Participanti & Proiecte
Made in Rural
|
Organizator: Fundatia World Vision Romania |
|
Categorie: Dezvoltare economica si sociala |
Proiectul Made in Rural vine in completarea programelor de dezvoltare economica implementate de catre WVR in comunitatile rurale de peste 25 de ani, inclusiv ca o continuare a 2 proiecte implementate in perioada 2012-2014 in regiunile NV si SV.
Proiectul vine a raspuns nevoii de asigurare a unor venituri stabile pentru persoanele din categorii defavorizate, oferind atat oportunitati de accesare a pietei de munca locale (consiliere,mediere si formare profesionala), cat si de dezvoltarea unor initiative de antreprenoriat (cursuri, consultanta si sprijin financiar pentru initierea de mici afaceri).
Promovarea si sprijinul acordat dezvoltarii mestesugurilor traditionale a constituit un alt domeniu de interventie in cadrul proiectului, prin amenajarea si dotarea de Atelier si prin initierea unei retele de sprijin a mestesugarilor.
| Scopul proiectului
Scopul proiectului a fost dezvoltarea capitalului uman si cresterea ocuparii persoanelor din categorii defavorizate din mediul rural prin revitalizarea traditiilor populare si exploatarea potentialului economic non-agricol.
Ca obiective,proiectul a urmarit:
1.Facilitarea accesului pe piata muncii prin oferirea de servicii integrate de ocupare (informare,consiliere si mediere profesionala)
2.Dezvoltarea abilitatilor prin cursuri de formare in meserii cerute pe piata de munca
3.Sprijinirea initiativelor antreprenoriale prin oferirea de cursuri si premii pentru initierea de mici afaceri in rural.
| Aria geografica
judetele Iasi, Vaslui, Ialomita, Constanta, Valcea, Dolv, Alba, Brasov, Cluj, Bistrita-Nasaud, Ilfov
| Rezumat
În lucrul cu comunitățile rurale, World Vision România își asumă rolul de facilitator între oameni și resursele care îi pot ajuta să ducă o viață mai bună.
Proiectul MADE IN RURAL a reprezentat o nouă oportunitate de a le reaminti oamenilor din satele României că sunt deținătorii celor mai prețioase resurse, pricepere și tradiție, și de a-i sprijini să le pună în valoare.
Reînvierea meștesugurilor populare este o soluție accesibilă pentru creșterea veniturilor și o alternativă la subzistența prin agricultură. Încurajarea antreprenoriatului vine în întâmpinarea economiei șubrede a satului românesc și poate contribui la stoparea migrației în străinatate, fenomen care afectează deopotrivă copiii, familia și comunitățile.
Pornind de la aceste realități, am dedicat ultimii doi ani lucrului îndeaproape cu 2155 de oameni din grupuri vulnerabile – femei casnice, șomeri și agricultori de subzistență - pentru a le oferi sprijin să își depășească starea de vulnerabilitate în care se aflau.
Având la dipoziție un buget de aprox. 4 mil E, am reușit să oferim noi perspective și oportunități pentru bunăstare oamenilor din rural apelând la următoarele instrumente:
-consiliere și mediere profesională pentru 2005 persoane, dintre care peste 350 persoane care și-au găsit un loc de muncă
-cursuri de calificare în mesteșuguri și alte meserii cerute de angajatorii locali și formarea de abilitati antreprenoriale (7 tipuri de cursuri, 64 de grupe de formare și 1667 persoane certificate, dintre care 28 grupe antreprenoriat și 720 persoane certificate)
-sprijin pentru mici afaceri la țară (2,25 mil. lei ca premii, 189 de planuri afaceri premiate)
-18 atelierele de creație și meșteșug
-inițierea unei rețele de sprijin a meșteșugarilor din rural
-actualizarea platformei online www.targuldelasat.ro
| Date beneficiari
Conform indicatorilor de proiect asumati, principalele categorii de beneficiari, au fost: - 75 Persoane în căutarea unui loc de muncă - 298 Persoane inactive - 1455 Persoane ocupate în agricultura de subzistenţă - 35 Şomeri de lungă durată - 38 Someri tineri
| Date beneficiari
Ca beneficiari indirecti, proiectul a vizat cele 18 comunitati rurale in care au fost dezvoltate Atelierele de creatie si organizatiile care au perticipat la initierea Retelei de mestesugari (19 organizatii).
| Activitati
Proiectul a constat in:
1. Dezvoltarea si implementarea de servicii integrate de ocupare, astfel: informare (2155 persoane), consiliere profesionala (peste 2000 pers.) si mediere pe piata muncii, activitate care a facilitat angajarea a peste 350 persoane.
2. De pachetul de formare profesionala au beneficiat peste 1660 de persoane, fiind oferite 7 tipuri de cursuri pentru 64 de grupe de cursanti, organizate peste 30 comunitati. Acestea au vizat urmatoarele domenii: tesator manual, confectioner, lucrator in turism, lucrator comercial, antreprenoriat sau operator comanda numerica.
3. Sprijinirea initiativelor de antreprenoriat s-a facut pe de o parte prin dezvoltarea competentelor antreprenoriale (peste 700 pers. certificate) si, pe de alta parte, prin oferirea de servicii de consultanta pentru dezvoltarea de planuri de afaceri si premierea celor mai bune astfel de planuri - 189 premii in valoare totala de 2,25 mil. lei- pentru initierea de mici afaceri.
4. Revitalizarea mestesugurilor traditionale a fost o activitate complementara a proiectului, 18 Ateliere de Mestesug fiind sprijinite a se dezvolta in tot atatea comunitati. De asemenea a fost facilitata initierea unei Retele a mestesugarilor rurali, din care fac parte aprox. 20 de organizatii. In acest sens, au fost organizate 5 evenimente de promovare si 2 vizite de studiu la nivel national.
5. Componenta de cercetare a urmarit analiza impactului proiectului si oportunitatea dezvoltarii unor initiative asemanatoare de WVR.
| Rezultatele proiectului
Proiectul a atins urmatoarele rezultate:
- 2155 participanti
- 2005 persoane consiliate
- 348 persone angajate
- 1667 certificate
- 7 tipuri de cursuri organizate
- 189 planuri de afacere premiate
- 2,25 mil lei premii pentru initierea de mici afaceri
- 18 Ateliere de Creatie si Mestesug
- 1 Retea a mestesugarilor rurali
Cel mai mare beneficiu adus persoanelor din grupul tinta a fost increderea pe care acestia au capatat-o in fortele proprii, trecand de la statutul de pesroane fara ocupatie sau care lucrau in agricultura de subzistenta, la persoane care si-au gasit deja locuri de munca sau chiar si-au initiat mici afaceri, punand suflet si talent in aceasta directie.
Exemple in acest sens pot fi tesatoarele din Laza, judetul Vaslui, care in mai putin de un an au pus bazele unei asociatii recunoscute la nivel judetean, participant nelipsit la diferitee targuri locale sau regionale, sau antreprenori care au reusit inclusiv sa intre pe piata internationala cu produsele pe care le fac sau sa ofere in comunitatile lor servicii care nu existau sau erau foarte greu accesibile (cofetarie, service auto, frizerie etc.).
Cele 3 vizite de studiu organizate, inclusiv participarea la Conferinta de final de proiect sau Targul de produse mestesugaresti organizat in Bucuresti, au fost alte oportunitati prin care beneficiarii de proiect sa relationeze cu alte persoane cu aceleasi interese, sa cunoasca locuri noi si sa afle mai multe despre initiativele asemanatoare aflate in diferite stadii de dezvoltare.
| Bugetul
16296533,5
| Parteneri
Asociatia pentru Sprijinirea Dezvoltarii Rurale Dezmir, SC ASCENDO SRL
| Website proiect
www.madeinrural.ro