Participanti & Proiecte
Patrimoniu cultural Judetul Ilfov, un manual scolar zonal
|
Organizator: Asociatia Gaspar, Baltasar & Melchior |
|
Categorie: Originalitate |
In urma experientei de lucru cu copiii in zona educatiei prin patrimoniu (2007-2012, www.piscu.ro) si a familiarizarii cu continutul manualelor scolare, am constatat: 1.interesul copiilor pentru acest domeniu, care ar trebui sa faca parte din bagajul cultural al oricarui cetatean 2.golul de informatie privitoare la patrimoniul cultural local din manualele scolare si inexistenta unei abordari zonale 3.existenta unui timp in orarul scolar, ora de materie optionala, pentru implementarea materialul propus 4.in ultimii ani s-a afirmat, in ministere - Cultura,Educatie- necesitatea realizarii de programe comune, pentru familiarizarea elevilor cu patrimoniu; diferte ONG-uri locale si-au asumat, la scara mica, aceasta misiune. Intre ele, proiectul nostru duce cel mai departe demersul premergator introducerii patrimoniului in curricula oficiala.
| Scopul proiectului
1.Familiarizarea scolarilor cu patrimoniul cultural local: definitii, monumente istorice, sarbatori, mestesuguri . Pe termen lung: formarea unui sentiment pozitiv fata de patrimoniul cultural local. Deriva: responsabilitate, respect de sine si atasament, bazate pe cunoasterea valorilor detinute de comunitate - premise pentru dezvoltare durabila, mai ales in mediul rural.
2. Antrenarea profesorilor in cunoasterea si transmiterea patrimoniului catre copii.
3.Pe termen lung: 1. introducerea studiului patrimoniului cultural in curricula oficiala a invatamantului romanesc. 2.Promovarea si protejarea patrimoniului prin atitudinea comunitatii locale.
| Aria geografica
Judetul Ilfov si orasul Bucurest
| Rezumat
Asociatia a dezvoltat in ultimii 6 ani proiecte educationale de promovare a patrimoniului cultural local in mai multe zone ale tarii, dar mai ales in judetul Ilfov. Constatand putinatatea informatiilor cuprinse in continuturile curriculei oficiale a invatatmantului romanesc, cu privire la patrimoniul cultural si lipsa unei abordari zonale, am hotarat crearea unui manual zonal pe aceasta tema. Etapele parcurse au fost: 1.realizarea unei metodologii didactice specifice, posibil de implementat in orice judet al tarii, cu obiectivul de a familiariza copiii de varsta scolara cu valorile patrimoniului local: notiuni generale, monumente istorice, sarbatori si traditii, mestesuguri. 2.Particularizarea continuturilor pentru judetul Ilfov, in urma unei documentari temeinice (biblioteca, teren, muzeu).3. Realizarea manualului – 19 lectii – text, imagine, layout, tipar, primul tiraj 1000 exemplare. 4.Realizarea unei planse didactice insotitoare (70/100cm), Monumente istorice Judetul Ilfov. 5. Expozitie despre educatia prin patrimoniu si lansarea manualului, 4-12.09.2012, Carturesti Pictr Verona, Bucuresti. 6. Distribuirea cărții catre institutiile partenere: 11 scoli din judet si Bucuresti,( care lucreaza la clasa in anul scolar 2012-12013 cu acest manual), alte cadre didactice, toti directorii de scoli din judet, alte ONG-uri din tara. 7. Realizarea site-ului proiectului: http://patrimoniupentrucopii.piscu.ro/, cu postarea PDF-ului cartii pentru descarcare gratuita. 8. Promovarea proiectului: 8 aparitii presa si TV. 9. 10 workshopuri tematice oferite elevilor care implementeaza manualul. 10.comunicarea cu alte ONG-uri din tara in vederea replicarii proiectului. 10 ONG-uri si-au manifestat interesul iar 3 dintre ele au inceput lucrul pentru realizarea de manuale in judetele lor.
| Date beneficiari
Un grup de cca 50 de copii cu care am lucrat in ultimii 6 ani au contribuit, prin interactiunea lor, la construirea manualului. Am organizat un workshop pentru invatatoarele care urmau sa implementeze cartea. Cca.300 de copii au participat la workshopurile de patrimoniu de la Piscu. Un articol al parteneriatului cu scolile cere cadrelor didactice sa puna la dispozitia noastra materialele rezultate din lucrul cu copiii dupa manualul nostru, de asemenea sa semnalizeze diferite aspecte observate in lucrul cu copiii. Acestea ne vor fi de folos la realizarea unei editii imbunatatite, in urma implementarii pilot.
| Rezultatele proiectului
1.Un manual scolar zonal despre patrimoniu cultural: concept original, 19 capitole, 112 pagini: notiuni generale, sarbatori, monumente istorice, mestesuguri.PDF-ul cartii vizibil la http://patrimoniupentrucopii.piscu.ro/
2.O metodologie si o programa scolara pe aceasta tema posibil de implementat si in alte judete.
3.350 de copii invata in anul scolar in curs despre patrimoniul cultural al zonei lor. Vor fi mai informati, mai atasati, mai responsabili cu privire la valorile comunitatii din care fac parte. Cca 250 de cadre didactice lucreaza sau cunosc un manual inedit dobandind informatii si experienta in educatia prin patrimoniu. 10 ONG-uri locale din alte zone ale tarii, afla despre manual si isi doresc sa realizeze replici ale lui in judetele lor. Dintre ele 3 incep lucrul in 2013: Maramures, Timis, Brasov. In urma experientei pozitive Asociatia Gaspar, Baltasar & Melchior incepe lucrul la manualul pentru Orasul Bucuresti.
4.Am dobandit informatii si experienta pentru implementarea unui astfel de proiect, marea provocare fiind nu atat relizarea cartii, cat ajungerea ei la publicul tinta. Acum stim care este traseul care trebuie urmat. 5.Un site despre educatia prin patrimoniu.6.2 mesteri implicati in proiect - nu mai lucreaza mestesug decat cu astfel de ocazii. Cca 300 de copii participa la workshopul de patrimoniu: olarit, tesut, documentare.
| Argument
Ca urmare a constatarii unei lacune de informatie (f.importanta in viziunea noastra) din curricula invatamantului romaneasc, am propus o metodologie, o programa si un manual interdisciplinar (acceseaza notiuni de istorie, geografie, literatura romana, religie, abilitati practice, educatie tehnologica)despre patrimoniul cultural. Am considerat ca o educatie pentru patrimoniu care sa poata genera atitudini favorabile, pe termen lung, trebuie sa inceapa la varsta scolara, acea etate in care afectivitatea este un argument forte in asimilarea cunostintelor. ”Retin si ma atasez pentru ca imi place, pentru ca este frumos.”. De aceea ne-am straduit sa fie o carte cat mai prietenoasa, textul este cald, lipsit de acele cuvinte din jargonul tehnic al cerintelor obisnuite, este multa imagine, iar tiparul este de calitate. In insiruirea lectiilor ne-am legat si de diferite momente ale anului, asa incat copiii sa poata asimila si chiar pune in practica cele invatate. Pentru cei care au participat la proiectul pilot am oferit o excursie de documentare la Piscu, sat de olari. Am organizat un seminar ante-implementare, cu profesorii care urmau sa lucreze la clasa cu manualul, pentru a le explica viziunea noastra asupra modului de lucru cu acest instrument didactic. Am considerat necesar acest lucru pentru ca multe dintre cadrele didactice sunt realmente blocate in formule prea putin dinamice si inadecvate in fond copiilor, care ar fi cu atat mai paguboase in acest context.
| Bugetul proiectului (in RON)
61000
| Parteneri
Muzeul National al Taranului Roman, Administratia Fondului Cultural National, Ordinul Arhitectilor din Romania, Centrul Cultural Palatele Brancovenesti Mogosoaia, Fundatia Pro Patrimonio, Fundatia Principesa Margareta a Romaniei, Inspectoratul Scolar Judetean Ilfov, 11 scoli din Bucuresti si Ilfov, Bussiness Soft Union
| Website-ul proiectului
http://patrimoniupentrucopii.piscu.ro/