Participanti & Proiecte
Ziua Stafetei
|
Organizator: Fundatia Terre des hommes |
|
Categorie: Proiecte pentru tineret |
In Romania, doar 7 din 10 copii sunt consultati cu privire la deciziile luate in familie si numai 4 din 10 se simt incurajati sa isi exprime opiniile la scoala (conform raportului Child Rights Now!).
Tinerilor le lipseste, in general, o vocație sau motivatie suficient de puternica, iar unele studii arata ca unul din trei studenți se retrage inca din primul an de facultate. Proiectul isi propune sa intareasca aceasta motivatie, facilitand conexiunea elevului cu un mentor si intalnirea sa cu mediul profesional dorit, inainte de a lua o decizie.
Dreptul la participare este un drept esential, dar mai putin cunoscut si incurajat in societatea romaneasca. Acest proiect isi propune sa contribuie la educarea unei generatii de tineri implicati in societate si constienti de drepturile lor de a-si exprima opinia si de a alege propriul viitor
| Scopul proiectului
Creearea unui cadru in care copiii și tinerii pot sa isi exploreze vocația, sa iși exprime dorintele și opiniile.
Promovarea ideii de a implica in decizii copiii.
Introducerea unui model educațional modern, implementat la nivel național: mentoratul are un rol esențial în educație
Incurajam incluziunea sociala a copiilor vulnerabili (toti copiii au dreptul de a participa la aceasta actiune)
| Aria geografica
37 judete
| Rezumat
„Ziua Stafetei” este un proiect anual, un eveniment educational national original, prin care mii de copii intre 12 si 18 ani au sansa de a incerca profesia unui adult la locul acestuia de munca, timp de o zi. El raspunde in special nevoii copiilor vulnerabili de a fi sprijiniti sa isi depasesca orizontul din viata lor de zi cu zi.
In Romania, numai 7 din 10 copii sunt consultati cu privire la deciziile luate in familie si numai 4 din 10 se simt incurajati sa isi exprime opiniile la scoala (conform raportului Child Rights Now!). Exista un singur consilier scolar la peste 1.000 de copii, cf. Centrul Municipiului Bucuresti de Resurse si Asistenta Educationala), in timp ce nevoia copiilor de a fi bine informați despre profesia dorita este esentiala.
Obiective
1 Promovarea dreptului copiilor la opinie si participare
2. Incluziunea sociala a copiilor vulnerabili
3. Un model educational modern, la nivel national: mentoratul
Desfasurare: la final de octombrie 2019, Fundatia Terre des hommes a anuntat inceperea proiectului, stabilind o perioada de desfasurare (18 -22 noiembrie).”Ziua Stafetei” se desfasoara de-a lungul mai multor zile, din motive logistice –mentorii si copii nu-si pot coordona toti programul intr-o singura zi.
Pentru beneficiari (copii), activitatile din cadrul campaniei sunt: a. discutii cu profesorii-coordonatori privind meseria dorita, b. intalnirile cu mentorul dorit, timp de cateva ore. Copiii pun intrebari si sunt implicati activ (in limitele sigurantei si responsabilitatii) in sarcinile mai usoare, pentru a intelege cat mai multe despre profesie.
In 2019 la Ziua Stafetei au avut loc sute de intalniri intre 6.770 copii si 2.000 de mentori, mijlocite de 600 de coordonatori din 37 de judete.
| Date beneficiari
Copiii intre 12-18 ani sunt beneficiarii proiectului. Anul trecut: 6770 au participat la Ziua Stafetei.
| Date beneficiari
2.000 de mentori, care provin din medii foarte diverse (artistic, diplomatic, de afaceri, mici intreprinderi sau freelanceri, antreprenori locali) beneficiaza si ei de parerile copiilor si pot asculta vocea lor. De asemenea, companiile lor beneficiaza de promovare indirecta . Cei 600 coordonatori -profesorii- consolideaza relatia lor cu copiii si castiga increderea, admiratia si respectul acestora, deoarece isi ofera din timpul propriu pentru a-i sprijini.
| Activitati
In octombrie Fundatia Terre des hommes a incheiat un parteneriat cu Ministerul Educatiei, care a acceptat sa transmita profesorilor (prin inspectorate) invitatia de a lua parte, ca voluntari coordonatori, la aceasta actiune.
Profesorii care au ales sa participe s-au inscris pe linkul propus de Fundatie, apoi au primit materiale informative despre proiect si au fost ghidati (telefonic, email).
Apoi profesorii au initiat discutii la clasa cu copiii intre 12 -18 ani despre meseriile pe care acestia si le doresc. Cu aproximativ doua saptamani inainte de perioada propriu-zisa a Stafetei, profesorii au inceput sa caute in comunitatea lor mentorii potriviti si au stabilit cu acestia datele intalnirilor cu copiii. De asemenea, au strans de la parinti acordurile necesare si s-au asigurat, cu ajutorul Fundatiei, ca intalnirile vor avea loc in siguranta.
Intre 18 -22 noiembrie, copii din toata tara au mers, alaturi de coordonatori, sa-si intalneasca mentorii la locul acestora de munca. Copiii au mers in mici grupuri sau individual. Potrivit conceptului nostru sunt preferate „stafete”individuale, in care un copil (sau doi) sa aiba acces la un mentor.
Fundatia a coordonat campania, a ghidat profesorii si i-a ajutat sa previna diverse dificultati. De asemenea, ne-am asigurat ca Ziua Stafetei ramane un prilej de bucurie pentru toti cei implicati.
Fundatia a mijlocit accesul la mentori din mari companii, institutii, ambasade si s-a ocupat de intreaga comunicare a proiectului.
| Rezultatele proiectului
Pentru copii, principalul beneficiu a fost accesul la mentori din comunitate (la nivel local) si, respectiv, la mentori de prestigiu (la care altfel ar fi dificil de ajuns.) Ei au creat cu aceasta ocazie o conexiune, au initiat o relatie de mentorat care continua si dupa incheierea campaniei din acel an. Din totalul de 2.000 de mentori, 13 au fost dintre cei celebri sau din institutii de prestigiu si au deschis porțile pentru copii in ediția din 2019.
In 2019, datorita Fundatiei si coordonatorilor-profesori din 37 de judete, aproape 7.000 de copii si-au intalnit potentialul mentor. Asa cum ne-au transmis, unii copii si-au consolidat alegerea si au capatat motivatie puternica de a studia domeniul, altii au devenit constienti de dificultatile meseriei si, probabil, se vor gandi mai bine la viitorul lor.
Meseriile de care copiii romani s-au aratat cel mai interesati sunt polițist, profesor/educator, manichiurista, make-up artist, jandarm, pompier, mecanic auto, avocat, medic, terapeut, bucatar, ospatar, cosmeticiana, barman, informatician, militar.
Faptul ca au fost incurajati sa participe activ in „rolul” meseriei respective le da incredere in sine si in ceilalti, ii ajuta sa inteleaga ca sunt importanti si ca trebuie sa devina cetateni activi in societate.
| Bugetul
0
| Parteneri
Ministerul Educatiei, Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Copil
| Website proiect
www.ziuastafetei.ro