Participanti & Proiecte
Mici scriitori pentru mari înțelepți – o antologie de autoportrete
|
Organizator: |
|
Categorie: Premiul Special pentru INOVAȚIE |
Lucrând cu copiii am fost martorul emoțiilor inhibate de ei, nevoii lor de a fi văzuți și descoperiți. Fiind instituționalizați, lumea în care trăiesc îi neglijează încă flagrant. De la profesori care le dau note de trecere din milă, uitându-i apoi în ultima bancă și până la donatori care vin cu cadouri de Crăciun, considerând că s-au achitat astfel de datoria anuală către copiii societății. Astfel au adunat destule lacune, iar social au ajuns să funcționeze, cu rușine și discreție, în cerc închis –„căminiștii” stau întotdeauna cu „căminiștii”. Am vrut pentru acești copii educație, demnitate, egalitate, reconsiderare și valorificare, pe care știam sigur că le merită. Inspirația a venit în 2018, când, printr-un proiect în colaborare cu Asociația 7Arte,am organizat cu succes pt. copii ateliere de lectură susținute de scriitori contemporani.
| Scopul programului
Scop: amenajarea unei biblioteci special pentru copii, unde să aibă loc ateliere de scriere, finalizate prin publicarea unei cărți.
Obiective centrate pe nevoile copiilor:
- valorificarea traumelor copiilor ca sursă de inspirație literară și transformarea lor în calități morale
- redarea demnității, egalității, creșterea încrederii în sine și capacității de autodezvăluire a copiilor
- conectarea profundă a copiilor între ei; deschiderea cercului lor de relații către oameni ce nu fac parte din sistemul de plasament
- alfabetizare; achiziții literare și stimularea imaginației copiilor.
| Aria geografica
București
| Rezumat
Primul pas a fost să proiectăm, în ian.2020, o bibliotecă,un spațiu exclusiv al copiilor,cu o selecție de peste 1000 cărți noi, dedicate vârstelor lor (7-18 ani). Planul arhitectural a presupus „căsuțe” încastrate și tapițate, o abstractizare a „satului” deschis de SOS Satele Copiilor în București, care găzduiește din 1993 copii separați de familie.În luna dec., în plină pandemie, am oferit copiilor acest spațiu,realizat 100% din voluntariat și donații. Mi-e greu să descriu încântarea cu care copiii au conștientizat că o bibliotecă nu e doar o înșiruire de rafturi umplute până la refuz de cărți, așa cum au mai văzut ei prin anexele școlilor,ci că poate fi un spațiu cu personalitate în care își pot petrece timpul. Apoi am pornit niște ateliere de lectură și scriere creativă, la finalul cărora copiii au realizat povești pe care le-am publicat într-o carte în dec.2021.Micii scriitori au vârste între 10-17 ani. Atelierele au fost începute în ianuarie 2021 și au durat 4 luni intense, cu sesiuni zilnice de scriere,de grup și individuale. Partea grafică a cărții a fost realizată de 19 artiști de talie internațională din cadrul Clubului Ilustratorilor, care s-au alăturat proiectului, fiecare ilustrând câte o poveste. Pe lângă ilustrații, fiecare lucrare este însoțită și de un portret,care îl înfățișează pe autor într-o formă artistică. Editura Humanitas a acceptat cu mare entuziasm propunerea de a tipări cartea. Feedback-ul pentru povești a fost unul extraordinar, iar board-ul editurii s-a oferit să finanțeze în totalitate acest proiect. Astfel copiii și-au văzut numele pe coperta unei cărți adevărate,unde și-au pus imaginația și emoțiile, trăirile din copilăria timpurie și idealurile spre care aspiră. Cartea rulează în circuit închis (donatori, sponsori, voluntari, parteneri).
| Date beneficiari direcţi
32 beneficiari cu vârste cuprinse între 7 și 18 ani, beneficiari ai bibliotecii moderne; respectiv 18 beneficiari cu vârste cuprinse între 10 și 17 ani, autori ai poveștilor cuprinse în carte
| Activitati
1) Amenajarea bibliotecii:
- realizarea schițelor sălii, a planurilor,nevoile materiale și bugetului necesar, în colaborare cu arhitectul voluntar al proiectului (ian.-mar.2020)
- decopertarea pereților, izolarea și zugrăvirea lor, realizarea instalației electrice de către o firmă de contrucții pro bono (mar.-aug.2020)
- realizarea mobilei și instalarea ei de către o firmă specializată, în regim de voluntariat (sept.-noi. 2020)
- dotarea electronică a sălii (noi.2020)
- strângerea donațiilor de cărți noi dedicate grupului-țintă, 7-18 ani (mar.-dec.2020)
- inaugurarea spațiului (dec.2020)
2) Realizarea cărții:
- înscrierea copiilor doritori în proiect (dec.2020)
- ateliere zilnice de scriere literară, individuale și de grup, realizate de coordonatorul proiectului, voluntar (ian-mai 2021 )
- editarea textelor de către coordonatorul proiectului, în colaborare cu copiii (mai-iun.2021)
- cooptarea ilustratorilor în proiect, încheiere contracte cesiune drepturi de autor ale ilustratorilor și autorilor (iun.-iul.2021)
- realizarea graficii cărții de către ilustratori, incluzând ilustrația pentru povești și portretele estetizate ale copiilor (iul.-sept.2021)
- ofertarea unui număr de 10 edituri,finalizată cu acceptul Editurii Humanitas (colecția Humanitas Junior);încheierea contractului de colaborare, proofreading editură,machetarea, tipărirea și distribuirea exemplarelor (sept.-dec.2021)
-lansarea volumului ca o antologie de 18 povești și 19 ilustrații (povești + copertă) (dec.2021)
| Rezultatele programului
Psihologice: copiii au învățat să își fixeze un scop și să îl îndeplinească, și-au îmbunățățit stima de sine, încrederea în potențialul lor, au căpătat mai bune capacități de exprimare și acceptare. Scrisul a fost terapeutic pt. ei; realizând sensul traumelor pe care le-au trăit, au extras din ele morala,scăpând de sentimentul de vinovăție. Copiii au putut reflecta de profundis la modul lor de a simți,de a gândi,precum și la cum își pot optimiza calitățile.
Educaționale: copiii au descoperit cum să structureze acțiunea,cum să creeze un scenariu,să contureze fișele de personaj,să formuleze argumente literare,puncte și contrapuncte,cum funcționează umorul și suspansul,importanța moralei și caracterul etic al literaturii,și-au estetizat limbajul,și-au îmbogățit vocabularul, au învățat să lucreze cu dicționarul și să folosească Internetul constructiv.
Social: cei mici au devenit mai conștienți de rezultatele interacțiunii lor cu alții. Punând în cauzalitate personajele,ei au devenit mai înțelepți social. Au ales singuri exemple din viața lor reală pe care le-au analizat din mai multe perspective. Copiii au devenit mai atenți la exprimarea lor verbală și la sensul cuvintelor,pe care nu le prețuiau până acum.Ei și-au dat seama că au ceva de spus,că se pot face ascultați și că e în regulă să își expună ideile,că nu vor fi judecați și că sunt egali cu ceilalți oameni.Au învățat că se pot remarca prin rezultate pozitive,că nu e nevoie să atragă atenția prin conduite negative,așa cum erau tentați până atunci.La finalul proiectului,cei mai mulți dintre copii vor să devină scriitori.
| Buget
0
| Parteneri
Asociația SOS Satele Copiilor, Editura Humanitas, Clubul Ilustratorilor
| Website program
https://www.facebook.com/SOSSateleCopiilor/posts/pfbid02w7rxxcyG7H5xZ3GN9SE4yWYx1M3ZpkZoYEAQaCrXQNE8fSxvRH6ZWTmd2HzMqPxal