Participanti & Proiecte
Adopt the Local Producers (Povestea produselor locale din perspectiva tiparelor textuale)
|
Organizator: Impact Aha |
|
Categorie: Tineri de bine |
Produsele locale reprezintă o parte a identității noastre ghirișene, care menține vie legătura spirituală între generații. În condițiile globalizării și ale contextului pandemic, din punct de vedere economic și cultural, în urma observării directe, a culegerii și analizei datelor (numărul şomerilor estimat pentru anul 2021 a fost de aproximativ 200 de persoane pentru Câmpia Turzii, numărul activităților culturale este în scădere) se atestă minimul de subzistență al micilor producători locali și lipsa de activități culturale care să valorifice patrimoniul imaterial, ceea ce a identificat nevoia: promovarea produselor locale printr-un ghid de bune practici. Diagnosticarea nevoii a avut la bază tehnica informatorului relevant (sondaj în rândul cetățenilor. Ideea proiectului a propus prin intermediul service-learning, metodă experienţială de predare- învățare, legătura directă (învățare, reflecție, dezvoltare abilități de cetățenie activă și angajabilitate) la conținuturi specifice curriculumului tranzitoriu de clasa IX, Limba și literatura română. Pornind de la textele literare (Povestea lui Harap-Alb, Hansel și Gretel, Baltagul etc.) și cuvinte cheie (,,crăiasa albinelor”, ,,smântânitul oalelor lui Creangă”, ,,lumea oierilor din Baltagul”, ,,căsuța de turtă dulce”, ,,trei smicele de măr dulce”) s-a realizat tranziția spre service learning, implementându-se activități (Iată cum a început povestea produselor lactate, Crăiasa albinelor ne spune povestea fagurelui de miere de la Urca ș.a.) care au valorificat patrimoniul imaterial: uleiul de la Luna, mierea de albine, sucul de mere/struguri, smântână, brânza, turta dulce, lavanda ș.a, prin realizare de: interviuri, diferite tipuri de texte, benzi desenate ș.a., valorificate în broșura online a proiectului.
| Scopul proiectului
Ne-am propus să adoptăm micii producători locali, făcându-i vizibili în comunitate, să le promovăm ludic-educativ produsele printr-un ghid de bune practici (broșura proiectului), să menținem economia locală și să încurajăm agroturismul ghirișean.
Dezideratul nostru, de încurajarare și creștere, în rândul cetățenilor, a consumului de produse locale proaspete, precum și al cumpărării acestora de la producătorii locali, a avut următoarele obiective: transferarea moștenirii culturale din generație în generație; conservarea patrimoniului imaterial; promovarea produselor locale la nivel regional.
| Aria geografica
Câmpia Turzii și satele subsumate acesteia: Viișoara, Triteni Hotar, Urca, Luna (județul Cluj)
| Rezumat
În urma cercetării- observării directe, a culegerii și analizei datelor (în condițiile globalizării și contextului pandemic) se atestă că fermierii și producătorii locali sunt afectați economic și cultural. Ne-am propus să adoptăm micii producători locali, făcându-i vizibili în comunitate, să le promovăm ludic-educativ produsele printr-un ghid de bune practici (broșura proiectului) și să încurajăm agroturismul ghirișean.
| Date beneficiari direcţi
Beneficiarii direcți ai proiectului aprox. 10 producători locali din arealul Câmpia Turzii și satele din împrejurimi, persoane vulnerabile socio-economic, având un minim de subzistență și nepromovați în rândul cetățenilor, care cultivă legume și fructe sau cresc animale pentru lactate și carne în grădinile sau fermele lor, oameni care fac agricultură pentru un venit în plus sau care trăiesc doar din asta. Beneficiarii indirecți ai proiectului au fost aprox.100 elevi din alte clase care au participat la diseminarea proiectului, aprox. 5 elevi voluntari din alte clase care s-au implicat în desfășurarea activităților proiectului, aprox. 50 părinți, aprox. 30 profesori din Cercul Metodic ,,Marin Sorescu” al profesorilor de Limba și literatura română, zona Câmpia Turzii, 20 membri ai Clubului Rotary și comunitatea locală.
| Activitati
Pregătirea/ formarea echipei de proiect: numirea responsabililor și organizatorilor activităților; responsabilizarea, pe echipe, a educabililor privind sarcinile fiecăreia dintre echipe; încheiere protocoale de colaborare; realizarea afișului proiectului; Implementare activități: (,,Crăiasa albinelor ne spune povestea fagurelui de miere de la Urca”-interviu cu un apicultor local; Analiza palinologică a mierii, cu ajutorul preparatelor microscopic”, ,,Dialoguri inedite cu o albină”; ,,Trei smicele de măr dulce vișorene”; ,,Turta dulce în urbea de pe Arieș”;,,Iată cum a început povestea produselor lactate”;,,Căsuța cu lavandă din Triteni”; ,,Primăvara poartă sub pleoape femeia”; ,,Povestea uleiului de la Luna”)- elevii au fost împărțiți în echipe de lucru, fiecare echipă a avut un responsabil, în cadrul fiecărei echipe au fost trasate sarcini de lucru, care au fost atent monitorizate de responsabilul echipei, cât și de profesorul coordonator (lectura operelor literare, realizare de interviuri cu producătorii locali, realizare de benzi desenate pentru un anumit produs local, realizarea de mărțișoare, borcane pictate, valorizarea produselor locale prin intermediul tiparelor textuale și editarea lor în aplicația Bookcreator; Celebrarea: s-a realizat în mod special în cadrul activității (Povestea proiectului nostru) dedicate zilei de 1 Iunie, printr-un tort având ca temă produsele locale; Evaluarea: s-a realizat prin apreciere a modului în care a fost implementat proiectul, a îndeplinirii obiectivelor și realizării rezultatelor preconizate, obținând cel mai mare punctaj (5) pe o scală de la 1 la 5.
| Rezultatele proiectului
Rezultatele proiectului se evidențiază, mai ales, în calitatea învățării, calitatea conținutulurilor învățate; calitatea competențelor, abilităților și atitudinilor dezvoltate ; calitatea evaluării de grup, a autoevaluării și conștientizarea problemelor corelate cu proiectul; impactul personal al proiectului asupra fiecărui elev (stimă de sine și încredere în propriile abilități și recunoașterea acestor abilități); impactul personal și profesional al proiectului asupra profesorilor (apreciere, stare de bine, satisfacție); impactul proiectului asupra comunității (implicarea și răspunsul afirmativ al producătorilor locali, apreciere, stare de bine, recunoașterea proiectului în rândul producătorilor locali și comunitate; implicarea familiilor elevilor în proiect; schimbarea semnificativă a cetățenilor privind interferența cu micii producători locali și consumul de produse locale etc. Realizarea broșurii proiectului, folosind aplicații TIC, CU ISSN care a fost diseminată în rândul a aprox.150 elevi, aprox. 50 părinți, aprox. 30 profesori din Cercul Metodic zonal ,,Marin Sorescu” al profesorilor de Limba și literatura română, aprox. 250 profesori de Limba și literatura română, aprox. 40 mebri ai Clubul Rotary, Câmpia Turzii și în comunitatea locală, aceasta primind aprecieri pozitive și recunoaștere.
| Bugetul
3407 lei utilizați în implementarea activităților proiectului dintre care: Fundația Noi Orizonturi- 1860 lei; Clubul Rotary Câmpia Turzii-tabletă Samsung S6-1547 lei
Contribuții în natură: xerox, hârtie, toner-părinții clasei; tort handmake-producător local, miere de albină în vederea confecționării unor mărțișoare dulci -producători locali. LEI
| Despre organizator
La nivelul instituției am inițiat clubul Impact ,,Aha” (grup informal)în anul 2019 sub egida Fundației ,,Noi Orizonturi”. Aici, tinerii își construiesc abilitățile de viață prin participarea la activități reale, conectate la propria lor comunitate. Metodele de învățare aduc veselia în clasă, iar lecţiile sunt mai frumoase. Elevii cu rezultate mai puțin bune la învățătură își găsesc locul în IMPACT, se simt apreciați și văzuți, iar acest lucru duce de multe ori la rezultate mai bune la școală.
| Website proiect
https://liceulpaveldan.ro/educatie-permanenta/proiecte-educative/service-learning/