Participanti & Proiecte
Comunitatile din Campia Romana (re)descopera mestesugurile
|
Organizator: Asociatia Moara de hartie |
|
Categorie: Proiecte pentru tineret |
Mestesugurile traditionale includ olaritul, tesutul si brodatul, prelucrarea metalelor si lemnului, impletirea firelor vegetale. Odata cu modernizarea mediului rural si imbatranirea mesterilor, mestesugurile traditionale vor disparea daca nu sunt luate masuri imediate. Daca inainte de primul razboi mondial aveam peste 85000 de mestesugari, in 2018 mai erau doar cateva mii de persoane ce desfasoara activitati in domeniul mestesugurilor. Transformarea mestesugurilor din activitati pe cale de disparitie in activitati relevante pentru dezvoltarea mediului rural poate avea loc, asa cum o dovedeste si experienta Satului mestesugurilor din Comana. Din experienta noastra, cea mai eficienta metoda de promovare a mestesugurilor este educatia timpurie, iar cea mai eficienta metoda de a ajunge la tineri este derularea de activitati extra-scolare.
| Scopul proiectului
Scopul proiectului este implicarea comunitatilor rurale din Campia Romana in pastrarea si transmiterea catre generatiile viitoare a patrimoniului cultural reprezentat de mestesugurile traditionale.
Obiectivele:
Identificarea participativa a mestesugurilor relevante pentru fiecare din cele 9 comunitati rurale participante.
Sustinerea a cel putin 87 de ateliere de educatie prin mestesuguri avand ca participanti cel putin 1400 de elevi de ciclu primar si gimnazial si profesorii lor.
Organizarea de cercuri de mestesuguri in cel putin 6 comunitati rurale.
| Aria geografica
Judetele Giurgiu, Olt, Teleorman
| Rezumat
Proiectul si-a propus identificarea participativa a mestesugurilor relevante pentru fiecare din cele 9 comunitati rurale participante, sustinerea a cel putin 87 de ateliere de educatie prin mestesuguri avand ca participanti cel putin 1400 de elevi si profesorii lor si organizarea de cercuri de mestesuguri in cel putin 6 comunitati rurale.
In sezatorile derulate in cadrul proiectului au fost implicati 231 elevi si 114 adulti, care au contribuit la identificarea mestesugurilor cu care se mandreau comunele lor odinioara. 1554 de elevi si 97 de cadre didactice din cele 9 comunitati participante in proiect au participat la 106 de ateliere de mestesuguri.
Elevii au fost implicati in sezatori, iar apoi, parte dintre ei, au completat chestionare si fise de obiect, discutand cu mestesugarii din fiecare comunitate. Mare majoritate a elevilor din scolile implicate au participat si la atelierele de mestesuguri, derulate atat la Comana cat si in scoli (in Farcasele, Storobaneasa si Vitanesti). In scolile din toate cele 9 comunitati au fost infiintate cercuri de mestesuguri, iar in Farcasele, Gogosari, Prundu, Seaca, Stanesti, Storobaneasa si Tiganesti au fost organizate expozitii cu lucrari ale copiilor participanti atat la ateliere cat si la cercurile de mestesuguri. Opt cercuri de mestesuguri au fost dotate cu echipamente, respectiv mini-razboaie de tesut, mini-urzitoare, gherghefuri, mini-razboaie de tesut papura si seturi de lucru in lemn. Cercurile de mestesuguri au continuat activitatea si dupa finalizarea proiectului, fiind agreate cu scolile programe de activitati pana la finalul anului scolar 2018-2019.
| Date beneficiari
231 elevi si 114 adulti care au participat la cele 9 sezatori din cadrul proiectului 1554 de elevi si 97 de cadre didactice care au participat la atelierele de mestesuguri
| Date beneficiari
Beneficiarii indirecti ai proiectului sunt restul cadrelor didactice din unitatile de invatamant din comunitatile respective, dar si restul locuitorilor din comunele implicate (aproximativ 34000 de persoane), care, prin contactul direct cu echipa proiectului, in cadrul sezatorilor, cu elevii si profesorii participanti la activitatile din proiect, dar si cu participanii la cercurile de mestesuguri, vor redeveni constienti de importanta mestesugurilor atat pentru pastrarea istoriei si traditiei comunitatii, dar si pentru dezvoltarea economica a acesteia.
| Activitati
Organizarea de sezatori in fiecare comunitate. Au fost organizate 9 sezatori.
Realizarea unui raport cu privire la mestesugurile relevante pentru fiecare comunitate. In baza chestionarelor primite si a cercetarii documentare, echipa de proiect a realizat prima versiune a rapoartelor, validandu-le apoi cu reprezentantii scolilor participante.
Pregatirea atelierelor de mestesuguri. Au fost achizitionate toate echipamentele prevazute in buget, consumabilele pentru ateliere si a fost realizata programarea atelierelor.
Derularea atelierelor de mestesuguri. Participarea elevilor la ateliere in cadrul Ansamblului Moara de hartie – Satul mestesugurilor din Comana sau la scoala, cate o clasa participand la un atelier din cele selectate pentru respectiva comunitate (tesut la razboi, lucru cu papura, lucru cu lemnul, ceramica, fierarie.)
Organizarea si dotarea cercurilor de mestesuguri. Fiecare din cele 9 comunitati a infiintat, in urma proiectului, un cerc de mestesuguri, opt dintre ele primind si dotarile care sa ii ajute sa il deruleze – mini-razboaie de tesut, mini-urzitoare, gherghefuri, mini-razboaie de papura si setul de lucru in lemn.
Organizarea unei expozitii de obiecte mestesugaresti in fiecare comunitate. In urma atelierelor si a primelor intalniri ale cercurilor de mestesuguri, au fost organizate expozitii in 7 din cele 9 comunitati.
Managementul proiectului, evaluare, raportare
Promovare si comunicare
| Rezultatele proiectului
Schimbarea adusa de acest proiect a fost dinamizarea implicarii a noua comunitati rurale din Campia Romana in procesul complex de pastrare si transmitere catre generatiile viitoare a patrimoniului cultural reprezentat de mestesugurile traditionale. Acest lucru s-a vazut in schimbarea perceptiei profesorilor, elevilor si a celorlalti oameni din comunitate asupra mestesugurilor. Pe durata celor 8 luni, in cadrul sezatorilor, atelierelor, cercurilor de mestesuguri si a expozitiilor, acestia au inceput sa se apropie cu mai multa deschidere de aceste meserii vechi si aproape pierdute, sa le constientizeze mai bine si sa le dea o mai mare importanta in educatia tinerelor generatii, pentru o dezvoltare a comunitatilor. Profesorii au inteles ca si activitatile practice reprezentate de mestesuguri au o influenta extrem de importanta asupra dezvoltarii personalitatii copiilor, dezvoltandu-le atat stima de sine, capacitatea de concentrare, rabdarea, lucrul in echipa, cat si simtul artistic si abilitatile manuale si ca se pot transforma in pasiuni, care mai tarziu pot sta la baza unor proiecte in care tinerii sa se poata implica transformand mestesugurile in meserii placute si de viitor. De asemenea, prezenta cercurilor de mestesuguri in scoli s-a dovedit a fi, pe langa un loc de pastrare a traditiilor si o oportunitate de invatare extra-curriculara si un factor de prevenire a abandonului scolar.
| Bugetul
228368
| Parteneri
-
| Website proiect