close

Abonează-te la newsletter

Lasă-ne adresa de email
și fii primul care află noutățile.




Participanti & Proiecte



Mentorat pentru performanta



| Organizator:
    Fundatia Comunitara Iasi
| Categorie:
    Educatie, Invatamant, Cercetare
| Problema de fond
    Vinovatie, constiinta sacrificiului si povara de-a trai cu responsabilitatea de-a alege intre excelenta nascuta din pasiune si o activitate „la negru”, care, poate, ar mai domoli din presiunile financiare prin care trece familia. Parintii bursierilor sint adesea fortati sa aleaga intre facturi si investitia in educatie. Uneori, sint plecati in strainatate, alteori sufera de alcoolism sau tulburari emotionale. Din 2012 si pina in 2014, la intilnirile lunare cu bursierii, coordonatorii Fondului de Burse s-au incredintat ca sprijinul financiar nu este suficient. La rindul lor, donatorii si-au dorit sa fie mai mult decit un numar de cont. Ana-Aurelia Baianu, psiholog, a creat programul de mentorat dupa o serie de intilniri individuale si de grup cu 28 de bursieri si 24 de donatori, ca sa identifice nevoile, problemele si asteptarile.

| Scopul proiectului
    Pentru că soluțiile standardizate sint adesea ineficiente, am cautat sa cream un cadru in care bursierii si donatorii sa poata sa deprinda in mod personalizat un stil mental si comportamental proactiv si armonios. Principalul obiectiv urmarit a fost sa integram in program minim 20 de donatori si 15 bursieri, iar obiectivul pe termen lung este sa dezvoltam intelepciunea emotionala (care include o stima de sine stabila, sociabilitate armonioasa si flexibilitate intelectuala si afectiva) a celor care participa la program mai mult de doi ani.

Mentorat pentru performanta Mentorat pentru performanta Mentorat pentru performanta

| Aria geografica
    Iași

| Rezumat
    Iesenii care contribuie la Fondul de Burse se implica direct in destinul tinerilor performanti. Prin sprijinul financiar acordat personal, incearca sa indeparteze reflexul vietii de supravietuire pe care-l deprind majoritatea copiilor care traiesc in familii nepregatite financiar si emotional pentru a le sustine talentul.

Prin „Mentorat pentru performanta”, tinerii cu rezultate excepționale si donatorii lor intra intr-un program de dezvoltare personala, profund individualizata. Din 2012, cind a demarat programul „Fondul de Burse”, a devenit evident ca sprijinul financiar nu este suficient pentru a debloca procesul de explorare și auto-afirmare pentru copiii străluciți care trăiesc în contexte vulnerabile. Donatorii si-au exprimat, la rindul lor, nevoia de-a participa cu propria lor experienta de viata, la dezvoltarea tinerilor pe care ii sprijina financiar. Sesiunile de mentorat au inceput in 2015, dupa ce, prin interviuri individuale si de grup conduse de un psiholog, au fost cartografiate in profunzime nevoile de crestere, asteptarile si problemele semnalate de un esantion format din 28 de bursieri si 24 de donatori. Sub indrumarea unei echipe formate din patru psihoterapeute, coordonate de psihologul Ana-Aurelia Baianu, donatorii si bursierii au fost indrumati sa descopere in mentorat o forma reciproca de dezvoltare personala. Dupa trei ateliere de grup destinate viitorilor mentori si un sir de sedinte saptaminale de consiliere, derulate pe parcursul unui an, bursierii si-au re-echilibrat stima de sine, iar donatorii s-au dezvoltat pe plan spiritual. „Pentru prima data sint fericita”, a povestit Ioana P., de exemplu, un copil olimpic care traia cu paralizia emotionala pe care o deprind tinerii carora nu le este permis sa-si dezvolte autonomia.


| Date beneficiari
    32 de adulti donatori, 1 parinte, 21 de adolescenti

| Date beneficiari
    100 de adulti donatori, 140 de adolescenti si parintii acestora

| Activitati
    Trei ateliere coordonate de psihologul Ana-Aurelia Baianu - „Mentoratul ca stare”, „Mentoratul ca fapt” și „Mentorat pe calea undelor” - au fost organizate, in grupuri de cate maxim sase persoane, pentru donatorii care si-au dorit sa devina mentori. In primul atelier, donatorii au fost introdusi prin meditatie ghidata in stari care sa le permita sa recunoasca mentorii din viata lor, de care nu au fost constienti. Ana-Aurelia Baianu i-a familiarizat cu ce inseamna mentoratul in planul dezvoltarii holistice, ca fiinta si le-a explicat reciprocitatea din relatia de mentorat, în care discipolul ofera mentorului, iar nu doar vice-versa.

In al doilea atelier, cu o abordare mai practica, donatorii au stabilit cum vor sa experimenteze mentoratul, cu ce obiective și ce jaloane vor folosi pentru a monitoriza succesul relatiei. Cel de-al treilea atelier s-a adresat mentorilor care nu pot tine legatura cu bursierii altfel decit online.

Pe parcursul anului, 21 de bursieri au participat la sedinte individuale de consiliere, coordonate de patru psihoterapeute. Prin terapii cognitiv-comportamentale, impletite cu explorarea personala prin dialog, desen si modelaj in plastilina, bursierii au invatat sa recunoasca tiparele emotionale din viata lor. Au lucrat pentru ridicarea stimei de sine, testind strategii de adaptare la contextele familiale si metode de regenerare, pentru a preintimpina epuizarea psiho-emoționala, la care ajung, indeobste, adolescentii olimpici.


| Rezultatele proiectului
    32 de donatori, un parinte si 21 de adolescenti au participat la sesiunile de consiliere. „Terapia ma face sa imi dau seama de ceea ce simt cu adevarat. Ma face sa vad si sa comunic altfel cu cei din jurul meu.”, povesteste Sinziana, bursiera care a participat la sedintele de terapie. Despre libertatea interioara pe care o ofera intilnirile de consiliere vorbeste si Irina:„Sedintele de psihoterapie reprezinta acele momente in care ma desprind de aglomeratia cotidiana si ma intorc spre mine cu ajutorul Anei, o persoana la care ma gindesc acum precum la o foarte draga prietena. De-a lungul celor trei sedinte am discutat atit despre relatia mea cu familia, scoala si societatea, cit si despre relatia cu mentorul. Ana m-a dirijat cu calm spre depistarea solutiilor pentru dificultatile intilnite. A denumi intilnirile noastre „sedinte” mi se pare un lucru fortat, caci termenul trasmite ideea unor discutii rigide, formale, pe cind intilnirile defasurate o data pe saptamina sunt adevarate binecuvintari si trepte spre autocunoastere.”

Mentorii au descoperit ca prin bursierii lor, se apropie de arta, de voluntariat si trec din nou prin intrebarile existentialiste pe care si le-au pus in tinerete.

Printr-o analiza statistica pe care am condus-o pe baza raspunsurilor oferite de 40 de bursieri si donatori care au completat un chestionar care evalueaza nivelul intelepciunii si atitudinile fata de intrajutorare, am putut vedea ca persoanele care au participat la program mai mult de un an au simtit in acea perioada o crestere sprituala si o mai mare disponibilitate de a oferi


| Bugetul
    13000

| Parteneri
    Primăria Municipiului Iași, Cabinet Willing Iași de dezvoltare personală

| Website proiect
    http://www.fundatiacomunitaraiasi.ro/fondurile/fondul-de-burse/





Copyright © Gala Societății Civile - 2024
Site dezvoltat de Netvibes