Participanti & Proiecte
EDU-ACT - Educatie culturala pentru activarea comunitatilor in protejarea mostenirii culturale locale
|
Organizator: Mihai Eminescu Trust |
|
Categorie: Proiecte pentru tineret |
Contextul cultural din mediul rural se concentreaza pe sarbatori care reinvie traditii si obiceiuri stravechi, fii satului, ziua comunei sau targuri de produse traditionale. Chiar daca nu este o situatie ideala, la polul opus se afla elevii, care beneficiaza cel mai putin de participarea si implicarea in activitati culturale adresate categoriei lor de varsta. Activitatile culturale dedicate tinerilor sunt conditionate de activitatea scolara si de implicarea cadrelor didactice, alternativele cele mai accesibile la cultura fiind televiziunea si eventual radioul. EDU-ACT si-a propus sensibilizarea comunitatilor fata de valoarea patrimoniului cultural, deschiderea de noi perspective si posibilitati de interactionare intre tineri din mediul rural si urban si facilitarea accesului la cultura pentru locuitorii ariei de interventie.
| Scopul proiectului
Scopul a fost dezvoltarea de mijloace inovative de educatie culturala in vederea protejarii mostenirii locale. Obiectivele specifice au fost cresterea interesului tinerilor fata de mostenirea culturala prin initierea lor in arte ale spectacolului si utilizarea tehnologiilor multimedia, dezvoltarea expresivitatii si creativitatii tinerilor pentru a transpune informatii privind mostenirea culturala prin mijloace artistice, consolidarea sentimentului de apartenenta la comunitatea locala, facilitarea accesului la cultura si a socializarii, prin promovarea dialogul intercomunitar.
| Aria geografica
Municipiul Sighisoara (judetul Mures), satul Malancrav (comuna Laslea, judetul Sibiu) si satul Archita (comuna Vanatori, judetul Mures)
| Rezumat
Scopul proiectului cultural a fost dezvoltarea de mijloace inovative de educatie culturala in vederea protejarii mostenirii locale. Obiectivul general al proiectului l-a reprezentat constientizarea locuitorilor din 3 comunitati din zona centrala a Transilvaniei, asupra importantei pastrarii mostenirii locale, folosind mijloace inovative de educatie culturala. Obiectivul a fost atins cu ajutorul unui nucleu de tineri din mediul rural si urban, care s-au documentat si au reconstituit istoria locala, iar sub indrumarea unui animator cultural au pus in scena un spectacol multimedia cu privire la trecutul si viitorul patrimoniului cultural local. Documentarea istoriei locale s-a facut pe baza de inregistrari audio a unor persoane din sat, care au relatat povestiri ale locului. Interviurile au fost combinate cu cercetarile din monografiile satului si a orasului. Pentru consolidarea grupului de tineri s-au organizat workshop-uri, care au initiat tinerii in tainele si culisele spectacolului. Acest tip de educatie non-formala interactiva a angrenat participarea tinerilor, contribuind la cresterea increderii in sine. Sub indrumarea animatorilor culturali participantii la workshop-uri si-au folosit creativitatea pentru a pune in scena un spectacol multimedia, care a fost prezentat in diverse scoli din mediul rural. Experienta tinerilor prin participarea activa in proiect a intarit legatura cu meleagurile natale, a crescut gradul de preocupare a acestora pentru patrimoniu, devenind multiplicatori ai mesajului la nivelul comunitatii lor. Promovarea activitatilor culturale in mediul rural, create si oferite de tineri pentru comunitatea lor au readus in prim plan preocuparile culturale ale comunitatilor locale.
| Date beneficiari
Elevii si profesorii, in calitate de beneficiari au avut rolul de informare asupra ativitatilor proiectului si de diseminare a rezultatelor proiectului in comunitatile de proveninta. Cadrele didactice au prezentat proiectul in cadrul programului dedicat Zilei Profesorilor din Transilvania organizata la Sighisoara, oferind profesorilor participanti un exemplu practic de educatie culturala inovativa, incurajand preluarea metodelor de facilitare a activitatiilor extrascolare. Grupul tinerilor a contribuit la sporirea impactului asupra comunitatii a prezentarii spetacolului de teatru, ei fiind insotiti la spectacole de parinti si alti membrii ai comunitatii lor, atingandu-se astfel obiectivul de a conferi evenimentelor nu doar un rol cultural, ci si un caracter comunitar, prin facilitarea socializarii si a dialogului intercomunitar.
| Rezultatele proiectului
In cadrul proiectului a fost constituit un nucleu de 15 tineri din mediul urban si rural, care au participat la 2 workshop-uri interactive, datorita carora increderea in sine a tinerilor a fost consolidata. In cadrul atelierului de comunicare multimedia tinerii au invatat comenzi de baza pentru folosirea PC-ului, descarcarea si prelucrarea fotografiilor, accesarea internetului, crearea unui blog si stocarea datelor, pregatind tinerii sa tina pasul cu „explozia informationala” la care societatea asista in prezent. Prin realizarea a 36 interviuri cu ”inteleptii comunitatii” s-a realizat un transfer de informatii intre generatii, povestile fiind retrocedate comunitatii, prin arhiva realizata cu aceste marturii istorice ale localnicilor. Interviurile au stat si la baza realizarii scenariului de teatru, tinerii fiind stimulati de animatorul cultural sa transpuna intr-un spectacol trecutul, prezentul si viitorul patrimoniului cultural. Spectacolul pus in scena a fost prezentat in 5 localitati, la care au participat aproximativ 450 de spectatori, fiecare spectacol de teatru fiind urmat de o activitate de socializare intercomunitara. Din perspectiva cresterii accesului la Internet si mutarea interesului publicului de la canalele clasice catre cele online, proiectul a urmarit folosirea mijloacelor online de promovare a activitatilor, fiind realizata si o arhiva multimedia digitala a rezultatelor proiectului. Promovarea activitatilor culturale in mediul rural, create si oferite de tineri pentru comunitatea lor au readus in prim plan preocuparile culturale ale comunitatilor locale.
| Bugetul proiectului (in RON)
56041,31
| Parteneri
Liceul Teoretic „Joseph Haltrich” Sighisoara
| Website-ul proiectului
http://edu-act.blogspot.com