Participanti & Proiecte
Playhood - Teatru pentru schimbare sociala
|
Organizator: Fundatia Policy Center for Roma and Minorities |
|
Categorie: Incluziune sociala |
Cartierul Ferentari găzduiește una dintre cele mai sărace și marginalizate zone ale capitalei, cu o populație de circa 15000 de oameni care se luptă zilnic cu sărăcia. Pe lângă stigma asociată cartierului și situației socio-economice cu care se confruntă, se adaugă stigma identității etnice pentru aproximativ 60% din populația din zona de tip ghetou din Ferentari. Abandonul școlar, violența structurală, consumul și traficul de droguri sunt doar câteva dintre problemele grave care descriu contextul în care trăiesc locuitorii din zonele de tip ghetou din Ferentari. Condițiile de locuire precare afectează în special copiii care nu au un spațiu potrivit pentru teme și pentru odihnă. Fiind cei mai vulnerabili, copiii au fost principalul nostru grup țintă de la crearea Clubului de Educație Alternativă și la înscrierea în programul de teatru.
| Scopul proiectului
Scopul propus a fost de a reduce abandonul școlar în rândul copiilor romi și ne-romi din zonele de tip ghetou din Ferentari prin identificarea și dezvoltarea potențialului artistica al acestora.
Primul obiectiv a fost creșterea stimei de sine în rândul a 60 de copii romi și ne-romi din ghetoul din Ferentari prin intermediul teatrului, pe durata a trei ani.
Al doilea obiectiv a fost creșterea motivației școlare în rândul a 60 de copii romi și ne-romi din ghetoul din Ferentari prin intermediul teatrului, pe durata a trei ani.
| Aria geografica
Bucuresti
| Rezumat
Playhood este prima trupă de teatru de adolescenți romi din România care tranferă experiențele de viață din ghetourile din Ferentari în acte artistice menite să combată stereotipurile despre sărăcie, etnie și marginalizare. Axat pe dezvoltarea potențialului creativ a peste 60 de copii cu vârste între 12 și 18 ani din Ferentari, proiectul Playhood și-a conturat identitatea în jurul capacitării copiilor din ghetou prin facilitarea conturării unei voci autentice prin artă. Construcția artistică prin spectacole publice la care au participat sute de persoane în ultimii 3 ani e pilonul principal al proiectului, susținut de consolidarea motivației școlare, creșterea stimei de sine și combaterea excluziunii sociale în zone marginalizate. Prin intermediul pieselor Povestiri din Curtea Scolii, Home și Friday, precum și prin participarea la cel mai important festival de teatru pentru adolescenți din România, Ideo Ideis, Playhood demonstrează că există un potențial artistic ignorat în comunitățile sărace din România. De asemenea, Playhood e un manifest pentru acces la oportunități egale pentru toți copiii din România, indiferent de condiția socială și identitatea etnică. În plus, acolo unde sistemul formal de educație eșuează să stopeze abandonul școlar, teatrul e un instrument excelent pentru a dezvolta abilitățile de bază de scris și citit pentru copiii din comunități sărace. Mai mult de atât, atelierele desfășurate sub umbrela Playhood se concentrează pe creșterea stimei de sine, îmbunătățirea abilităților de comunicare, creșterea capacității de a lucra în echipă, precum și pe reducerea agresivității. Playhood redefinește matricea educațională clasică, folosind teatrul ca un purtător de cuvânt al accesului la educație pentru toți copiii, indiferent de mediul din care provin.
| Date beneficiari
Beneficiari direcți - 60 copii din Ferentari: Public țintă: 420 persoane care au vizionat spectacolele
| Date beneficiari
Beneficiari indirecți: 500 membri ai comunității din Ferentari; Public țintă: 15,000 persoane informate despre proiect via social media; peste 100,000 de persoane au aflat despre proiect datorită reportajelor de la TVR1, Radio România Cultural, etc.
| Activitati
1. Identificarea și selecția copiilor în baza criteriilor de risc de abandon școlar, precum și a situației socio-economice precare
2. Pregătirea atelierelor de teatru, cu accent asupra interactivității (metoda de învățare prin joc, utilizare teatru de improvizație)
3. Desfășurarea atelierelor de teatru săptămânal
4. Selecția copiilor pentru prima piesă de teatru
5. Pregătirea piesei de teatru Povestiri din Curtea Școlii (elaborare scenariu cu copiii din Ferentari, repetiții)
6. Spectacole Povestiri din Curtea Școlii (Arcub, Seneca AntiCafe, Clubul de Educație Alternativă) - peste 300 de participanți
7. Selecția copiilor pentru a doua piesă de teatru
8. Pregătirea piesei de teatru Home (elaborare scenariu cu copiii din Ferentari, repetiții)
9. Spectacol Home la Teatrul Godot (120 participanti)
10. Selecția copiilor pentru a treia piesă de teatru
11. Pregătirea piesei de teatru Friday (elaborare scenariu cu copiii din Ferentari, repetiții) - a avut premieră în martie 2018 în cadrul Festivalului One World Romania
12. Participare Ideo Ideis
13. Participare festival urban Făgăraș
| Rezultatele proiectului
-82% dintre copii și-au îmbunătățit cunoștințele de bază la limba română și matematică;
-91% dintre copii au simțit utilitatea activităților din cadrul atelierelor de teatru și din Clubul de Educație Alternativă la școală, în familie și pentru viitorul lor;
- 91% dintre copii și-au dezvoltat/îmbunătățit abilitățile artistice și creative;
- 92% dintre copii și-au îmbunătățit stima de sine și 84% dintre copii și-au dezvoltat semnificativ abilitatea de a lucra în echipă;
- 83% dintre copii sunt mai disciplinați și și-au îmbunătățit comportamentul în relație cu ceilalți;
- 97% dintre copii percep școala ca fiind esențială în viața lor ca urmare a implicării în proiect;
- 89% dintre copii și-au îmbunătățit participarea școlară;
- 3 piese de teatru dezvoltate;
- 2 piese de teatru jucate la care au participat peste 400 de persoane;
- documentarea poveștii la Garantat 100%.
| Bugetul
200000
| Parteneri
Asociatia Graphis 122, Unicredit Bank
| Website proiect
https://www.facebook.com/playhoodferentari/?ref=br_rs