Participanti & Proiecte
Sensabilitate - caravana pentru constientizarea surdocecitatii
|
Organizator: Fundația Sense Internațional România |
|
Categorie: Premiul Special pentru INOVATIE |
Fundatia desfasoara proiecte pentru persoanele cu surdocecitate din 2001, dezvoltand programe in beneficiul copiilor si tinerilor cu surdocecitate, familiilor lor si specialistilor din domeniu. Cu toate acestea, surdocecitatea a ramas putin cunoscuta si deseori greu inteleasa de publicul larg, prin urmare am realizat un proiect care sa informeze oamenii despre surdocecitate si faptul ca persoanele cu aceasta deficienta au nevoi specifice. Acesta a fost motorul de initiere al proiectului – punerea fata in fata a persoanelor cu surdocecitate (Domnul Vasile Adamescu, persoana cu surdocecitate, prezent la majoritatea evenimentelor, copii din scolile speciale locale partenere) cu persoanele participante la eveniment, doritoare sa experimenteze cortul senzorial si sa isi arate sustinerea.
| Scopul programului
Scopul proiectului a fost cresterea constientizarii publicului larg asupra surdocecitatii ca dizabilitate distincta, prin:
• Dezvoltarea platformei online www.sensabilitate.ro
• Organizarea Caravanei Sensabilitate in 12 orase – utilizarea cortului senzorial
• Strangerea de semnaturi pentru Carta Alba a Persoanelor cu Surdocecitate
• Dezvoltarea revistei Sensabilitate (nr. 1 si 2) – online si print
• Dezvoltarea campaniei de crestere a vizibilitatii si cunoastere a personaleor cu surdocecitate
• Formarea unui dialog deschis cu autoritatile de interes
| Aria geografica
Proiectul s-a desfasurat in mediul online si offline: la nivel national, in 12 orase: Arad, Bucuresti, Buzau, Craiova, Cluj-Napoca, Galati, Focsani, Iasi, Oradea, Sibiu, Timisoara, Zalau.
| Rezumat
La auzirea cuvantului surdocecitate, multi cred ca vorbim despre oameni care nu vad si nu aud deloc. Intr-adevar, exista si astfel de cazuri, insa ele sunt rare. Cele mai multe persoane cu surdocecitate prezinta o combinatie de deficiente de vaz si auz.
Surdocecitatea este o deficienta multisenzoriala grava, de cele mai multe ori asociata si cu alte tipuri de deficiente, care genereaza dificultati majore in comunicare, acces la informatie, in orientare si mobilitate.
Motivatia a fost sensibilizarea publicului cu privire la surdocecitate, prin experimentarea ei, promovarea drepturilor acestor persoane si formarea unui dialog cu autoritatile, prin:
1) dezvoltarea platformei www.sensabilitate.ro, primul site accesibilizat persoanelor cu deficiente senzoriale;
2) organizarea Caravanei in 12 orase, cu scopul cresterii nivelului de constientizare asupra surdocecitatii, prin experimentarea acestui tip de deficienta in Cortul Senzorial – un spatiu inchis, in care se intra cu ochii si urechile acoperite;
3) promovarea drepturilor persoanelor cu surdocecitate prin semnarea ”Cartei drepturilor persoanelor cu surdocecitate” de catre participantii la eveniment, promovand dreptul la diagnostic timpuriu si la servicii de interventie timpurie pentru nou-nascutii cu deficiente senzoriale, dreptul la o educatie adecvata, la servicii vocationale, la un interpret de limbaj mimico-gestual adaptat tactil si dreptul informare, consiliere. La finalul proiectului, Carta insotita de semnaturi a fost depusa spre informare la autoritatilor relevante. Au fost stranse 1247 semnaturi;
4) dezvoltarea revistei Sensabilitate, o revista de specialitate despre surdocecitate;
5) realizarea unui clip despre surdocecitate cu Calin Goia (Voltaj), promovat online, la TV/radio in perioada 07-08.2017.
| Date beneficiari
Beneficiarii directi sunt persoanele participante la eveniment, estimate la peste 1500. Aici sunt inclusi copiii cu surdocecitate, parintii lor, profesorii din cadrul scolilor speciale partenere.
| Date beneficiari
Beneficiarii indirecti sunt utilizatorii TV, online, ai platformei, care au intrat in contact cu materialele si video-ul de promovare al campaniei – peste 2000 (dintre care 5,380 vizualizatori pagina, 1,119 vizitatori platforma).
| Activitati
1) Dezvoltarea platformei, impreuna cu o firma de specialitate, care cuprinde materiale, carti, cursuri despre surdocecitate, revista si o harta a serviciilor dezvoltate de catre fundatie, alaturi de specialistii (medici, psihologi, terapeuti) implicati
2) Dezvoltarea Cartei Drepturilor Persoanelor cu Surdocecitate - http://www.sensabilitate.ro/de spre/carta/
3) Organizarea Caravanei Sensabilitate in 12 orase, in perioada mai – iunie 2017, in parteneriat cu centre comerciale, unde a fost instalat cortul senzorial, a fost invitata presa locala, copiii si profesorii din scolile partenere, alaturi de parinti. Facilitand intalnirea dintre persoane care doreau sa afle informatii despre surdocecitate cu elevi cu aceasta deficienta, familiile si profesorii lor, impactul major a fost ca persoanele s-au aratat empatice si doritoare sa sustina cauza prin semnarea Cartei Drepturilor persoanelor cu surdocecitate
4) Dezvoltarea revistei Sensabilitate, nr. 1 si 2
5) Implicarea ministerelor si autoritatilor relevante, prin trimiterea unor memorii informative
6) Organizarea unui eveniment de constientizare in Parlament, prin instalarea cortului senzorial, prezenta a 2 persoane cu surdocecitate, reprezentanti ai fundatiei
7) Realizarea video-clipului pentru Campania de awareness, care l-a avut ca protagonist pe Calin Goia. Incheierea parteneriatelor cu televiziuni, posturi radio – https://www.facebook.com/sensa bilitate/videos/1757976874231066/
| Rezultatele programului
Rezultate:
• Dezvoltarea primei platforme online din Romania accesibila persoanelor cu deficiente senzoriale – www.sensabilitate.ro
• Informarea si sensibilizarea a peste 1500 de persoane prin discutii fata in fata a ceea ce inseamna surdocecitatea din 12 orase din Romania
• Obtinerea a 1247 de semnaturi ca semn de suport pentru drepturile persoanelor cu surdocecitate mentionate in Carta Alba
• Informarea si sensibilizarea membrilor Parlamentului Romaniei prin instalarea cortului Senzorial in Parlament
• Realizarea primului clip de promovare al organizatiei si promovarea lui in mediul online si TV
• Punerea in dezbatere publica a 2 documente legislative in beneficiul copiilor cu surdocecitate din Romania
• Dezvoltarea Revistei Sensabilitate (primele 2 numere) si distribuirea ei catre peste 800 de persoane
| Buget
271,918
| Parteneri
Proiectul a fost organizat in parteneriat cu Fundatia Orange, in calitate de finantator, in cadrul editiei de finantare dedicate persoanelor cu probleme senzoriale – ”Lumea prin culoare si sunet” 2016. Evenimentele organizate in cele 12 orase au fost in parteneriat cu centre comerciale, majoritatea gestionare de catre Immochan Romania, sau locale. Autonom si Algernon s-au alaturat in calitate de parteneri, punand la dispozitie o masina pentru deplasarile prin tara (Autonom) si materialele de promovare (Algernon).
| Website program
www.sensabilitate.ro