Participanti & Proiecte
Festivalul International de Film pentru Copii KINOdiseea
|
Organizator: Asociatia Culturala Metropolis |
|
Categorie: Arta si cultura |
KINOdiseea este primul festival de film pentru copii de dupa 1989. A fost organizat din nevoia de a asigura accesul copiilor la filme de calitate, de a creste nivelul de alfabetizare media si cunostintele in domeniul cinematografiei. Scolile trebuie sa se implice in educatia culturala a elevilor, asa ca au devenit parteneri ai festivalului. Crizele pe piata muncii afecteaza mai ales tinerii; cinematografia creeaza produse cu valoare adaugata ridicata si este un domeniu atractiv, dar copiii nu pot afla despre acesta in scoala. Copiii din centrele de plasament au un acces redus la cultura si performante scolare scazute – KINOdiseea a stabilit parteneriate cu centre de plasament, asigurand participarea acestor copii la festival. Consumul de productii americane slabe calitativ trebuie inlocuit cu consumul de film de arta/film european.
| Scopul proiectului
Scop: crearea unui eveniment cultural in domeniul cinematografic dedicat copiilor si tinerilor.
Obiective: cresterea accesului copiilor la productii cinematografice de calitate, potrivite pentru varsta lor, inclusiv accesul copiilor defavorizati; cresterea gradului de film literacy al copiilor, prin participarea la proiectii de film, Q&A-uri si la ateliere in domeniul artei si industriei cinematografice; promovarea filmului european; -asigurarea circulatiei nationale si internationale a creatorilor si a operelor de arta.
| Aria geografica
Bucuresti, Cluj/Napoca (jud. Cluj), Calarasi (jud. Calarasi), Constanta (jud. Constanta), Rasnov (jud. Brasov)
| Rezumat
KINOdiseea este singurul festival de film dedicat în exclusivitate copiilor și tinerilor. Este un eveniment extrem de necesar care vizează instruirea audio-vizuală a copiilor cu varste intre 3 si 18 ani. În cinematografele din România, filmele destinate copiilor sunt producții americane care promovează divertismentul şi prea puţin analiza critică. La KINOdiseea aducem în fiecare an filme din toate colțurile lumii care au avut premiera mondială la mari festivaluri internaționale și care nu intră în rețelele de distribuție locale.
Nevoi: oferta de filme pentru copii este restransa si slaba calitativ; Romania se afla printre ultimele locuri in ceea ce priveste consumul cultural in general, inclusiv cel de arta cinematografica; filmele preferate de romani sunt filme comerciale, slabe calitativ; - gradul de alfabetizare media este cel mai slab din Europa; scolile romanesti sunt departe de a implementa propunerea Parlamentului European de a introduce educatia artistica in scoli.
Obiective: cresterea numarului de proiecte cinematografice dedicate copiilor si cresterea accesului copiilor la productii cinematografice de calitate, potrivite pentru varsta lor, inclusiv accesul copiilor defavorizati; cresterea gradului de film literacy al copiilor, prin participarea la proiectii de film, Q&A-uri si la ateliere in domeniul artei si industriei cinematografice; promovarea filmului european; -asigurarea circulatiei nationale si internationale a autorilor si a operelor de arta.
Activitati si rezultate: 212 proiectii de film pentru copii si tineri in 5 orase din Romania, 8 sali, 112 filme, 107 filme europene, 13500 de spectatori; 38 de ateliere de educatie cinematografica si alte activitati de educatie nonformala – 1500 de participanti, 21 de invitati straini, 25 de invitati romani.
| Date beneficiari
13500 de spectatori – copii si tineri cu varste intre 3 si 18 ani, inclusiv din scoli, gradinite, centre de plasament, insotitori (parinti, bunici, educatori, profesori, supraveghetori), actori, regizori, producatori, distribuitori de film 1500 de participanti la activitati de educatie nonformala – copii si tineri cu varste intre 3 si 18 ani Coordonatorii atelierelor 25 de invitati romani si 21 de invitati straini Producatori si distribuitori de film ai 112 filme Exploatantii a 8 sali de cinema din 5 orase din Romania Prestatori de servicii 40 de voluntari Echipa proiectului, inclusiv echipele colaboratorilor Jurnalisti
| Date beneficiari
Comunitatile locale din 5 orase din Romania Autoritatile locale Industria cinematografica din Romania Sistemul educational din Romania
| Activitati
Selectia filmelor –metode: filme in premiera, filme pentru diferite grupuri de varsta, filme premiate, filme europene, filme diverse – lungmetraje si scurtmetraje, din tari diferite, filme de live action, animatie, documentare
Stabilirea locatiilor –metode: evaluarea gradului de acces la cultura a comunitatii si a situatiei copiilor, conditii tehnice si ambientale bune, accesibilitatea locatiei; imbinare intre asigurarea participarii ridicate si ameliorarea situatiei sociale si educationale din zone mai putin populate
Proiectii de film –metode: programare coerenta si stabilita in functie de orarul copiilor, asistenta tehnica, corespondenta format film-tehnica disponibila, dublaje, subtitrari, personal distinct pentru trafic filme
Alte activitati de film literacy: ateliere, Q&A-uri, bal mascat; metode: invitati straini, echipe ale filmelor proiectate; non-formal, interactiv, traineri din industrie, teme – actorie, regie, scenografie, efecte speciale, animatii, improvizatie, editare audio-video, machiaj, costume, reciclare creativa, instrumente digitale, fotografie etc.
Promovare - metode: promovare la nivel local si national, pe toate mijloacele media, inclusiv online si retele de socializare, parteneriate, metrou, radio, presa scrisa etc., invitatii pentru presa la evenimente
Invitati si parteneri: gradinite si scoli, centre de plasament, industria cinematografica, institutii culturale
Coordonare voluntari–selectie prin apel online,obiective de invatare, personal experimentat
| Rezultatele proiectului
- cresterea accesului copiilor si tinerilor la opere de arta cinematografica de calitate, adaptate varstei lor, majoritatea filme europene: 212 proiectii de film pentru copii si tineri in 5 orase din Romania, 8 Sali de cinema, 112 filme, 107 filme europene, 13500 de spectatori;
- cresterea gradului de film literacy pentru 15000 de persoane
- cresterea cunostintelor copiilor si tinerilor cu privire la arta si industria cinematografica, cresterea frecventei participarii lor la activitati de educatie nonformala, activitati culturale, experiente interdisciplinare si multiculturale: 38 de activitati de educatie cinematografica educatie nonformala – 1500 de participanti
- dezvoltarea si diversificarea audientelor si formarea viitorului public matur
- incurajarea coordonatorilor copiilor din sistemele educational si al protectiei sociale de a se implica in activitati de educatie culturala, de a include in programele educationale activitati de educatie non-formala, de a creste frecventa activitatilor culturale, inclusiv a vizionarii filmelor la cinema; crearea unor parteneriate durabile intre aceste doua sisteme, mediul nonguvernamental si industria cinematografica
- sustinerea industriei cinematografice, prin asigurarea mobilitatii creatorilor si a operelor de arta, prin promovarea si asigurarea accesului la 112 filme, prin familiarizarea publicului tanar cu domeniul industriei cinematografice si cresterea interesului si consumului de arta cinematografica, prin medierea intalnirilor intre reprezentantii industriei din Romania cu cei din mediul international
| Bugetul
337100
| Parteneri
Comisia Europeana - Creative Europe - Media, Centrul National al Cinematografiei, Uniunea Cineastilor din Romania, ECFA- European Children’s Film Association, Primaria Sector 5, Institutul Francez+Elvira Popescu, Hotel Caro, Restaurant “La Mama”, Cinema Marasti Cluj, Cinema 3D Calarasi, Cinema Amza Pellea Rasnov, Cinema Cityplex Constanta, Cinemateca Eforie, Cinema Elvira Popescu, Cinema Union, Hollywood Multiplex - Bucuresti
| Website proiect
www.kinodiseea.ro