Participanti & Proiecte
Telefonul Varstnicului
|
Organizator: Fundatia Regală Margareta a Romaniei |
|
Categorie: Servicii de asistenta sociala |
Fenomenul imbatranirii populatiei este un fapt cert la nivel mondial. Astazi mai mult de 3,6 milioane de persoane sunt varstnice (INS). Ritmul imbatranirii populatiei este alarmant, plasand Romania pe locul 2 in topul tarilor europene. Mai mult, 1 din 2 varstnici se declara afectati de singuratate (Studiul national realizat de GfK pentru FPMR, 2015). In acest context, dezvoltarea unui sistem integrat de asistenta si consiliere sociala era prioritara. Prima linie gratuita si confidentiala, Telefonul Varstnicului, a fost infiintata in 2015 de catre Fundatie. In luna septembrie 2017, a fost lansat Teleclubul Seniorilor, un serviciu destinat varstnicilor care nu au posibilitatea sa participe la un club al seniorilor in comunitatea lor, fie pentru ca acesta nu exista, fie pentru ca ei nu se pot deplasa.
| Scopul proiectului
Scopul proiectului este cresterea calitatii vietii si a participarii sociale a persoanelor varstnice din Romania, precum si promovarea demnitatii la o varsta inaintata.
Obiectivele sunt furnizarea de servicii de consiliere sociala, indrumare si suport emotional prin telefon pentru varstnici, crearea de relatii de prietenie prin apelare regulata, alinarea singuratatii acestora prin conversatie si ascultare, promovarea participarii in comunitate sau intr-un alt cadru social a seniorilor si asistenta pentru persoanele varstnice supuse abuzurilor.
| Aria geografica
Alba, Arad, Arges, Bacau, Bihor, Bistrita-Nasaud, Botosani, Brasov, Braila, Bucuresti, Buzau, Caras -Severin, Calarasi, Cluj, Constanta, Covasna, Dambovita, Dolj, Galati, Giurgiu, Gorj, Harghita, Hunedoara, Ialomita, Iasi, Ilfov, Maramures, Mehedinti, Mures, Neamt, Olt, Prahova, Satu Mare, Salaj, Sibiu, Suceava, Teleorman, Timis, Tulcea, Vaslui, Valcea, Vrancea
| Rezumat
Telefonul Varstnicului este o linie telefonica de sprijin dedicata persoanelor varstnice din Romania. Aici batranii gasesc un raspuns la nevoia de informatie si consiliere sociala, atunci cand nu stiu la cine sa apeleze si caror institutii sa se adreseze. Totodata, reprezinta o cale de alinare a singuratatii, atunci cand aceasta ii afecteaza ca urmare a fenomenului de izolare sociala. Stimuland participarea sociala a batranilor, am dezvoltat servicii specifice menite sa conduca la cresterea calitatii vietii acestora. Specialistii nostri in asistenta sociala ofera consiliere si indrumare catre resursele disponibile in comunitate, iar impreuna cu voluntarii alina singuratatea prin conversatie si ascultare. De asemenea, varstnicii care doresc sa stea de vorba pe teme de interes comune o pot face prin intemediul TeleClubului Seniorilor, un sistem de teleconferință dezvoltat special pentru ei. Prin tipul de activitate desfasurat, Telefonul Varstnicului reprezinta puntea de legatura intre varstnici si organizatiile care ofera servicii dedicate lor. In anul 2018, activitatea de furnizare a serviciilor de asistenta sociala, informare si suport prin telefon pentru varstnici a insemnat inregistrarea a 2633 apelanti unici, beneficiari ai serviciilor proiectului, si 11678 de interactiuni (apeluri primite sau efectuate), stabilirea a 270 de relatii de prietenie prin reapelare saptamanala, cu sprijinul a 50 de voluntari special pregatiti, 12 grupuri de discutii prin TeleClub. Am ajuns la batrani atat din mediul urban, cat si din rural. Experienta de lucru cu acestia si apelurile numeroase primite ne arata faptul ca un numar foarte mare de varstnici din intreaga tara au nevoie de ajutor si companie.
| Date beneficiari
Consiliere sociala: 2183 apelanti unici, persoane din Romania cu varsta peste 65 de ani, indiferent de sex, din mediul urban si rural, cu acces la servicii de telefonie fixa/mobila Reapelare regulata: 270 varstnici cu nevoie de socializare si suport moral TeleClubul Seniorilor: 60 varstnici cu nevoie de socializare cu alti varstnici pe teme de interes comune, 5 varstnici/intalnire Participanti la conferinta “Bune Practici pentru o batranete frumoasa”: 250 persoane varstnice active cu nevoie de informare
| Date beneficiari
450 apelanti unici, persoane din Romania cu varsta peste 50 de ani, indiferent de sex, din mediul urban si rural, cu acces la servicii de telefonie fixa/mobila 400 ONG-uri/institutii din intreaga tara catre care indrumam apelantii pentru sprijin practic, dintre care peste 100 sunt partenere ale proiectului
| Activitati
1. Oferirea serviciilor call center prin: informare si indrumare catre institutii competente, servicii de consiliere sociala specializate pe problemele varstnicilor, suport emotional pentru varstnicii aflati in situatii dificile de viata, apeluri regulate de socializare catre varstnicii afectati de singuratate
2. Sustinerea sesiunilor din cadrul TeleClubului Seniorilor pe teme de interes pentru varstnicii care au optat pentru aceasta forma de socializare
3. Implementarea unui sistem de management al voluntarilor prin: analiza aplicatiilor de voluntariat, interviuri si recrutare, organizarea de formari specializate, implicarea in activitate, organizarea lunara de grupuri de invatare și suport pentru voluntari, supervizarea activitatii
4. Promovarea proiectului si a serviciilor pentru publicul larg prin campanii de mediatizare (mediul urban si rural), pe canale accesibile in randul varstnicilor
5. Organizarea Conferintei nationale “Bune Practici pentru o batranete frumoasa”, dedicata varstnicilor, prin care acestia au avut ocazia sa cunoasca cele mai inovatoare si eficiente solutii pentru problemele cu care se confrunta si modalitatile prin care isi pot creste calitatea vietii, direct de la specialisti din domeniul senectutii
6. Incheierea de parteneriate de comunicare comuna a serviciilor oferite cu parteneri locali din 10 judete
7. Analiza datelor, elaborarea si raportarea periodica de statistici
| Rezultatele proiectului
In anul 2018, Telefonul Varstnicului
- A oferit servicii de consiliere sociala, indrumare si sprijin moral pentru 2633 apelanti unici, cu o medie de 13 apelanti unici/zi lucratoare si s-au inregistrat 11678 interactiuni (apeluri efectuate sau primite). Raspunsurile asistentilor sociali au vizat solutii rezidentiale, ingrijiri la domiciliu, cazuri sociale, cazuri medicale, semnalari de abuzuri, modalitati de voluntariere, alinarea singuratatii, precum si cresterea calitatii vietii. Astfel, linia telefonica a functionat ca un instrument de legatura intre cei in nevoie si resursele din comunitate, in baza noastra de date avand peste 400 institutii, furnizori de servicii, ONG-uri abilitate in domeniu.
- a organizat conferinta nationala “Bune practici pentru o batranete frumoasa”, prin intermediul careia 250 de varstnici au avut ocazia sa cunoasca cele mai inovatoare si eficiente solutii pentru problemele cu care se confrunta, de la specialisti din domeniul senectutii.
- a creat 270 de relatii de prietenie intre varstnicii impovarati de singuratate si 50 de voluntari de diferite varste, care i-au apelat regulat pentru socializare, actionand intr-o maniera intergenerationala
Un mare plus este faptul ca am ajuns sa oferim serviciile noastre atat varstnicilor din mediul urban, cat si celor din rural. Aproximativ 73% dintre apelantii nostri au declarant ca locuiesc in marile orase sau Bucuresti si 25% in mediul rural si in orasele mici. 45% dintre apelantii nostri au marturi
| Bugetul
405070,8
| Parteneri
FUNDATIA VODAFONE ROMANIA, SC JOHNSON, METROPOLITAN LIFE
| Website proiect
www.telefonulvarstnicului.ro