Participanti & Proiecte
Promovarea facilitatii fiscale 20% ca modalitate de implicare a sectorului de afaceri in sustinerea sectorului non-profit
|
Organizator: Fundatia HOSPICE Casa Sperantei |
|
Categorie: Proiecte si campanii de Responsabilitate Sociala |
HOSPICE Casa Sperantei beneficiaza de multi ani de facilitatea fiscala oferita de Legea Sponsorizarii si Codul Fiscal, implementand campanii de strangere de fonduri adresate societatilor comerciale. Incepand cu anul 2013 aceste campanii beneficiaza de o atentie sporita din partea fundatiei: In 2014 organizatia a decis ca dincolo de efortul de strangere de fonduri pentru beneficiarii sai sa-si asume si un rol de educare al sectorului de afaceri si al celei non-profit privind beneficiile oferite de aceasta facilitate. Datele de la ANAF au confirmat potentialul imens al facilitatii fiscale pentru sectorul non-profit: in 2013 doar 16% din societatile comerciale profitabile au inregistrat cheltuieli cu sponsorizarea, mecenatul sau bursa private, suma directionata fiind de 118 milioane de Euro.
| Scopul proiectului
Scopul proiectului este cresterea nivelului de constientizare a acestei facilitati fiscale ca modalitate de implicare a sectorului de afaceri in reformarea societatii romanesti, prin sustinerea sectorului non-profit.
Obiectivele proiectului au fost urmatoarele:
1. Cresterea procentului de societati comerciale profitabile care utilizeaza facilitatea fiscala (16% in 2013)
2. Cresterea sumei directionate catre organizatiile non-profit (118 milioane in 2013)
| Aria geografica
Romania
| Rezumat
Legea Sponsorizarii si Codul Fiscal permit societatilor comerciale sa investeasca in dezvoltarea societatii romanesti, fara niciun cost. Acestea pot directiona pana la 20% din impozitul pe profit catre ONG-uri, in limita a 0,3% din cifra de afaceri, suma ce se scade din impozitul pe profit de plata.
Cu toate acestea, datele de la ANAF arata ca in 2014 doar 21% din companiile care au inregistrat profit au ales sa foloseasca aceasta facilitate fiscala, suma distribuita catre ONG-uri fiind de 126 milioane de euro, doar 39% din potentialul maxim.
HOSPICE Casa Sperantei in parteneriat cu EY si ARC a initiat un demers pentru a creste nivelul de constientizare a facilitatii fiscale ca modalitate de implicare a sectorului de afaceri in reformarea societatii romanesti, prin sustinerea sectorului non-profit. Cei trei parteneri au organizat pe 25 noiembrie 2015 un eveniment cu tema “Cum poti schimba Romania in bine cu 318 de milioane de Euro?”, aceasta suma reprezentand potentialul maxim al prevederii fiscale. Evenimentul este la a doua editie, prima editie a avut loc pe 19 noiembrie 2014.
EY si-a asumat misiunea de a construi o lume care functioneaza mai bine (Building A Better Working World), iar aceasta misiune are multiple dimensiuni. De la modul in care compania sprijina stabilitatea si cresterea economiilor locale prin serviciile pe care le ofera, la investitia pe care o face pentru a creste generatii intregi de lideri si profesionisti, si pana la efortul de a oferi suport si resurse pentru cei care se implica in cauzele comunitatii. De aceea EY este alaturi de HOSPICE Casa Sperantei in acest proiect prin care impreuna sustin popularizarea unor prevederi legale care, odata accesate, contribuie la cresterea implicarii mediului de afaceri in solutionarea cauzelor sociale.
| Date beneficiari
Organizatiile non-profit din Romania (aproximativ 60000), beneficiarii acestor organizatii si societatile comerciale care inregistreaza profit (aproximativ 138000)
| Date beneficiari
Nu exista beneficiari indirecti ai proiectului
| Activitati
Activitatea principala a proiectului a fost organizarea unui eveniment si transmiterea unui comunicat de presa in urma evenimentului in luna noiembrie 2013 si 2014. Pentru a construi un continut relevant pentru presa am solicitat date de la ANAF privind utilizarea facilitatii fiscale in ultimii 3 ani. In cazul evenimnetului din 2015, pornind de la datele din 2014 am calculat potentialul maxim al facilitatii fiscale. Daca in 2014 toate societatile comerciale profitabile ar fi directionat catre sectorul non-profit suma maxima prevazuta de lege, pana la 318 milioane de Euro ar fi putut sustine domenii cheie precum sanatatea, mediul si educatia. De aici am ajuns la tema evenimentului: “Cum poti schimba Romania in bine cu 318 de milioane de Euro?” HOSPICE Casa Sperantei, impreuna cu alte doua organizatii non-profit, SOS Satele Copiilor si Mai Mult Verde, au estimat ce impact social ar putea genera cu ajutorul sumei respective in domeniile de activitate: sanatate, social si protectia mediului. De asemenea, am desfasurat o cercetare calitativa in randul a 75 de IMM-uri si a 110 de ONG-uri. Aceasta s-a intitulat “Cum vad firmele si ONG-urile Legea Sponsorizarii” si a analizat nivelul de notorietate in legatura cu prevederile acestei facilitati dar si modul in care ele au fost utilizate. In cadrul evenimentului am vorbit si despre centrul HOSPICE din Bucuresti ca exemplu de proiect care a beneficiat de fonduri considerabile directionate prin facilitatea fiscala.
| Rezultatele proiectului
In urma evenimentului din 2014, in perioada 19 - 20 noiembrie 2014 am monitorizat 73 de aparitii in presa scrisa, online si TV iar in urma evenimentului din 2015, in perioada 25 noiembrie – 4 decembrie 2015 am monitorizat 39 de aparitii online. Am anexat la aplicatie comunicatul de presa din 2015.
Conform datelor de la ANAF in 2014 fata de anul precedent a crescut procentul societatilor comerciale profitabile care au folosit facilitatea fiscala de la 16% la 21%. Suma directionata a crescut si ea cu 31.088.165 lei (+6%).
In cadrul evenimentului din 2015 am realizat un material video cu testimoniale din partea participantilor cheie (reprezentanti ai organizatorilor, ONG-urilor si companiilor), material folosit pentru promovarea ulterioara a facilitatii fiscale (am anexat materialul video la aplicatie).
Desi nu este posibila stabilirea numarului de persoane din grupul tinta la care au ajuns informatiile transmise de noi, consideram ca mesajul nostru a fost unul clar, prezentand corect mecanismul si beneficiile facilitatii fiscale atat pentru sectorul non-profit cat si pentru secotorul de afaceri. De asemenea este greu de masurat schimbarea generata strict de proiect in comportamentul publicului tinta. Aceste schimbari sunt generate de un efort comun de informare si educare, pe termen mediu si lung, din partea mai multor actori ai societatii.
Vom solicita un nou set de informatii de la ANAF pentru a urmari evolutia indicatorilor in 2015 fata de 2014.
| Argument
Proiectul reflecta responsabilitate sociala nu numai din partea partenerului din sectorul de business (EY) ci si o responsabilitate sociala din partea ONG-ului initiator (HOSPICE Casa Sperantei) dincolo de domeniul de activitate de baza (ingrijire paliativa). HOSPICE Casa Sperantei doreste prin acest proiect sa indemne si alte organizatii non-profit mari sa aiba initiative similare prin care sa-si puna expertiza si resursele in slujba intregului sector non-profit, dincolo de beneficii proprii directe si imediate.
| Bugetul
500
| Parteneri
EY Romania, Asociatia pentru Relatii Comunitare
| Website proiect
20.hospice.ro