close

Aboneaza-te

Scrie numele si adresa ta de email mai jos iar noi iti vom trimite mail de cate ori avem noutati pentru tine.




 

Participanti & Proiecte



Programul de dezbateri in liceu



| Organizator:
    Asociatia Romana de Dezbateri, Oratorie si Retorica
| Categorie:
    Programe
| Problema de fond
    Programul a pornit de la nevoia de a integra dezbaterile in societate ca element esential pentru o democratie functionala. Astfel, Romania a urmat exemplu altor state cu traditie democratica in acest sens (in special anglo-saxone) si a integrat dezbaterile in zona educationala.
Programul a fost initiat in 1994 de catre Fundatia pentru Societate Deschisa. In 1998 s-a infiintat ARDOR ca entitate distincta, care a inceput sa gestioneze programe de educatie deliberativa: programul de dezbateri pentru elevi (1998), programul de dezbateri pentru studenti (2000), programul de instruire in pedagogie deliberativa – pentru profesori (2010).


| Scopul proiectului
    Scopul programului este educatia in spiritul valorilor democratice a liceenilor din Romania – in mod continuu.
Obiectivele programului:
Pana in 2030, 50% din elevii de liceu din Romania beneficiaza anual de o forma de educatie prin dezbateri (programul este inca in desfasurare).


Programul de dezbateri in liceu Programul de dezbateri in liceu Programul de dezbateri in liceu

| Aria geografica
    Toate cele 41 de judete

| Rezumat
    Programul de dezbateri academice pentru elevi al ARDOR reprezinta este cea mai extinsa forma de educatie deliberativa pentru tineri din Romania. El suplineste o carenta semnificativa a sistemului de educatie romanesc – lipsa unei educatii autentice pentru democratie.
Majoritatea sistemelor educationale pe care le luam drept reper in lume au 3 obiective:
1. formarea unor angajati sau antreprenori productivi,
2. formarea unor oameni capabili sa se auto-gestioneza (life-skills)
3. formarea unor cetateni responsabili si implicati (dimensiunea democratica).
Din pacate sistemul nostru adreseaza in foarte mica masura aceste ultime 2 dimensiuni. Dezbaterile academice au rolul atat sa-i pregateasca pe tineri pentru societatea de maine, invatandu-i abilitati importante pentru succesul in cariera (abilitati de research, de argumentare, de discurs, de lucru in echipa etc), cat si abilitati si atitudini esentiale in exercitiul democratic (dezbaterea cu argumente a legilor/deciziilor, ascultarea punctelor de vedere diverse, respectul pentru diversitate etc).
Obiectivul major la care contribuie programul de dezbateri este acela al transformarii societatii intr-una realmente democratica.
Cele mai importante realizari:
1994-2019 – prin programul de dezbateri pentru elevi au trecut peste 30.000 tineri
2011: acreditarea de catre Ministerul Educatiei a cursului optional „Dezbateri, Oratorie si Retorica. Incepand cu anul 2011 se preda in aproximativ 50-60 de licee din toata tara, ajungand anual la peste 3000 de elevi.
2010-2019 – Concursul National „Tinerii Dezbat” transformat in Olimpiada Nationala de Dezbateri a MEN (in 2017) – participa anual 25-30% din toate liceele din Romania
2015 – 2019 – peste 800 de cadre didactice formate– care isi transforma felul in care predau la clasa


| Date beneficiari
    Elevi de liceu: 1800-2000 pe an

| Date beneficiari
    1. 5000-6000 elevi pe an – colegii debaterilor, care des ‚se molipsesc’ de la acestia. 2. Aprox 2000 de parintii pe an, care ajung si ei sa fie expusi la teme controversate si argumente

| Activitati
    Metodologia programului presupune doua componente educationale:
a. Cluburile de dezbateri – realizate in parteneriat cu licee. In cadrul cluburilor instructorii de debate (profesori de liceu sau studenti) lucreaza in fiecare saptamana cu elevii timp de 2-3 ore in care fac exercitii de argumentare, de discurs, mini-dezbateri etc. In 2019 programul cuprinde 105 cluburi de dezbateri in toata tara.

b. Evenimentele de debate (competitii de debate si tabere de instruire)
Competitiile au rolul de a crea salturi calitative in educatia elevilor, dar si de a motiva elevii pentru a continua. Se fac runde preliminare in care joaca toate echipele inscrise in competitie, apoi cei mai buni se califica in eliminatorii – unde se joaca in sistem knock-out, ca la competitiile sportive. In fiecare meci un arbitru experimentat acorda o decizie (cine a castigat dezbaterea), punctaje individuale si feedback tuturor participantilor.
Taberele de instruire sunt locuri in care instructorii sau elevii aprofundeaza o serie de cunostinte sau abilitati. De exemplu, instructorii-profesori invata mai bine formatul de dezbateri, cum sa ofere feedback elevilor, cum sa evalueaze un meci de dezbateri etc. Instructorii-studenti (care au facut dezbateri ca elevi) invata elemente de pedagogie.


| Rezultatele proiectului
    Studiile realizate in tari cu traditie mai indelungata a dezbaterilor au aratat ca tinerii care practica in mod consistent dezbateri au o performanta academica cu 25-30% mai buna decat a colegilor lor – in special in invatamantul superior.
Dincolo de acestea, avem marturii calitative a celor care au fost alumni ai programului de dezbateri pentru elevi: tema recurenta este ca dezbaterile i-au echipat cu serie de abilitati si atitudini care le-au permis sa urce in cariera profesionala mai repede decat colegii lor. Abilitatile de managementul stressului, de cercetare, de ascultare activa si argumentare, de prezentare si discurs – i-au facut sa fie des respectati si apreciati – la locul de munca si in societate in general.
Aceste aspecte sunt in special importante pentru tinerii proveniti din cluburi de debate din localitati mici, cu putine oportunitati. Daca am putea spune ca elevi din colegiile de top din Bucuresti, Cluj sau Timisoara ar fi avut sanse bune oricum, deseori avem marturii de la fosti debateri din cluburi din localitati precum Campina, Turda, Nehoiu, Caracal, Roman, Gura Humorului, Barlad, Deva, Hunedoara, Motru, Galati, etc, care ne spun ca dezbaterile le-au schimbat literlamente viata in bine.
Un efect colateral a fost si entuziasmarea unei parti a profesorilor de liceu, care au fost foarte incantati de o metoda pedagogica noua si eficienta, care creaza multa implicare in randul elevilor. Astfel, multi au preluat-o si o folosesc inclusiv in felul in care predau orele ‚obisnuite’ (de exemplu fac procesul lui Lica Samadaul la predare lectiei „Moara cu Noroc”).


| Bugetul
    375000

| Parteneri
    ARDOR este o structura federativa, compusa din 6 organizatii regionale de dezbateri: ARDOR Muntenia, ARDOR Transilvania, Asociatia Cluburilor de Dezbateri din Vest (ACDV), Asociatia Romana pentru Gandire si Oratorie (ARGO), Asociatia de Comunicare, Oratorie, Retorica si Dezbateri (ACORD), Asociatia de Educatie Sociala „ARES”. Cele 6 organizatii sunt cele care infiinteaza si administreaza cluburile de debate si organizeaza competitiile la nivel local. Institutiile partenere in cadrul programului sunt cele 105 licee in care exista cluburi de dezbateri.

| Website proiect
    ardor.org.ro





Copyright © Gala Societatii Civile si Millenium People 2010 - 2019
Site dezvoltat de Netvibes & BORŢUN•OLTEANU D/G/TAL