Participanti & Proiecte
Toți diferiți, toți egali în școlile din România
|
Organizator: Fundația Romanian Angel Appeal |
|
Categorie: Educație și Învățământ |
La momentul la care a apărut proiect, un studiu al Universitatii Babes-Bolyai arăta că 70% dintre profesori considera că școlile din România oferă șanse egale tuturor copiilor. Cu toate acestea, un procent semnificativ dintre aceeași respondenti resping persoanele de etnie romă și comunitatea LGBTQ+, iar 31,6% consideră că violența împotriva copiilor este uneori justificată.
Într-o cercetare pe care am derulat-o în anul 2020, 75% dintre cadrele didactice au considerat că informațiile nu sunt suficiente pentru lucrul cu copiii cu CES. O intervenție de formare în 22 de școli care lucrează cu copii cu CES, pe care am derulat-o cu peste 200 de cadre didactice, a subliniat necesitatea unei interventii sistemice, a unei rețele care sa abordeze integrarea corespunzătoare a elevilor și multiplicarea rapidă a unor cunoștințe și competențe.
| Scopul proiectului
Crearea unei rețele naționale de multiplicatori, care să contribuie la creșterea capacității școlilor de masă de a oferi un proces educațional de calitate, prin 1) crearea unei rețele de multiplicatori care vor dezvolta și capacita școlile prin programe educaționale incluzive, 2) crearea și promovarea unui model de intervenție și 3) promovarea diversității și drepturilor copiilor prin implicarea în campania de conștientizare ”O școală pentru toți”.
| Aria geografica
București, Brașov, Bacău, Constanța, Dolj, Prahova, Sibiu
| Rezumat
Pe fondul lucrului îndeaproape cu școlile și cadrele didactice prin două proiecte naționale care vizau modalitatea de includere și lucru diferențiat al copiilor cu nevoi speciale, proiectul a apărut ca o manieră de adresare a unei problematici complexe și de deschidere a discuției despre incluziune și modalitatea în care indivizii se raportează la aceasta.
Proiectul și-a propus crearea unei rețele de multiplicatori la nivel național care să aplice principii și metode de predare diferențială eficace în activitatea lor, pentru a contribui la creșterea capacității școlilor de a oferi un proces educațional de calitate pentru toți copiii. În acest sens, obiectivele proiectului sunt de creare la nivel național a unei rețele multistakeholder, de creare și promovare către specialiști în educație a unui model de intervenție, în vederea creșterii capacității școlilor de masa de a gestiona și promova diversitatea și drepturile copiilor, dar și implicare a specialiștilor în educație și a elevilor într-o campanie națională de conștientizare intitulată “O școală pentru toți”.
Până la finalul lui decembrie, au avut loc 3 întâlniri în urma cărora s-a format rețeaua de multiplicatori, constituită dintr-o echipă multidisciplinară de specialiști în educație, au avut loc 4 traininguri regionale, în urma cărora au fost instruiți 80 de profesioniști în educație și au fost deschise discuții pentru încheierea de parteneriate cu școlile în pregătirea campaniei ”O școală pentru toți”, care va avea loc în luna mai 2023.
| Date beneficiari direcţi
176 de specialiști în educație, 100 de școli și 2700 elevi
| Activitati
În implementarea proiectului, primul pas a fost pregătirea infrastructurii necesare promovării și informării, urmând ca, înainte de recrutarea specialiștilor pentru formarea rețelei, să fie realizat un raport de monitorizare a situațiilor de încălcare a drepturilor copiilor cu CES. Pornind de la acest raport se va particulariza conținutul trainingurilor.
Alte instrumente și documente ce vor fi dezvoltate: „Ghidul de diversitate și diferențiere în predare”, dezvoltat participativ de specialiștilor în educație din rețea ca urmare a activității de creare a unui model de intervenție dedicat diversității, predării diferențiale și egalității de șanse, ”Raport de bune practici” și Carta Diversității, pe care o vor semna cele peste 145 de școli care participă la campania de conștientizare.
Pe parcursul lui 2022, au avut loc primele întâlniri ale rețelei, acolo unde 16 specialiști în educație din diferite domenii (profesori pentru învățământul primar, gimnazial și liceal, logopezi, psihologi, persoane din ONG care lucrează cu și în școli, specialiști în educație non-formală sau consilieri școlari), și-au dezvoltat competențele necesare ca formatori, pentru ca mai apoi, împreună să dezvolte metodologia celor 8 traininguri regionale, livrate de către aceștia pentru alți 160 de specialiști în educație.
4 training-uri au avut loc până la finalul lui 2022 și alte 4 în primele luni din 2023. Încă de la primul training, școlile și-au exprimat dorința de a participa la campanie.
| Rezultatele proiectului
Deja la un an de la începerea lui, proiectul putea număra o rețea formată din 16 specialiști, cu diferite roluri în pozițiile lor din domeniul educației, specialiști care prin intermediul a 3 training-uri intense au dezvoltat competențe specifice rolului de formator și, folosind metodologia Design Thinking, au creat împreună atât structura cursurilor regionale pe care urmau să le susțină, cât și Ghidul diversității în predare.
Pe lângă acestea, proiectul a pus la dispoziție gratuit un raport digital de monitorizare a cazurilor de încălcare a drepturilor copilului (în special în ceea ce privește CES), dar și un raport privind bunele practici în domeniul incluziunii. Informațiile din cel dintâi material au fost preluate pe platforma de socializare a Fundației Romanian Angel Appeal, ajungând la peste 2.000 utilizatori.
La finalul lui decembrie 2022, 4 din cele 8 traininguri regionale fuseseră organizate, iar la ele au participat 80 de specialiști în domeniul educației (logopezi, asistenți sociali, mediatori școlari, consilieri școlari), dar și reprezentanți din organizații neguvernamentale.
În urma acestor training-uri, cea mai mare schimbare observabilă a fost aceea că participanții au simțit că nu sunt singuri. Ca la ”un grup de terapie”, s-au simțit ascultați, înțeleși și au plecat cu inspirație și cu o comunitate către care se pot întoarce pentru sfaturi sau împărtăși materiale, crea împreună proiecte. Pe lângă acestea, trainingurile au adus promisiunea implicării în campania de conștientizare, care marchează concomitent în România diversitatea și incluziunea.
| Bugetul
1088899,196 LEI
| Parteneri
Nu este cazul
| Despre organizator
Înființată în 1991, Fundația Romanian Angel Appeal lucrează pentru a îmbunătății calitatea vieții copiilor și tinerilor afectați de boli cronice și aflați la risc de excludere socială. Prin proiectele sale, RAA îmbunătățește, susține sau aduce schimbări în serviciile medicale, sociale și educaționale pentru persoanele la risc; copiii cu dizabilități, pacienții cu TBC și cetățenii aflați în situații de criză umanitară, ofrinf răspunsuri complexe prin lucul cu sistemul și beneficiarii direcți.
| Website proiect
https://www.raa.ro/proiect/toti-diferiti-toti-egali-in-scolile-din-romania/#