Participanti & Proiecte
Terapie ocupationala
|
Organizator: Asociatia Hraniti Copiii |
|
Categorie: Educatie, Invatamant, Cercetare |
Proiectul este un raspuns la problemele cu care se confrunta noua generatie de copii si anume:
- educatia rigida a sistemului educational
- era inovatoare tehnologica/digitala care indeparteaza individul de emotiile, sentimentele si trairile autentice
- job-urile full-time, cu program prelungit, care limiteaza parintii in a avea disponibilitate de a se juca si a crea impreuna cu copilul o relatie bazata pe incredere si iubire
- neinformare in legatura cu alegerea unei meserii
Copiii au nevoie de afectiune si de caldura sufleteasca, de jocuri creative care sa le stimuleze imaginatia, de provocari si motivatie. Cercetarile in acest domeniu au confirmat faptul ca prin joc, creativitatea ia nastere, iar emotiile constructive se dezvolta, in timp ce emotiile distructive tind sa se elibereze prin actiuni de modelare, pictare etc..
| Scopul proiectului
Proiectul a derulat activitati artistice cu ajutorul carora copiii au inteles cum sa protejeze mediul inconjurator, cum sa isi recunoasca emotiile, cum sa devina oameni intelepti.
Scopul proiectului: dezvoltarea abilitatilor de comunicare si a trairilor prin intermediul artei si informarea in legatura cu efortul financiar, emotional si timpul acordat fiecarei meserii in parte.
Obiectivele urmarite: dezvoltarea increderii in sine, recunoasterea emotiilor, dezvoltarea atentiei, dezvoltarea rabdarii, dezvoltarea abilitatilor de lucru in echipa si asertivitate.
| Aria geografica
Bucuresti, Sector 2
| Rezumat
Terapia ocupationala ofera copiilor metode variate, distractive, activitati placute si relaxante precum: ateliere de pictura, ateliere de modelaj in lut, ateliere de desen, ateliere art & craft, ateliere de reciclare creativa si ateliere de povesti terapeutice pentru a imbogati deprinderi cognitive, motorii si pentru a creste increderea in propriile forte.
Acest proiect, foloseste tehnici moderne de lucru, inspirate din art terapie. Proiectul vine in intampinarea generatiei noi de copii, care ne provoaca la o altfel de abordare a educatiei. Meseriile care au fost date uitarii, prind acum viata sub forma atelierelor de creatie, care pun accent mai mult pe potentialul creator, artistic si individual.
Rolul cel mai importat pe care il au aceste ateliere in educatia copiilor este de a descoperi adevaratul talent cu care copilul se naste sau il poate dobandi cu exercitiu, rabdare si incredere folosind metode de lucru creative si inventive. Un copil este un cristal care isi urmeaza drumul in viata si are o satisfactie morala, cand va creste mare, atunci cand ofera celor din jur ceea ce ii place si ceea ce stie sa fac cel mai bine. Putem spune ca exercitiile, tehnicile si materialele folosite in cadrul atelierelor sunt unice si create conform cerintelor grupurilor.
Astazi, a fi creativ inseamna a avea mai multe sanse de a reusi in plan profesional si social, dar si personal. Ideile invart lumea. Imaginatia te scoate din incurcatura.”(M.Roco, 2001, p. 238).
Deoarece aceste activitati se desfasoara mai ales in grup, se realizeaza si extinderea sferei de relatii interumane, de comunicare constructiva si de interactiune in grup eficiente, ceea ce constituie un deziderat menit sa confere copilului echilibru emotional
| Date beneficiari
173 de copii din medii defavorizate inscrisi la Centrele de zi// Scoli sau Afterschool-uri din Sectorul 2, Bucuresti// Copii de la 6 Institutii - Centrul de zi “Traian” – 25 de copii// Afterschool Nr. 26 – 16 copii// Afterschool Nr. 62 – 15 de copii// Afterschool Nr. 58 – 18 de copii// Scoala Nr. 4 – 9 copii// Centrul Sfantul Pantelimon – 35 de copii// Centrul Sfanta Maria – 55 de copii.
| Date beneficiari
- Beneficiari indirecti: 161 de Familii (Parintii copiilor aflandu-se in urmatoarele situatii: in somaj, fara locuinta, fara venituri sau cu venituri sub pragul de saracie, cu probleme grave de sanatate si cu copii multi).
| Activitati
Activitati si exercitii in cadrul atelierelor de creatie:
- exerciţii de lipire/ indoire/ modelare/ sucire/ rasucire/ insirare/ snuruire/ taiere/ innodare/ imbinare/ impletire/ cusut/ modelare/ decupare/ desenare si pictare
- Jocuri interactive de grup
- Explorarea culorilor (pictura)
- Explorarea naturii (desenul unui peisaj in aer liber, decoratiuni din materiale naturale)
- Explorarea diferitelor texturi (modelaj in lut, plastilina, coca)
- Creatii handmade realizate din materiale reciclabile
Durata: Ateliere a cate 120 min.
Numarul de participanti la un atelier: 16 copii/grupa.
Instrumente de lucru: pensula, foarfeca, ac, perforator, capsator etc.
Materiale: lipici, lut, faina, seminte, hartie de marimi si grosimi diferite, creponata / glasata, plastilina, margele, sfoara, flori uscat, scoici, castane, panglici, materiale reciclabile: pet-uri, cutii etc.
Cateva teme din cadrul atelierelor:
- Semne de carte handmade
- Clopotei de vant
- Vise colorate, prinse si implinite – Dreamcatcher
- Pictura pe pietre de mare
- Idei creative cu carlige de rufe
- Viata si opera lui Michelangelo – desen si pictura – “Crearea lui Adam” – Capela Sixtina
- Viata si opera lui Brancusi – modelaj in lut – Coloana infinitului, Masa tacerii si Poarta sarutului
- Picasso si cubismul–Desen si pictura – arta abstracta (Exemplu de exercitiu creat de terapeut: Desenati folosind numai linii drepte, forme geometrice ascutite si realizati un desen abstract. Ex.: o caprioara din linii)
| Rezultatele proiectului
- si-au dezvoltat increderea in propriile forte, constientizand ca pot invata si pot finaliza un produs placut ochiului
- au invatat sa lucreze armonios in echipa (la tehnicile de lucru in echipa si-au insusit abilitati de ascultare a colegilor, si-au dezvoltat rabdarea, au invatat sa renunte la orgoliu, fiind un model sau un suport moral pentru colegii aflati in dificultate)
- si-au dezvoltat simtul artistic si si-au insusit tehnici diferite precum: origami, pictura, tehnica servetelului etc.
- au inteles cum pot sa protejeze mediul inconjurator si cum pot transforma obiectele (borcane, pet-uri, ziare etc.) in produse creative si utile casei
- 2 beneficiare de la Centrului de zi “Traian” si-au descoperit aptitudinile artistice
- 25 de copii si-au descoperit talentul pentru origami
- peste 80 de copii au descoperit pasiunea pentru pictura, desen si art & craft
- Au invatat cum isi pot cultiva emotiile pozitive intr-un mod creativ
- Si-au eliminat emotiile negative (la atelierul de modelaj in coca si-au eliberat emotiile negative prin modelarea fetei unei persoane neplacute de ei si distrugerea apoi, urmand crearea unei fete mai vesele)
- au reusit sa faca o diferenta intre nevoile adultilor si nevoile lor
- Si-au insusit abilitati de recunoastere a furiei si a nervozitatii
- isi recunosc primele impulsuri/cause/ganduri care duc la efecte/actiuni
- Si-au inteles pattern-urile familiale
Copiii si-au vandut aprox. 90% din produsele realizate la targuri si expozitii organizate de: Banca Tiriac, DLA Piper, Raiffeisen Bank, HP, Liberty Mall, Palatul Copiilor.
| Bugetul
30000,00
| Parteneri
DGASPC Sector 2//Primaria Sector 2//Compania Philip Morris Romania SRL// Fundatia United Way Romania
| Website proiect
https://hraniticopiii.wordpress.com/