Participanti & Proiecte
Scoala diversitatii- sectorul 5, promotor al educatiei incluzive si non discriminarii in scoala
|
Organizator: Asociatia Fluens |
|
Categorie: Incluziune sociala |
Colaborarea cu scoli din sectorul 5 a evidentiat problemnatica complexa ce pericliteaza evolutia scolara a copiilor din familii dezavantajate. Totodata, cadrele didactice, ca grup tinta secundar, sunt afectate de absenta unei viziuni integrative a situatiei copiilor,ceea ce determina o modalitate eronata de raportare la acestia. Am inteles ca stabilirea unei retele de parteneri de tip ONG - scoli si actiunea in cadrul unui triunghi educational care sa implice asistentii sociali, cadrele didactice si familia este premiza unei abordari eficiente a copiilor in risc de parasire timpurie a scolii. Recomandarea elevilor de catre scoli si realizarea de anchete sociale si evaluari a a evidentiat nevoia centrala a grupului tinta: un sistem educational nou, bazat pe parteneriat pentru abordarea completa, integrativa a copilului in risc de abandon.
| Scopul proiectului
Scopul: dezvoltarea componentei incluzive a educatiei scolare fata de categoriile dezavantajate socio-economic si discriminate pe considerente etnice in cadrul scolilor din sectorul 5
Obiective:
- Cresterea participarii la educatie si prevenirea parasirii timpurii a scolii in 10 scoli din sectorul 5
- Cresterea atractivitatii si caracterului inovativ al educatiei
- Imbunatatirea monitorizarii evolutiei scolare
- Promovarea spiritului antreprenorial si cetateniei active
- Promovarea egalitatii de sanse si non-discriminarii
- Formarea unei retele de colaboratori intre Asociatie si 10 scoli
| Aria geografica
Bucuresti, sectorul 5
| Rezumat
Proiectul "Scoala diversitatii" reprezinta un corolar al experientei educationale dobandite de Asociatia Sfantul Stelian pe parcursul a 18 ani de existenta. Proiectul este cofinantat din Fondul Social European prin POSDRU 2007- 2013 si a avut drept beneficiari 120 de copii dezavantajati din scoli din sectorul 5, dar s-a adresat si cadrelor didactice din reteaua de scoli colaboratoare. Copiii provin din familii defavorizate, dezorganizate, monoparentale, dominate de violenta casnica, abandon familial, dificultati materiale. Riscul de abandon scolar in randul beneficiarilor proiectului era foarte mare. Sectorul 5 este cea mai saraca zona a capitalei, avand cartiere marginase cu peste 40% populatie roma si cea mai mare rata a abandonului scolar. Copiii au provenit din familii cu grave carente educationale, ce nu constientizeaza importanta educatiei. In cadrul scolilor, acesti copii sufera de izolare si discriminare si nu sunt apreciati la justa lor valoare nici din punct de vedere intelectual, nici ca aptitudini, talent si abilitati. Problematica abordata in proiect a fost reprezentata de:
- lipsa unei componente incluzive solide a invatamantului romanesc ceea ce amplifica riscul de abandon deja existent
- lipsa continuitatii educationale: elevii in risc nu sunt asistati suficient/eficient la traversarea nivelurilor educationale de risc (prescolari- clasa I; nivel primar- nivel gimnazial; clasa a VIII a - liceu)
- abordare non-integrativa, trunchiata, a copilului in scoala, care nu tine cont de aspectele sociale, economice si psihologice ce afecteaza traseul educational.
| Date beneficiari
In cazul copiilor, implicarea in evaluarea activitatilor educationale desfasurate s-a realizat prin aplicarea de chestionare care ne-au permis adaptrarea activitatilor educationale in functie de programul scolar, necesitatile din scoala, necesitatile rezultate din dorinta de a promova talentul si aptitudinile copilului, etc.
Cadrele didactice din scoli si personalul de conducere au fost implicate frecvent in planificarea, desfasurarea, evaluarea activitatilor, participand la mese rotunde, grupuri de discutii, activitati de formare, activitati de monitorizare scolara, sedinte mixte cu parinti ai copiilor, etc. Intreaga derulare a proiectului in scoli a fost organizata si sustinuta cu sprijinul cadrelor didactice din respectivele institutii.
| Rezultatele proiectului
- 100% din copii au fost mentinuti in sistemul de invatamant
- 92% dintre copiiau promovat in clasele superioare
- Imbunatatirea rezultatelor scolare pentru 63% din copiii beneficiari
- Imbunatatirea frecventei scolare pentru 75% din copiii beneficiari
- 80% dintre copiii de varsta scolara au participat si au dobandit cunostinte suplimentare in cadrul cursurilor de operare P.C. si de limbi straine
- Toti beneficiarii proiectului au accesat serviciile educationale, resursele informationale, culturale si de consiliere puse la dispozitie prin proiect
- Cresterea gradului de responsabilitate sociala pentru 50% din elevii participanti la activitati de promovare a cetateniei active.
- Cresterea gradului de informare si sensibilizare in randul a 10 scoli privind particularitatile situatiei copilului dezavantajat
- Dezvoltarea a 10 conventii de colaborare/acorduri de parteneriat cu scoli din sectorul 5
- Toti copiii cuprinsi in grupa pregatitoare au dobandit competente si abilitati care vor facilita insertia ulterioara in scoala
- Inscrierea a 5 copii de varsta scolara care nu au frecventat nici o formă de învăţământ in sistemul de invatamant de tip “A doua sansa”
- 80% dintre parintii copiilor beneficiari au dobandit un grad sporit de constientizare a importantei scolii pentru evolutia ulterioara a copilului
- imbunatatirea capacitatii de exprimare si depasirea inhibitiilor pentru 90% dintre copii
- depasirea traumelor si problemelor detrerminate de situatiile tensionate din mediul familial
- imbunatatirea nivelului de trai pentru majoritatea familiilor copiilor
| Bugetul proiectului (in RON)
1016374
| Parteneri
Scolile Generale numarul 130, 132, 136 si 2; Inspectoratul Scolar Sector 5, Scolile Generale nr. 128, 131, 134, 115, 141, 148, 124, 127, 147, 135, scoala RUT
| Website-ul proiectului
www.sfstelian.org