Vizitatori targ: min. 100 pers / peste 521 pers.
Vizibilitatea activitatilor si implicit a comunitatilor de refugiati si migranti din Romania a ajutat la o mai buna intelegere a valorilor culturale ale acestora. Pe parcursul derularii proiectului, tot mai multe persoane (romani) au fost interesate sa participe la activitatile prin care aveau contact direct cu migrantii. Dezbaterile cu specialistii cu ocazia proiectiilor de filme, comunicarea directa cu migrantii in cadrul targului multicultural si atelierelor, informatiile prezentate in filmele documentare si artistice despre razboaie si instaurarea fundamentalismului in Siria, Iran etc., contactul direct cu cultura migrantilor (povestiri ale refugiatilor sirieni, traditiile peruanilor, condimente indiene, culorile si arta bijutierilor iranieni, arta pielariei congolezilor, sculpturile in lemn ale camerunezilor etc.) – toate acestea, alaturi de fisele cu informatii de backgorund primite de toti participantii la evenimentele organizate in proiect au contribuit la imbunatatirea imaginii refugiatilor si migrantilor in randul publicului.
| Argument
Proiectul SALUT este inedit prin prisma unor activitati in premiera (organizarea unui concurs national de presa pe teme de migratie), dar si a grupului tinta principal, cetateanul roman, caruia i se adreseaza printr-o forma de informare alternativa, cultural-artistica.
Abordarea integrarii migrantilor prin crearea unui curent favorabil multiculturalismului este una curajoasa, avand in vedere valul de intoleranta starnit in Romania de deciziile UE privind cotele obligatorii de refugiati, tendinta de radicalizare a atitudinii si accentuarea prejudecatilor.
Proiectul SALUT a tratat un aspect mai putin abordat – perceptia societatii gazda asupra migrantilor - incercand sa traverseze bariere de cunoastere si sa inlature stereotipuri si prejudecati despre oameni prea putin cunoscuti. Proiectul si-a propus si a reusit sa aduca impreuna reprezentanti ai celor doua grupuri in jurul unor valori comune, traditii culturale, artistice si spirituale prin promovarea carora se poate ajunge la toleranta, respectarea drepturilor omului si nediscriminare
SALUT e primul proiect dedicat exclusiv cunoasterii de catre romani a culturii si valorilor refugiatilor si migrantilor din Romania cu scopul reducerii stigmei si facilitarii integrarii lor in societate.
Prin activitatile sale, proiectul a deschis o fereastra catre lumea migrantilor, prin care romanii sa vada si sa inteleaga cum traiesc acestia.
| Bugetul
281587
| Parteneri
Muzeul National al Taranului Roman
| Website proiect
Proiectul a avut dedicata o pagina de facebook www.facebook.com/SALUT.ICAR si o sectiune pe pagina de internet a organizatiei www.icarfoundation.ro/SALUT, in cadrul careia au fost dezvoltate pagini dedicate fiecarui eveniment din proiect: https://www.facebook.com/SALUT.ICAR/events