Participanti & Proiecte
Caravana Metropolis - cinema in aer liber
|
Organizator: Asociatia Culturala Metropolis |
|
Categorie: Impact |
In Romania, nivelul de participare la activitati culturale si frecventa vizionarii unui film la cinematograf sunt cele mai scazute din Europa, nivelul de media literacy la fel, oferta cinematografica este reprezentata cu preponderenta de productii americane comerciale, box office-ul e repartizat in procent de 8 pentru filmele europene si 90 pentru cele americane, raportul salilor de cinema/locuitor este unul dintre cele mai mici din Europa. Si cererea, si oferta de film european, film de autor sau film independent sunt foarte slabe pe piata culturala romaneasca. 29% dintre romanii care nu merg la cinema motiveaza acest dezinteres pe baza ofertei cinematografice slabe calitativ.
| Scopul proiectului
Scop: dezvoltarea unui produs cultural de interes local și național, care să satisfacă nevoile iubitorilor de film, să deschidă apetitul pentru film european şi românesc, unui potențial public, prin diversificarea ofertei culturale în zona cinematografiei.
Obiective:
- Creșterea accesului publicului general și a celui avizat la producții cinematografice de calitate și sporirea cunoștințelor cinematografice ale acestuia
- Încurajarea industriei de film independent și european și facilitarea circulației acestor opere cinematografice pe piața culturală din România
| Aria geografica
Arad, Timisoara, Brasov, Sibiu, Bucuresti
| Rezumat
Caravana ameliorează situaţia gravă în care se află infrastructura cinematografică din România, oferind o sală de cinema atipică şi extrem de atractivă pentru publicul larg. Proiectul aduce, gratuit, în faţa publicului larg, cele mai apreciate producţii cinematografice contemporane, premiate la festivaluri internaţionale de profil, dar care nu se regăsesc în oferta cinematografelor din ţară. Proiectul are un caracter itinerant, fiind desfasurat in mai multe orase din Romania. Caravana pune accent pe filmul independent si pe productiile europene, asigura circulatia operelor contemporane de arta cinematografica si accesul publicului larg la acestea si are ca efect cresterea nivelului de film literacy al publicului din Romania si cresterea consumului si a cererii de filme de calitate. Proiectiile de film se desfasoara in parteneriat cu institutii locale si nationale din domeniul administratiei publice si din cel cultural, promovarea se face pe canale de comunicare variate, cu acoperire locala si nationala, inclusiv TV, metrou, mediul online. Proiectul are un caracter incluziv si nediscriminatoriu, evenimentele sunt gratuite si se desfasoara in aer liber, in spatii publice, accesul fiind neingradit. Proiectiile sunt accesibile publicului larg, inclusiv copiilor si batranilor, turistilor, persoanelor cu dizabilitati, persoanelor stigmatizate, locuitorilor de la periferia oraselor, celor a caror situatie economica nu le permite sa ia parte la activitati culturale cu bilet. Echipamentul folosit asigura o experienta cinematografica la cele mai inalte standarde de calitate audio-video, este unic in Romania, constituie o infrastructura culturala mobila si impresioneaza de fiecare data publicul.
Rezultate:
- 26 filme proiectate
- 5 orase
- 54 proiectii de film
- 63150 spectatori
| Date beneficiari
63150 spectatori – publicul larg, indiferent de varsta si categorie sociala, dar mai ales tineri cu varste intre 15 si 40 de ani, cu un grad de educatie mediu si ridicat, cinefili; persoane vulnerabile din punct de vedere economic, social sau al starii de sanatate, minoritati nationale Distribuitori de film Prestatori de servicii Parteneri media 50 voluntari
| Date beneficiari
- comunitatile locale ale oraselor - autoritatile locale - reprezentanti ai industriei cinematografice din Romania si de la nivel international (actori, regizori, producatori si distribuitori de film)
| Activitati
Selectia filmelor – criterii: productii cinematografice recente, apreciate la cele mai importante festivaluri internationale de film, cu un continut accesibil publicului larg, potrivit unor categorii de varsta cat mai diverse; retrospectiva de film – filme esentiale pentru cultura oricarui cinefil
Stabilirea parteneriatelor locale – autoritati publice locale, parteneri media locali, echipe de voluntari – obtinerea finantarilor, spatiilor de proiectie si avizelor, comunicare targetata pe publicul local, oportunitati de invatare pentru voluntari – metode: evidentierea compatibilitatii cu strategiile culturale locale, parteneriate interdisciplinare, conformitate legislativa si luarea masurilor de siguranta publica
Promovare: TV si radio nationale, mass-media locale, online – inclusiv retele de socializare, metrou, outdoor, PR.
Desfasurarea proiectiilor: asistenta tehnica permanenta, continuitate in locatie – firma de paza
| Rezultatele proiectului
- 63150 spectatori
- 5 orase
- 54 de proiectii de film
- 26 filme proiectate
- 50 voluntari
- cresterea accesului comunitatilor din 5 orase la opere cinematografice de calitate
- cresterea consumului de arta cinematografica de calitate
- cresterea nivelului de film literacy in cadrul societatii romanesti
- asigurarea circulatiei operelor cinematografiei contemporane
- dezvooltarea infrastructurii culturale din Romania, prin crearea unei sali de cinema itinerante
- sprijin pentru industria cinematografica din Romania si de la nivel international
- cresterea coeziunii sociale si a atasamentului fata de comunitate, prin participarea in comun, in aer liber, la un act cultural
- cresterea nivelului de incluziune sociala, prin cresterea accesibilitatii persoanelor defavorizate la activitati culturale
- evidentierea potentialului cultural al spatiilor publice in care au avut loc proiectiile de film
- imbunatatirea imaginii oraselor ca actori culturali si optiuni atractive pentru turisti
- crearea unui model de bune practici in domeniul colaborarii intre institutii publice si mediul nonguvernamental
- promovarea si incurajarea voluntariatului
| Argument
Avand in vedere gratuitatea evenimentelor, calitatea proiectiei, anvergura campaniei de promovare, faptul ca proiectul se desfasoara in spatii publice accesibile, dar si luand in considerare notorietatea acestui proiect aflat in 2015 la a patra editie, Caravana Metropolis are un impact major: peste 63000 de spectatori in 9 saptamani de proiectie. Efectele sunt cu atat mai mari cu cat Caravana este un proiect itinerant, care isi propune sa imbogateasca cultura cinematografica a spectatorilor din mai multe comunitati din Romania, imbunatatind imaginea oraselor-gazda de centre culturale, responsabile pentru dezvoltarea culturala a locuitorilor, deschise catre evenimente inovative si capabile sa le ofere turistilor experiente culturale memorabile. Caravana a devenit un proiect cultural de traditie, un eveniment asteptat cu entuziasm de spectatori, un reper pentru viata culturala a oraselor (Caravana e inclusa in mai multe strategii de dezvoltare locala ale autoritatilor publice) si un eveniment al comunitatii, o activitate desfasurata in comun. Proiectul se desfasoara pe o perioada destul de lunga, iar selectia de film este diversificata, astfel incat Caravana convinge publicul de calitatea acestui proiect si modifica optiunile cinematografice ale spectatorilor. Constatand succesul Caravanei, autoritatile locale sunt impulsionate sa investeasca in cinematografie si accepta mai usor sa sprijine sectorul cultural si sa permita desfasurarea activitatilor culturale in spatii publice.
| Bugetul
157221
| Parteneri
Casa de Cultura a Municipiului Arad, Casa de Cultura si Primaria Timisoara, Primaria Brasov, Primaria Sibiu, Primaria Sector 3, Centrul National al Cinematografiei, Institutul Francez
| Website proiect
www.caravana.metropolisfilm.ro