Participanti & Proiecte
Telefonul Varstnicului
|
Organizator: Fundatia Regală Margareta a Romaniei |
|
Categorie: Servicii de asistenta sociala |
Fenomenul imbatranirii populatiei este incontestabil atat la nivel mondial si european, cat si la nivel national. 3.2 milioane de persoane din populatia totala a Romaniei este reprezentata de persoane cu varsta de peste 65 ani, conform Institutului National de Statistica.
Pe langa problemele financiare si cele medicale, categoria de populatie cu varsta de peste 65 ani intampina doua mari probleme: singuratatea si accesul limitat la informatie. Acestea sunt cauzate atat de fenomenele sociale de izolare si discriminare a persoanelor varstnice, cat si de incapacitatea acestora de informare prin mijloace moderne si inadaptarea la societatea comunicationala actuala.
In ce priveste problema singuratatii, aproximativ 1.500.000 de varstnici din Romania sunt astazi afectati de singuratate, conform unui studiu realizat de GFK pentru FPMR.
| Scopul proiectului
Scopul proiectului este cresterea calitatii vietii si a participarii sociale a persoanelor varstnice din Romania precum si promovarea demnitatii la o varsta inaintata.
Obiectivele Telefonului Varstnicului sunt:
- furnizarea de servicii de asistenta, informare si consiliere prin telefon pentru varstnice
- crearea de relatii de prietenie prin reapelare regulata si alinarea singuratatii persoanelor reapelate
- promovarea participarii in comunitate a seniorilor
- asigurarea unui grad mai ridicat de siguranta pentru victimele unor abuzuri.
| Aria geografica
Alba, Arad, Arges, Bacau, Bihor, Bistrita-Nasaud, Botosani, Brasov, Braila, Bucuresti, Buzau, Caras -Severin, Calarasi, Cluj, Constanta, Covasna, Dambovita, Dolj, Galati, Giurgiu, Gorj, Harghita, Hunedoara, Ialomita, Iasi, Ilfov, Maramures, Mehedinti, Mures, Neamt, Olt, Prahova, Satu Mare, Salaj, Sibiu, Suceava, Teleorman, Timis, Tulcea, Vaslui, Valcea, Vrancea
| Rezumat
Telefonul Varstnicului este un proiect dezvoltat in sprijinul varstnicilor din intreaga tara, ca raspuns la problema imbatranirii populatiei, fenomen in crestere care afecteaza Romania si intreaga Europa. Aproximativ 1.500.000 de vârstnici din România sunt astăzi afectați de singurătate într-o mai mare sau mai mică măsură, conform studiului național realizat de GfK pentru FPMR în septembrie 2015. Același raport relevă topul celor 5 probleme: situația financiară, problemele de sănătate, dependența de ceilalți, sentimentul de inutilitate și de singurătate, precum și lipsa unui interlocutor.
Prin Telefonul Varstnicului - o linie telefonica gratuita si confidentiala, proiectul raspunde nevoilor de informatie si de consiliere a varstnicilor care nu stiu la cine sa apeleze si caror institutii sa se adreseze, cat si acelora care doresc sa se implice in comunitate sau care se confrunta cu singuratatea. La cerere, persoanele varstnice au posibilitatea de a fi reapelate periodic, primind astfel sprijin moral si emotional din partea operatorilor specializati, pregatiti sa le vina in ajutor.
In primele doua luni de functionare a liniei telefonice, s-au acordat servicii de asistenta, informare si suport catre 517 apelanti unici, s-au inregistrat 1064 de contacte cu apelantii, s-au stabilit 73 de relatii de prietenie prin reapelare regulata, s-au inregistrat peste 120 de ore petrecute de oepratori pentru alinarea singuratatii.
Campania de informare despre Telefonul Varstnicului a ajuns la batrani atat din mediul urban, cat si din rural, prin mediatizare tv si radio. Peste 150.000 de pensionari au primit flyere odata cu pensia prin postasi ai Postei Romane.
Apelurile primite arata faptul ca un numar foarte mare de varstnici din intreaga tara au nevoie de informatii,ajutor si companie
| Date beneficiari
351 apelanti unici, persoane din Romania cu varsta peste 65 de ani, indiferent de sex, din mediul urban si rural, vorbitoare de limba romana, cu acces la servicii de telefonie fixa/mobila
| Date beneficiari
163 apelanti unici, persoane din Romania cu varsta peste 55 de ani, indiferent de sex, din mediul urban si rural, vorbitoare de limba romana, cu acces la servicii de telefonie fixa/mobila. 209 ONG-uri/institutii din intreaga tara care doresc sa devina partenere ale proiectului
| Activitati
1.Crearea liniei telefonice gratuite adresate varstnicilor, insemnand depunerea aplicatiei pentru alocarea unui numar gratuit de apelare si achizitia de hardware si software pentru call center, precum si amenajarea unui spatiu adecvat pentru derularea activitatii de call center.
2. Realizarea unui studio national privind situatia varstnicilor din Romania si problemele lor (GFK)
3.Acumularea unui set extensiv de informatii de interes general pentru varstnici. Ex: contacte ale Directiilor de Asistenta Sociala la nivel national, contact ale primariilor, informatii etc.
3. Promovarea proiectului si a serviciilor pentru publicul larg, in mass media populare in randul varstnicilor, dar si prin crearea unui website dedicat si desfasurarea unor campanii in social media.
4. Oferirea de servicii de call center gratuite prin: preluarea apelurilor si inregistrarea lor, oferirea serviciilor de informare si consiliere specializate pe problemele varstnicilor, oferirea de suport moral varstnicilor afectati de singuratate, reapelarea regulata a varstnicilor singuri ce doresc mentinerea unei relatii de durata, indrumare catre institutiile competente si urmarirea modului de solutionare a cazurilor.
5. Analiza datelor si raportare a informatiilor privind: cazurile de abuz, neglijare, singuratate a varstnicilor sau problemele si stilul de viata al varstnicilor care pot fi baza pentru formularea unor concluzii sau realizarea unui studiu privind situatia varstnicilor din Romania.
| Rezultatele proiectului
De la deschiderea liniei telefonice si pana in luna decembrie 2015, s-au oferit servicii de asistenta, informare si suport prin telefon pentru 517 apelanti unici, cu o medie de 10 apelanti unici/zi lucratoare, s-au inregistrat 1064 de apeluri efectuate sau preluate, aceasta insemnand mai mult de 120 ore de singuratate alinate, 73 de relatii de prietenie prin reapelare regulata fiind legate cu varstnici care s-au declarant impovarati de singuratate. Un mare plus este faptul ca am ajuns sa oferim serviciile noastre atat varstnicilor din mediul urban, cat si celor din mediul rural. Aproximativ 30% dintre apelantii nostri au declarant ca locuiesc in marile orase, 38% in mediul rural si in orasele mici si 32% in Bucuresti. De asemenea, peste 56% dintre apelantii nostri au marturisit ca locuiesc singuri, 10% ca locuiesc cu sotul/sotia si aproape 12% ca locuiesc cu alte rude. Nevoile la care am raspuns prin asistenta si indrumare au vizat solutii rezidentiale, ingrijiri la domiciliu, cazuri sociale, cazuri medicale, semnalari de abuzuri, modalitati de voluntariere, alinarea singuratatii, cresterea calitatii vietii, intarzierea imbatranirii fizice si psihice, precum si oportunitatile de prevenire si tratament precoce.
De asemenea, linia telefonica a functionat ca un instrument de legatura intre actorii implicati in asistenta varstnicilor, institutii publice, ONG-uri, furnizori de servicii, carora le-am semnalat cazuri de abuzuri sau nevoi particulare, in baza noastra de date avand 209 ONG-uri/institutii abilitate in domeniu.
| Bugetul
378892
| Parteneri
FUNDATIA VODAFONE ROMANIA
| Website proiect
www.telefonulvarstnicului.ro