Participanti & Proiecte
SALUT, concurs mass-media pe teme de migratie
|
Organizator: Fundatia ICAR |
|
Categorie: Apararea drepturilor individuale/ colective |
Argumentele - sau mai degraba lipsa acestora - din opiniile radicalizate vehiculate in spatiul public pe tema “valului de refugiati” care punea la incercare granitele Europei in primavara si vara anului 2015 au dovedit lacune majore in cunostintele publicului romanesc privind cauzele exodului refugiatilor. Acest lucru este sustinut si de concluziile unor studii recente (Studiul Fundatiei Soros 2011, Barometrul Integrarii Imigrantilor 2014), care au aratat ca romanii nu stiu mai nimic despre cultura si viata imigrantilor. Prin urmare, opiniile multora dintre respondentii studiilor reflecta prejudecati, ceea ce in comportament se traduce prin tendinta spre discriminare. Pentru ca publicul sa-si poata forma o opinie bazata pe informatii corecte, trebuie ca institutiile mass-media sa ofere mai multe informatii obiective pe aceasta tema.
| Scopul proiectului
Scopul: stimularea oferirii de informatii relevante publicului larg cu privire la refugiati si fenomenul migratiei, prin stimularea publicarii de materiale pe teme precum: toleranta si intelegere multiculturala, combaterea stereotipurilor, drepturile migrantilor, criza refugiatilor, integrarea sociala si culturala a migrantilor, imigratia si piata muncii din Romania.
Unul dintre principalele obiective ale programului in cadrul caruia s-a derulat concursul mass-media a fost sensibilizarea jurnalistilor si, implicit, a publicului larg cu privire la problematica azilului și migrației.
| Aria geografica
Bucuresti, Toate
| Rezumat
“Criza refugiatilor” si cotele obligatorii de repartizare a acestora pe tari au inflamat spiritele, iar imaginea neutra pe care o aveau romanii despre imigranti s-a degradat rapid. In lipsa de suficiente informatii, s-au format atitudini extreme, foarte multe negative fata de refugiati, accentuand stereotipuri, incitand la ura si intoleranta.
Studii recente (vezi pct. II.1) arata ca principalul furnizor de informatii cu privire la strainii din Romania e presa, autorii recomandand initierea de campanii de informare privind imigratia. Concursul SALUT! a venit ca raspuns la aceasta nevoie. Obiectiv: stimularea abordarii obiective in presa si pe bloguri a subiectelor despre viata migrantilor: acasa la ei, pe drumul exodului sau in tara gazda - cu scopul final de a facilita accesul publicului larg la informatii de calitate, sprijinind astfel integrarea migrantilor in societata romaneasca si asumarea unor valori comune precum diversitatea culturala, respectarea drepturilor omului, toleranta si nediscriminarea.
La concurs au fost invitati sa participe jurnalisti din presa scrisa, audiovizuala sau online, angajati ai unei organizatii sau freelanceri, precum si bloggeri.
Activitati:
- Dezvoltare regulament de concurs, categorii de concurs, tematica, criterii de eligibilitate, de jurizare, calendar, premii
- Stabilire juriu: 2 jurnalisti reputati, 1 migrant, 2 reprezentanti ONG din domeniul migratiei
- Inregistrare dosare, verificare administrativa, inscrierea materialelor
- Jurizare
- Festivitate premiere: 10 decembrie (Ziua Internationala a Drepturilor Omului)
Rezultate: peste 1000 de jurnalisti si bloggeri din toata tara au fost invitati sa se inscrie; 27 de materiale eligibile inscrise in concurs la cele 4 categorii (presa scrisa si agentii, TV, radio, online si multimedia).
| Date beneficiari
- 1000 de jurnalisti si bloggeri din toata tara (rezultat atins: 1073 jurnalisti si bloggeri din toata tara)
| Date beneficiari
Publicul larg - fara indicator in proiect.
| Activitati
Primul pas a fost stabilirea unor teme relevante, cu accent pe apararea drepturilor refugiatilor si migrantilor, in care sa se incadreze materialele inscrise in concurs.
Pentru o corecta evaluare a materialelor, juriul a fost format din: 2 jurnalisti cu expertiza in politica externa, 2 membri din ONG care lucreaza cu migrantii si 1 membru al comunitatilor de migranti, cu experienta in jurnalism.
A fost dezvoltat regulamentul de concurs (http://goo.gl/s6MkEV), cu informatii despre organizator, participanti eligibili, juriu, premii, criterii de jurizare, categorii de concurs, calendar (inscrieri: 7.09-13.11; jurizare: 14.11-8.12; premiere: 10.12 - Ziua Internationala a Drepturilor Omului). Regulamentul si formularul de inscriere au fost publicate online si pe pagina de event de pe facebook creata special (https://goo.gl/ssnb48, reach: 2100 pers.). A fost elaborat un comunicat de presa, publicat online si transmis catre jurnalisti si bloggeri din toata tara, au fost verificate administrativ dosarele de inscriere, apoi fiecare membru al juriului a evaluat materialele cu note de la 1 la 10. Rezultatele au fost centralizate si au fost stabiliti castigatorii. Au fost printate 12 diplome (1 premiu si 2 mentiuni / categorie de concurs),iar decernarea premiilor s-a desfasurat in cadru festiv si a inceput cu lansarea volumului bilingv romano-arab “La revedere, patrie!”, coordonat de jurnalistul si scriitorul sirian Mazen Rifai. Lista cu castigatorii a fost publicata si promovata online.
| Rezultatele proiectului
1073 de jurnalisti si bloggeri din toata tara au fost invitati sa se inscrie la concursul SALUT! Inainte de startul concursului, jurnalisti si bloggeri din toata tara au primit informatii despre viata, valorile si cultura comunitatilor de migranti si refugiati, au fost invitati la evenimentele din proiectul mare SALUT, au putut urmari pagina de facebook a acestuia si au putut interactiona cu solicitanti de azil, refugiati si alti migranti atat online, cat si in cadrul mai multor evenimente care au implicat prezenta unor reprezentanti ai refugiatilor (trainerii atelierelor de mestesuguri, expozantii de la targul multicultural, proiectiile de filme urmate de dezbateri cu invitati speciali). In cadrul ceremoniei de decernare a premiilor SALUT!, au putut comunica direct cu refugiatii veniti la eveniment si toti cei prezenti au primit cate un exemplar din volumul bilingv “La revedere, patrie!”, care cuprinde povesti reale ale unor refugiati sirieni.
27 de materiale dintre cele trimise de jurnalisti si bloggeri au fost considerate eligibile si inscrise in concurs la cele 4 categorii (presa scrisa si agentii, TV, radio, online si multimedia).
Audienta paginii de facebook dedicate concursului: peste 2.100.
Prin acest proiect, jurnalistii si bloggerii – care au puterea de a influenta opinia publica si atitudinea generala – au avut oportunitatea de a cunoaste nemijlocit cultura si valorile unor comunitati de refugiati, de a intelege mai bine lumea acestora,fiind mai bine pregatiti pentru viitoare articole. Astfel, proiectul contribuie la o mai buna informare a publicului general
| Bugetul
11990
| Parteneri
Solicitant: Fundatia ICAR. Partener: Muzeul National al Taranului Roman. Clubul Taranului a fost gazda festivitatii de premiere din 10 decembrie 2015.
| Website proiect
Proiectul a avut dedicata o pagina speciala de facebook https://goo.gl/VzxHTN si a fost promovat si pe pagina de internet a organizatiei www.icarfoundation.ro/SALUT.